Postopki za podaljševanje pravice ne smejo biti namenjeni sami sebi
Povzetek
Čeprav Varuh človekovih pravic Republike Slovenije v veljavni pravni ureditvi ni prepoznal posega v pravice posameznikov, ki uveljavljajo pravico do dodatka za nego otroka, je Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti opozoril na to, da bi do posegov v pravice posameznikov lahko prihajalo, če bi se od posameznikov terjalo vsakoletno izpolnjevanje pogojev za priznanje pravice, posebej v primerih, v katerih očitno ne more priti do izboljšanja zdravstvenega stanja in s tem izgube pravice.
Podrobnosti
Varuh človekovih pravic Republike
Slovenije (Varuh) je prejel opozorilo na potrebo po spremembi Seznama
težkih, kroničnih bolezni in stanj (Seznam), ki je priloga k Pravilniku o
kriterijih za uveljavljanje pravic za otroke, ki potrebujejo posebno
nego in varstvo (Pravilnik). V pobudi je bilo navedeno, da morajo starši
otrok s posebnimi potrebami s temi vsak mesec opraviti ogromno
različnih pregledov, terapij, različnih sestankov in usmerjanj zaradi
posebnega položaja, s katerim se skupaj s svojim otrokom spopadajo.
Vsakoletni postopki uveljavljanja dodatka za nego otroka (DNO) pri tem
predstavljajo še dodatno obremenitev. Izpostavljeni so bili otroci z
Downovim sindromom (DS), pri katerih se, kljub intenzivnemu delu z
njimi, pričakujejo številne pridružene težave. Te se začnejo že v
zgodnjem otroštvu, velikokrat pa traja več let, da se odkrijejo in tudi
zapišejo v diagnozi. Pobudniki zato menijo, da bi bilo smiselno, ko bi
nižji DNO prejeli vsi otroci z DS do 6. leta starosti od 6. do 18. leta
pa tisti, ki imajo vsaj blažjo obliko motnje v duševnem ali gibalnem
razvoju. V pobudi je bilo dalje opozorjeno na to, da imajo otroci z DS
mnogo težav, ki večkrat ne spadajo v celoti v posameznega od kriterijev
po Seznamu, a njihov seštevek onemogoča normalno življenje in povzroča
vrsto nepredvidljivih zapletov, dodatnih stroškov in nevšečnosti. Otroci
z DS imajo večinoma oslabljen imunski sistem, prirojene srčne težave,
diabetes, motnje hranjenja, napake v delovanju črevesja, inkontinenco
urina in blata, napake v delovanju različnih žlez, skoraj vsi brez
izjeme imajo hipotonijo, večina slabovidnost, naglušnost, debelost,
demenco, pogosti so rak testisov, levkemija, gingivitis, celiakija,
depresija, izpah pogačice, kraniocervikalna nestabilnost in drugo.
Različni pripomočki in osnovne potrebščine (očala, čevlji, oblačila,
pohištvo, stanovanjska oprema in drugo) za takšne otroke so bistveno
dražji. To je večinoma posledica fenotipskih znakov posameznika, brez
upoštevanja še pridruženih bolezni, ki se pričakujejo pri diagnozi DS.
Varuh
je po več pozivih, naslovljenih na Ministrstvo za delo, družino,
socialne zadeve in enake možnosti (MDDSZ), in z več prejetimi odgovori
pridobil pojasnilo, da se pripravljajo spremembe in dopolnitve
Pravilnika in Seznama, ki sta bila v fazi medresorskega usklajevanja.
MDDSZ je za stališče do vsebine konkretne pobude zaprosilo zdravniške
komisije, s katerimi sodelujejo pri pripravi sprememb in dopolnitev
Pravilnika in Seznama.
MDDSZ je Varuha seznanilo z mnenjem
zdravniških komisij, iz katerega izhaja, da je zdaj veljavna ureditev
strokovno upravičena in pravična. Navajajo, da se do tretjega leta
starosti, ko so do dodatka upravičeni vsi otroci s trisomijo 21.
kromosoma, izoblikuje klinična slika oz. je možno opredeliti, ali imajo
otroci okvaro vida, sluha, celiakijo, srčno napako v fazi zdravljenja,
vsaj zmerno motnjo v duševnem razvoju ali vsaj zmerno gibalno oviranost.
Glede na težave pripada pravica tudi po tretjem letu starosti takim
otrokom povsem enako kot vsem drugim. Pravica se podaljšuje za različno
dolga obdobja, saj se klinično stanje ob podpornem zdravljenju lahko še
spreminja, izboljša ali poslabša. Iz mnenja dalje izhaja tudi, da ne bi
bila ustrezna in pravična rešitev, po kateri bi bili otroci s trisomijo
21. kromosoma, tudi če nimajo vsaj zmerne motnje v duševnem razvoju,
zmerne gibalne oviranosti ali prizadetosti drugih organskih sistemov, do
18. leta umeščeni med preostale, z natančnimi kriteriji opredeljene
težko kronično bolne otroke. S tem bi se porušil sistem opredeljevanja
težko kronično bolnih otrok.
V mnenju zdravniških komisij je
sicer navedeno, da otrokom s trisomijo 21. kromosoma in lažjo motnjo v
duševnem razvoju dodatek ne pripada, so pa še vedno deležni redne
fizioterapevtske in logopedske obravnave v razvojni ambulanti, podpore
pri šolanju skladno z odločbo o usmeritvi, potrebne učne pomoči
specialnega pedagoga, spremljevalca v vrtcu in podobno. Ker navedeno
niti ni bilo predmet pobude in ker je tudi nadaljevanje zdravniškega
mnenja mogoče razumeti drugače, Varuh ocenjuje, da je navedeno lapsus,
saj glede na vsebino 5. točke Seznama pripada DNO otrokom z DS po 3.
letu starosti tudi, če gre zgolj za vsaj zmerno motnjo v duševnem
razvoju.
Ob upoštevanju prejetih pojasnil, in sicer, da se do
tretjega leta starosti pri otroku z DS že izoblikuje klinična slika ter
da so možna tudi daljša in ne zgolj enoletna podaljšanja upravičenosti
do DNO, Varuh sicer ocenjuje, da po prejetih pojasnilih zdaj veljavna
ureditev ne predstavlja posega v pravice posameznika, saj otroke z DS po
tretjem letu starosti obravnava povsem enako z vsemi drugimi težko
kronično bolnimi otroki. Pobuda in mnenje zdravniških komisij sta
primerljiva v tem, da se »pridružene bolezni spreminjajo iz leta v leto«
oziroma, kot izhaja iz mnenja zdravnikov, »se klinično stanje ob
podpornem zdravljenju še lahko spreminja, izboljša ali poslabša«, to pa
po mnenju Varuha predstavlja razlog za sprotno preverjanje izpolnjevanja
pogojev za DNO.
Glede opozorila, da se otroci z DS srečujejo z
vrsto težav, ki večkrat ne spadajo v celoti v posameznega od kriterijev
po Seznamu, vendar njihov seštevek onemogoča normalno življenje in
povzroča številne nepredvidljive zaplete, dodate stroške in nevšečnosti,
Varuh ugotavlja, da 7. člen Pravilnika določa, da so do DNO upravičeni
otroci, ki imajo hkrati več kot tri motnje ali diagnosticirane bolezni,
od katerih vsaka po sebi sicer ne predstavlja take stopnje motnje ali
bolezni iz Pravilnika, na podlagi katere bi otrok potreboval posebno
nego in varstvo po Pravilniku, njihova kombinacija pa utemeljuje
upravičenost do posamezne pravice. Po mnenju Varuha 7. člen Pravilnika
tako rešuje težavo, na katero so opozorili pobudniki.
Čeprav
Varuh v veljavni ureditvi po pojasnilih, znanih v tem trenutku, ni
prepoznal posega v pravice posameznikov, je MDDSZ opozoril na to, da bi
do posegov v pravice posameznikov lahko prihajalo, če bi se od
posameznikov terjalo vsakoletno izpolnjevanje pogojev za priznanje
pravice tudi v primerih, v katerih očitno ne more priti do izboljšanja.
Po Varuhovi laični presoji bi to lahko predstavljalo stalno ugotavljanje
upravičenosti za otroka z DS, pri katerem bi bila že ugotovljena denimo
zmerna motnja v duševnem razvoju, razen če bi obstajali strokovni
argumenti o tem, da tudi pri tovrstnem stanju lahko pride do bistvenega
izboljšanja. Takšnega argumenta Varuh v pridobljenih odzivih ni zaznal.
Varuh torej meni, da je v vseh primerih, kadar je otroku z DS priznana
pravica do DNO in strokovno ni mogoče pričakovati izboljšanja stanja,
nesprejemljivo, da bi se otrok in starši obremenjevali z vsakoletnimi
postopki uveljavljanja pravic. Verjetno sicer nikoli ni mogoče
izključiti morebitnega poslabšanja zdravstvenega stanja v prihodnje, a v
takšnih primerih bi bilo še vedno mogoče priznati pravico v gotovem
obsegu tudi do 18. leta, naknadno pa bi se uveljavljali le morebitni
razlogi za priznanje pravice do izplačila večje vsote DNO, če bi prišlo
do tako bistvene spremembe.
Varuh še dodatno meni, da bi do
posegov v pravice posameznikov lahko prišlo tudi v primerih, v katerih
do otrokovega tretjega leta starosti zaradi znanih težav v zdravstvenem
sistemu, vključno s pomanjkanjem določenih strokovnjakov, ne bi bile
ustrezno prepoznane in dokumentirane konkretne težave posameznega
otroka. To se v vsakem posameznem primeru sicer lahko rešuje z uporabo
pravnih sredstev, predvsem pa je treba že na sistemski ravni zagotoviti,
da bi bili takšni primeri kvečjemu izjema in nikakor ne pravilo.
Varuh
z obravnavo pobude nadaljuje v smeri pridobivanju natančnih številčnih
podatkov o številu otrok, ki prejemajo dodatek, in sicer glede na čas
trajanja pravice, to pa ločeno za otroke z Downovim sindromom in tiste
brez njega, ter s pridobivanjem drugih pojasnil, ki bi pomagala pri
ugotavljanju možnosti, ali v določenih primerih morda tudi zares prihaja
do posegov v pravice otrok. 9.4-5/2024