Na podlagi drugega odstavka 153. člena
Poslovnika državnega zbora in sklepa Državnega zbora z dne 20. 9. 2017
je Državni zbor na seji dne 28. 11. 2017 potrdil uradno prečiščeno
besedilo Zakona o varuhu človekovih pravic, ki obsega:
- Zakon o varuhu človekovih pravic – ZVarCP (Uradni list RS, št. 71/93 z dne 30. 12. 1993),
- Popravek Zakona o varuhu človekovih pravic – ZVarCP (Uradni list RS, št. 15/94 z dne 18. 3. 1994),
- Zakon o javnih uslužbencih – ZJU (Uradni list RS, št. 56/02 z dne 28. 6. 2002),
- Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o varuhu človekovih pravic – ZVarCP-A (Uradni list RS, št. 109/12 z dne 31. 12. 2012),
- Zakon o dopolnitvah Zakona o varuhu človekovih pravic – ZVarCP-B (Uradni list RS, št. 54/17 z dne 29. 9. 2017).
Št. 000-04/17-18/3
Ljubljana, dne 28. novembra 2017
EPA 2292-VII
Državni zbor
Republike Slovenije
Primož Hainz l.r.
Podpredsednik
ZAKON O VARUHU ČLOVEKOVIH PRAVIC
uradno prečiščeno besedilo (ZVarCP-UPB2)
I. SPLOŠNE DOLOČBE
1. člen
Za varovanje
človekovih pravic in temeljnih svoboščin v razmerju do državnih organov,
organov lokalne samouprave in nosilcev javnih pooblastil se s tem
zakonom ustanovi varuh človekovih pravic in določijo njegove
pristojnosti in pooblastila.
2. člen
Varuha oziroma varuhinjo človekovih pravic (v nadaljnjem besedilu: varuh) izvoli državni zbor na predlog predsednika republike.
3. člen
Varuh
se pri svojem delu ravna po določilih ustave in mednarodnih pravnih
aktov o človekovih pravicah in temeljnih svoboščinah. Pri svojih
intervencijah se lahko sklicuje tudi na načela pravičnosti in dobrega
upravljanja.
4. člen
Varuh je pri svojem delu neodvisen in samostojen.
5. člen
O svojem delu varuh poroča državnemu zboru z rednimi letnimi ali posebnimi poročili.
Sredstva za delo varuha določi državni zbor v državnem proračunu.
6. člen
Državni
organi, organi lokalnih skupnosti in nosilci javnih pooblastil (v
nadaljnjem besedilu: organi) morajo varuhu na njegovo zahtevo zagotoviti
vse podatke in informacije iz njihove pristojnosti ne glede na stopnjo
zaupnosti in mu omogočiti izvedbo preiskave.
6.a člen
(1)
V splošni zbirki osebnih podatkov varuh upravlja potrebne osebne
podatke pobudnikov, posameznikov, za katere je vložil ustavno pritožbo,
in drugih posameznikov, kadar je postopek začel na lastno pobudo.
Podatke se obdeluje za namene delovanja v postopkih po tem zakonu,
vključno z varovanjem človekovih pravic in temeljnih svoboščin oseb iz
prejšnjega stavka oziroma preučevanja, če je prišlo do kršitev njihovih
pravic ali svoboščin, ali za izvajanje nadzorov na lastno pobudo glede
stanja človekovih pravic in temeljnih svoboščin.
(2) V zbirki osebnih podatkov se lahko obdelujejo ti podatki:
- osebno ime oziroma firma oziroma drugo poimenovanje pobudnika in drugih oseb iz prvega stavka prejšnjega odstavka, naslov njegovega stalnega ali začasnega prebivališča oziroma sedeža,
- osebno ime oziroma firma oziroma drugo poimenovanje zastopnika ali pooblaščenca pobudnika, naslov njegovega stalnega ali začasnega prebivališča oziroma sedeža,
- navedba zadeve ali vprašanja, pomembnih okoliščin ali drugih podatkov v zvezi z zadevo ali vprašanjem, ki naj bi izkazovali ali izkazujejo, da je prišlo do kršitve človekovih pravic ali temeljnih svoboščin,
- navedba organa iz prejšnjega člena, ki obravnava zadevo, ki jo preiskuje varuh, lahko pa tudi opravilna številka zadeve, ali tudi opravilna ali druga enolična številka zadeve organa iz prejšnjega člena,
- občutljivi osebni podatki, ki so jih posredovale osebe iz prvega odstavka ali jih je organ iz prejšnjega člena posredoval kot odgovor na zahtevo varuha.
(3)
Občutljive osebne podatke varuh obdeluje na način, da se z njimi
seznani najmanjši krog pooblaščenih oseb. Ko varuh prejme te podatke od
oseb iz prvega odstavka tega člena ali organov iz prejšnjega člena,
odloči v 30 dneh, ali je treba podatke ali del podatkov vrniti.
(4)
Zaradi spoštovanja načela zaupnosti postopka iz prvega odstavka 8.
člena tega zakona se podatki v zbirki hranijo trajno pri varuhu. Podatki
iz zaključenih zadev se prestavijo v arhivski del zbirke in se iz
razloga iz prejšnjega stavka hranijo trajno pri varuhu.
(5) Spisi
zadev iz prvega odstavka tega člena ter zadev iz III.a poglavja tega
zakona se zaradi spoštovanja načela zaupnosti postopka hranijo trajno
pri varuhu.
7. člen
Varuh lahko naslovi
organom predloge, mnenja, kritike ali priporočila, ki so jih ti dolžni
obravnavati in nanje odgovoriti v roku, ki ga določi varuh.
8. člen
Postopek pri varuhu je zaupen.
O svojih ugotovitvah in ukrepih varuh obvešča javnost in državni zbor.
9. člen
Vsakdo,
ki meni, da so mu z aktom organa kršene človekove pravice ali temeljne
svoboščine, lahko da pobudo za začetek postopka pri varuhu. Varuh lahko
začne postopek tudi na lastno pobudo.
Varuh lahko obravnava tudi
širša vprašanja, ki so pomembna za varstvo človekovih pravic in
temeljnih svoboščin ter za pravno varnost državljanov v Republiki
Sloveniji.
Postopek pri varuhu je neformalen in za stranke brezplačen.
Varuh je dolžan voditi postopek nepristransko in v vsaki zadevi pridobiti stališča prizadetih strani.
10. člen
Sedež varuha je v Ljubljani.
Svojo organiziranost in delo uredi varuh s poslovnikom in drugimi splošnimi akti.
II. IZVOLITEV IN POLOŽAJ VARUHA IN NJEGOVIH NAMESTNIKOV
11. člen
Za varuha je lahko izvoljen le državljan Republike Slovenije.
12. člen
Varuha
izvoli državni zbor z dvotretjinsko večino glasov vseh poslancev za
dobo šestih let in je po poteku mandatne dobe lahko še enkrat izvoljen.
13. člen
Postopek za izvolitev varuha se mora začeti najpozneje šest mesecev pred potekom mandatne dobe prejšnjega varuha.
Državni zbor odloči o predlogu predsednika republike v 45 dneh od dne predložitve predloga.
14. člen
V
postopku kandidiranja se smiselno uporabljajo določbe zakona o ustavnem
sodišču, ki urejajo kandidiranje za sodnike ustavnega sodišča.
15. člen
Varuh ima najmanj dva in največ štiri namestnike. Namestnika imenuje na predlog varuha državni zbor.
Varuh predlaga državnemu zboru imenovanje namestnika najkasneje šest mesecev pred potekom mandatne dobe prejšnjega namestnika.
O predlogu varuha za imenovanje namestnika državni zbor odloči v 45 dneh od dne predložitve predloga.
16. člen
Mandatna doba namestnikov traja šest let. Po poteku mandatne dobe so lahko ponovno imenovani.
17. člen
V
primeru odsotnosti, smrti, poteka mandatne dobe, trajne ali začasne
nesposobnosti za opravljanje funkcije nadomešča varuha njegov namestnik.
Varuh določi vrstni red namestnikov, ki ga nadomeščajo.
18. člen
Varuh
in njegovi namestniki nastopijo funkcijo po prisegi, ki jo podajo pred
državnim zborom in se glasi: »Prisegam, da bom opravljal svojo nalogo na
podlagi ustave in zakona, da bom varoval človekove pravice in temeljne
svoboščine, da bom opravljal svoje delo vestno in nepristransko ter pri
tem spoštoval načela pravičnosti in dobrega upravljanja.«.
19. člen
Funkcija
varuha ni združljiva s funkcijami v državnih organih, organih lokalnih
skupnosti, organih političnih strank in sindikatov ter z drugimi
funkcijami in dejavnostmi, ki po zakonu niso združljive z opravljanjem
javne funkcije.
Funkcija, ki ni združljiva s funkcijo varuha, varuhu z dnem nastopa funkcije varuha preneha ali miruje, če tako določa zakon.
Če
varuh ne opusti pridobitne dejavnosti, ki je po zakonu nezdružljiva s
funkcijo varuha, v tridesetih dneh od ugotovitve pristojne komisije
državnega zbora o nezdružljivosti, mu funkcija preneha.
20. člen
Varuh ne more biti klican na odgovornost za mnenje ali predlog, ki ga je izrekel v okviru opravljanja svoje funkcije.
Varuh
ne sme biti priprt v kazenskem postopku, ki je uveden proti njemu v
zvezi z opravljanjem njegove funkcije, brez dovoljenja državnega zbora.
21. člen
Varuh
je lahko predčasno razrešen samo, če to sam zahteva, če je obsojen za
kaznivo dejanje s kaznijo odvzema prostosti ali zaradi trajne izgube
delovne zmožnosti za opravljanje svoje funkcije.
Postopek za razrešitev varuha se prične na predlog tretjine poslancev.
Državni zbor razreši varuha, če za razrešitev glasujeta dve tretjini navzočih poslancev.
22. člen
Določbe 19., 20. in 21. člena veljajo tudi za namestnika varuha.
III. PRISTOJNOST VARUHA
23. člen
Varuh ima
pooblastila, določena s tem zakonom, do vseh državnih organov, organov
lokalne samouprave in nosilcev javnih pooblastil.
24. člen
Varuh
ne obravnava zadev, o katerih tečejo sodni ali drugi pravni postopki,
razen če gre za neupravičeno zavlačevanje postopka ali za očitno zlorabo
oblasti.
25. člen
Varuh lahko vsakemu
organu posreduje svoje mnenje z vidika varstva človekovih pravic in
temeljnih svoboščin v zadevi, ki jo obravnava, ne glede na vrsto ali
stopnjo postopka, ki je v teku pred temi organi.
III.a ZAGOVORNIŠTVO OTROK
25.a člen
(1) Na področju
varstva otrokovih pravic poleg drugih nalog, določenih s tem zakonom,
varuh organizira in skrbi za zagovorništvo otrok v okviru notranje
organizacijske enote. Zagovorništvo otrok izvajajo zagovorniki otrok (v
nadaljnjem besedilu: zagovorniki) v okviru mreži prostovoljcev, ki
zagotavlja vsem otrokom enako dostopnost do zagovornika.
(2)
Namen zagovorništva je, da zagovornik nudi strokovno pomoč otroku, da
izrazi svoje mnenje v vseh postopkih in zadevah, v katerih je udeležen,
ter mnenje otroka posreduje pristojnim organom in institucijam, ki
odločajo o njegovih pravicah in koristih. Zagovornik ni njegov zakoniti
zastopnik. Strokovna pomoč vključuje psihosocialno podporo otroku,
pogovore o njegovih željah, počutju in mnenju, seznanjanje otroka s
postopki in dejavnostmi na njemu primeren način, iskanje najbolj
primerne rešitve skupaj z otrokom ter spremljanje otroka pred organi in
institucijami, ki odločajo o njegovih pravicah in koristih.
(3)
Pobudo za imenovanje zagovornika lahko poda vsakdo, ki meni, da otrok ne
more uresničiti pravice, da izrazi svoje mnenje. Če varuh oceni, da je
pobuda utemeljena, pridobi soglasje obeh staršev ali zakonitih
zastopnikov in določi zagovornika s seznama zagovornikov. Ni potrebna
privolitev tistega od staršev, ki mu je bila odvzeta starševska skrb ali
ki trajno ni sposoben izraziti svoje volje. Soglasje staršev ali
zakonitih zastopnikov ni potrebno, če z imenovanjem zagovornika soglaša
otrok, ki je že dopolnil 15 let. Če soglasja staršev ali zakonitih
zastopnikov glede imenovanja zagovornika ni ali če je naknadno
umaknjeno, varuh pošlje predlog za imenovanje zagovornika pristojnemu
centru za socialno delo ali sodišču, ki ga imenuje s seznama
zagovornikov, če oceni, da je to v postopku pred centrom za socialno
delo ali sodiščem v korist otroka.
(4) Uresničevanje
zagovorništva otrok spremlja strokovni svet, ki ga varuh imenuje izmed
zagovornikov in strokovnjakov s področja dela z otroci. Strokovni svet
vodi namestnik varuha, pristojen za varstvo otrokovih pravic.
(5)
Člani strokovnega sveta opravljajo svoje delo častno in samostojno.
Člani strokovnega sveta imajo pravico do povrnitve stroškov za prihod na
sejo sveta. Stroški se krijejo iz proračunske postavke varuha.
(6)
Način izvajanja zagovorništva otrok, njegovo organiziranost in postopek
vključitve otroka v zagovorništvo, naloge strokovnega sveta, njegovo
sestavo in način dela podrobneje določi varuh s splošnim aktom, ki se
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.
25.b člen
(1) Varuh objavi javni poziv za kandidate za zagovornike na svoji spletni strani ali na drug primeren način.
(2) Varuh lahko na seznam zagovornikov uvrsti osebo, ki izpolnjuje te pogoje:
- je državljan Republike Slovenije,
- je poslovno sposoben,
- ji ni odvzeta starševska skrb,
- ni bila pravnomočno obsojena zaradi naklepnega kaznivega dejanja,
- zoper njo ni bila vložena pravnomočna obtožnica zaradi naklepnega kaznivega dejanja, ki se preganja po uradni dolžnosti,
- ima končano najmanj višješolsko izobrazbo,
- ima najmanj pet let delovnih izkušenj na področju dela z otroki oziroma na družinskem področju,
- je kot kandidat za zagovornika opravila usposabljanje in preizkus znanja za zagovornika po programu in postopku, ki ga določi varuh na predlog strokovnega sveta,
- je zaupanja vredna oseba,
- je pripravljena redno sodelovati z varuhom ter se udeleževati izpopolnjevanja in usposabljanja, ki ga ta organizira,
- ni drugih zadržkov, ki bi vzbujali dvom, da bo delovala v največjo korist otrok.
(3) Varuh zagotavlja redno strokovno izpopolnjevanje in usposabljanje zagovornikov.
(4) Varuh zagovorniku, ki ga uvrsti na seznam, izda izkaznico, s katero se zagovornik izkazuje pri izvajanju svojih nalog.
(5)
Delo zagovornika je prostovoljno in častno, pripada pa mu nagrada, ki
jo s splošnim aktom določi varuh, ter povrnitev potnih stroškov v
višini, kot velja za javne uslužbence.
(6) Zagovornika varuh izbriše s seznama, če:
- sam tako zahteva,
- ne izpolnjuje več pogojev,
- neredno ali nevestno opravlja svoje naloge,
- se ne udeleži obveznih oblik strokovnega izpopolnjevanja in usposabljanja, ki jih določi varuh.
(7)
Varuh lahko za odločanje o izbrisu s seznama zagovornikov pridobi
ustrezne osebne podatke brezplačno iz zbirk osebnih podatkov državnih
organov.
25.c člen
(1) Otrok ima pravico
do zagovornika, ki ima pri opravljanju svojega dela pravico do stikov z
otrokom. Starši in druge osebe imajo dolžnost, da otroku omogočijo
stike z zagovornikom.
(2) Varuh omogoča staršem ali zakonitim
zastopnikom otroka, ki mu je postavljen zagovornik, da se podrobneje
seznanijo z namenom in cilji zagovorništva otrok.
(3) Zagovornik
mora varovati kot tajnost, kar mu je zaupal otrok. Pri posredovanju
otrokovega mnenja zagovornik upošteva otrokovo voljo. Zagovornik
posreduje centru za socialno delo ali sodišču izjavo otroka in svoje
poročilo, razen če otrok temu nasprotuje.
(4) Zagovornik sme kot
priča odreči pričanje o dejstvih, za katera je izvedel od otroka pri
opravljanju dejavnosti zagovornika in glede katerih otrok nasprotuje
njihovemu posredovanju.
25.č člen
(1)
Izjava otroka, pridobljena s pomočjo zagovornika, se lahko uporabi v
vsakem postopku, v katerem se odloča o otrokovih pravicah in koristih.
(2)
Organ, ki odloča o otrokovih pravicah ali koristih, mora v svoji
odločitvi posebej utemeljiti, kako je upošteval otrokovo izjavo in
deloval v njegovo največjo korist.
25.d člen
(1)
Z namenom izbire zagovornika v posamezni zadevi varuh vzpostavi, vodi,
upravlja in vzdržuje seznam zagovornikov, ki je javno objavljen.
(2)
Seznam vsebuje te podatke: ime in priimek zagovornika, EMŠO, stalno ali
začasno prebivališče, vrsto in stopnjo izobrazbe ter datum uvrstitve na
seznam.
(3) Z namenom statističnega spremljanja varuh vzpostavi,
vodi, upravlja in vzdržuje evidenco obravnavanih zadev, ki vsebuje te
podatke:
- status pobudnika (npr. otrok, mati, oče, Center za socialno delo, sodišče),
- datum pobude,
- kraj pobudnika oziroma območje,
- opis zadeve,
- ime, spol in starost otroka,
- ime in priimek zagovornika,
- ime in priimek območnega koordinatorja,
- datum imenovanja zagovornika,
- način imenovanja zagovornika,
- datum zaključnega srečanja.
IV. POSTOPEK
26. člen
Vsakdo, ki meni,
da so mu z aktom ali dejanjem državnega organa, organa lokalne skupnosti
ali nosilca javnih pooblastil kršene človekove pravice ali temeljne
svoboščine, lahko naslovi na varuha pobudo za začetek postopka.
Varuh lahko začne postopek tudi na lastno pobudo.
Če
v posamični zadevi začne varuh postopek na lastno pobudo ali jo vloži v
imenu prizadetega posameznika kdo drug, je potrebno za začetek postopka
soglasje prizadetega.
27. člen
Vse
pobude, naslovljene na varuha, morajo biti podpisane in označene z
osebnimi podatki pobudnika ter vsebovati okoliščine, dejstva in dokaze,
na katerih temelji pobuda za začetek postopka. Pobudnik mora tudi
navesti, ali je v zadevi že uporabil pravna sredstva in če, katera.
Pobuda za začetek postopka se praviloma vloži pisno. Za vložitev pobude ni potrebna obličnost ali pomoč odvetnika.
Osebe, ki jim je odvzeta prostost, imajo pravico nasloviti varuhu pobudo za začetek postopka v zaprti kuverti.
28. člen
Ko varuh prejme pobudo za začetek postopka, opravi potrebne poizvedbe in na tej podlagi sklene, da:
- pobudi odloči po skrajšanem postopku;
- začne preiskavo;
- pobudo zavrne;
- pobude ne vzame v obravnavo, ker je anonimna, prepozna, žaljiva in predstavlja zlorabo pravice do pritožbe.
Če
varuh sklene, da pobudo zavrne ali je ne vzame v obravnavo iz razlogov
po 3. ali 4. točki prejšnjega odstavka, je dolžan o tem v čimkrajšem
roku pobudnika obvestiti, mu pojasniti razloge za to in ga po možnosti
napotiti na drugo ustrezno pot za rešitev zadeve.
29. člen
Varuh
o pobudi odloči po skrajšanem postopku (1. točka prvega odstavka 28.
člena) zlasti v primeru, kadar so dejansko stanje in stališča prizadetih
strani razvidna iz dokumentacije, priložene k pobudi za začetek
postopka.
30. člen
Varuh zavrne pobudo (3. točka prvega odstavka 28. člena) zlasti iz naslednjih razlogov:
- če iz razpoložljivih podatkov in okoliščin nedvoumno izhaja, da ne gre za kršitev človekovih pravic ali temeljnih svoboščin, ali drugo nepravilnost;
- če je vloga nepopolna in jo pobudnik po predhodnem opozorilu varuha ne dopolni;
- če je zadeva v postopku pred pravosodnimi organi, razen v primerih določenih v tem zakonu;
- če gre za zadevo, ki je v pristojnosti preiskovalnih komisij državnega zbora v razmerju do nosilcev javnih funkcij;
- če niso bila izčrpana vsa redna ali izredna pravna sredstva, razen če oceni, da bi bilo za posameznika nesmotrno začeti ali nadaljevati takšne postopke ali oceni, da bi bila posameznikom medtem prizadejana velika ali težko popravljiva škoda;
- če je iz pobude razvidno, da gre za manj pomembno zadevo, ki tudi po opravljeni preiskavi ne bi mogla dati primernega rezultata.
31. člen
Odločitev varuha, da pobude ne vzame v obravnavo ali jo zavrne, je dokončna.
32. člen
Varuh
ne začne postopka, če je od dejanja ali zadnje odločitve organa
preteklo več kot eno leto, razen če oceni, da je pobudnik zamudil rok iz
objektivnih razlogov ali da gre za tako pomembno zadevo, ki opravičuje
njegovo ukrepanje ne glede na časovno oddaljenost.
33. člen
Ko
se varuh odloči za začetek preiskave (2. točka prvega odstavka 28.
člena), pošlje sklep o preiskavi pobudniku in organu ali organom, na
katere se nanaša pobuda za začetek postopka, ter zahteva potrebna
pojasnila in dodatne informacije.
Varuh določi rok v katerem mu
mora organ poslati pojasnila in informacije iz prejšnjega odstavka. Ta
rok ne more biti krajši od 8 dni. Če organ ne pošlje varuhu pojasnil
oziroma informacij v zahtevanem roku, mora varuhu brez odlašanja
sporočiti razloge, zaradi katerih ni ugodil njegovi zahtevi.
O zamudi roka iz prejšnjega odstavka lahko varuh obvesti neposredno nadrejeni organ.
Odklonitev ali nespoštovanje zahteve varuha se šteje za oviranje dela varuha.
Varuh lahko o tem poroča s posebnim poročilom pristojnemu delovnemu telesu državnega zbora, državnemu zboru ali obvesti javnost.
34. člen
Vsi državni organi so dolžni pomagati varuhu pri izvedbi preiskave in mu nuditi na njegovo zahtevo ustrezno pomoč.
35. člen
V zvezi s svojim delom ima varuh pravico vpogleda v podatke in dokumente iz pristojnosti državnih organov.
Predpisi o varovanju tajnosti podatkov obvezujejo varuha, njegove namestnike in uslužbence.
36. člen
Vsi
funkcionarji in uslužbenci organov iz 6. člena tega zakona se morajo
odzvati varuhu na vabilo za sodelovanje v preiskavi ter zaradi dajanja
pojasnil.
Varuh lahko vabi vsakogar kot pričo ali izvedenca na razgovor v zadevi, ki jo obravnava. Vabljeni se je dolžan vabilu odzvati.
37. člen
Varuh
lahko prekine preiskavo, če ugotovi, da je bila zadeva rešena na drug
način, če pobudnik neupravičeno ne sodeluje v postopku ali je iz
njegovih dejanj razvidno, da ne kaže zanimanja za nadaljevanje
preiskave.
38. člen
Po opravljeni
preiskavi varuh izdela osnutek poročila o svojih ugotovitvah in ga
posreduje prizadetim strankam. Te lahko v roku, ki ga določi varuh,
pošljejo svoje pripombe ali predloge za dopolnitev ugotovitev v
poročilu.
V nujnih primerih in kadar oceni, na podlagi
dokumentacije s katero razpolaga, da so dejstva nesporna, lahko varuh
sprejme svoje ugotovitve in predloge brez predhodnega preverjanja iz
prejšnjega odstavka.
39. člen
Varuh v
končnem poročilu navede svojo oceno dejstev in okoliščin posameznega
primera in ugotovi ali je šlo v obravnavanem primeru za kršitev
človekovih pravic ali temeljnih svoboščin ter na kakšen način so bile
kršene oziroma ali je šlo za drugo nepravilnost.
Varuh hkrati
predlaga način, s katerim naj se ugotovljena nepravilnost odpravi. Pri
tem lahko predlaga, da organ ponovno izvede določen postopek v skladu z
zakonom, predlaga povrnitev škode ali predlaga drug način odprave
nepravilnosti, ki je bila povzročena posamezniku. Pri tem ne posega v
civilnopravne pravice, ki jih ima posameznik za povrnitev škode.
Varuh lahko predlaga uvedbo disciplinskega postopka zoper uslužbence organov, ki so zakrivili ugotovljeno nepravilnost.
40. člen
Organi
iz prejšnjega člena so dolžni varuha obvestiti o ukrepih, na podlagi
njegovih predlogov, mnenj, kritik ali priporočil, najkasneje v roku 30
dni.
Če organ ne predloži poročila o upoštevanju predlogov varuha
ali njegove predloge upošteva le delno, lahko varuh o tem obvesti
neposredno nadrejeni organ, pristojno ministrstvo, poroča s posebnim
poročilom državnemu zboru ali zadevo javno objavi.
Varuh lahko na
stroške organa objavi svoje poročilo in svoj predlog v javnih glasilih,
če se organ na njegove predloge ali priporočila, po ponovni zahtevi, ni
ustrezno odzval.
41. člen
Pri
obravnavanju aktov in dejanj organov lokalne samouprave je varuh dolžan
upoštevati posebnosti njihovega položaja, zlasti način sprejemanja
odločitev.
42. člen
Varuh oziroma oseba,
ki jo varuh pooblasti, lahko vstopi v uradne prostore vsakega državnega
organa, organa lokalne skupnosti ali nosilca javnih pooblastil.
Varuh
lahko opravi preglede zaporov, drugih prostorov, v katerih so osebe, ki
jim je odvzeta prostost ter drugih zavodov z omejeno svobodo gibanja.
Varuh ima pravico, da opravi razgovor z osebami v zavodih iz prejšnjega odstavka brez navzočnosti drugih oseb.
43. člen
Varuh
poroča državnemu zboru z rednimi ali posebnimi poročili o svojem delu,
ugotovitvah o stopnji spoštovanja človekovih pravic in temeljnih
svoboščin ter o pravni varnosti državljanov v Republiki Sloveniji.
Letno poročilo mora predložiti najkasneje do 30. septembra za preteklo leto.
Posebna poročila lahko varuh naslovi pristojnemu delovnemu telesu državnega zbora ali neposredno državnemu zboru.
44. člen
Ob
obravnavi rednega letnega poročila v državnem zboru lahko varuh osebno
na seji državnega zbora predstavi povzetek poročila in svoje ugotovitve
na tej podlagi.
Redno letno poročilo varuha se javno objavi.
45. člen
Varuh lahko daje državnemu zboru in vladi pobude za spremembe zakonov in drugih pravnih aktov iz njune pristojnosti.
Varuh
lahko daje državnim organom, zavodom in organizacijam, ki izvajajo
javna pooblastila, predloge za izboljšanje njihovega poslovanja in
ravnanja s strankami.
46. člen
Predsednik
državnega zbora, predsednik vlade in ministri so dolžni osebno sprejeti
varuha na njegovo zahtevo najkasneje v 48 urah.
V. PRAVICE VARUHA
47. člen
Varuh ima pravico do plače v višini, ki je določena za predsednika ustavnega sodišča.
Namestnik varuha ima pravico do plače v višini, ki je določena za sodnika ustavnega sodišča.
48. člen
Varuh,
ki je do izvolitve opravljal funkcijo sodnika ali drugo trajno funkcijo
v državnem organu, ima po prenehanju mandata pravico nadalje opravljati
prejšnjo funkcijo, če v treh mesecih po prenehanju mandata sporoči
pristojnemu organu, da želi nadalje opravljati prejšnjo funkcijo.
Varuh,
ki je bil do izvolitve v delovnem razmerju, ima pravico, da se v treh
mesecih po prenehanju mandata vrne na delo, ki ga je opravljal, ali na
drugo delo, ki ustreza vrsti in stopnji njegove strokovne izobrazbe.
49. člen
Varuh,
ki mu je prenehala funkcija in iz objektivnih razlogov ne more
nadaljevati z opravljanjem prejšnje funkcije ali nadaljevati prejšnjega
dela ali dobiti druge ustrezne zaposlitve in ne izpolnjuje minimalnih
pogojev za pridobitev pravice do starostne pokojnine brez zmanjšanja v
skladu s predpisi, ki urejajo obvezno pokojninsko in invalidsko
zavarovanje oziroma s posebnimi predpisi, v katerih je urejena pravica
do starostne pokojnine, ima, dokler ne začne opravljati funkcije oziroma
dokler se ne zaposli ali začne opravljati pridobitne dejavnosti oziroma
dokler ne izpolni navedenih pogojev za upokojitev, pravico do
nadomestila plače v višini 80 odstotkov zadnje mesečne plače, ki jo je
prejel, ko je opravljal funkcijo, vendar najdlje osem mesecev od
prenehanja funkcije. Če je namesto zadnje plače prejel nadomestilo
plače, se nadomestilo plače iz tega odstavka odmeri od zadnje mesečne
plače, ki bi jo prejel, če bi opravljal funkcijo.
Pravica do
nadomestila plače iz prejšnjega odstavka se lahko podaljša do izpolnitve
pogojev za upokojitev, navedenih v prejšnjem odstavku, vendar najdlje
še za šest mesecev.
Varuh, ki je opravljal funkcijo že pred mandatom, ki mu je prenehal, ima pravico do dodatnega trimesečnega nadomestila plače.
Čas
prejemanja nadomestila plače se varuhu, ki mu je prenehala funkcija,
šteje v pokojninsko dobo. V tem času je socialno zavarovan po predpisih,
ki urejajo socialno zavarovanje oseb v delovnem razmerju, ob upokojitvi
pa mu pripada pravica do odpravnine.
Če varuhu funkcija preneha pred potekom šestih mesecev od izvolitve v državnem zboru, nima pravice do nadomestila plače.
49.a člen
O pravici do nadomestila plače iz prejšnjega člena odloča pristojno delovno telo državnega zbora.
Za
uveljavljanje pravice do nadomestila plače mora varuh, ki mu je
prenehala funkcija, najkasneje v 15 dneh po prenehanju funkcije,
pristojnemu delovnemu telesu iz prejšnjega odstavka predložiti vlogo za
uveljavljanje pravice do nadomestila plače in dokazila o izpolnjevanju
pogojev za pridobitev pravice do nadomestila plače. V primeru nemožnosti
vrnitve na delovno mesto v okviru prejšnjega delodajalca je treba
izkazati, zakaj vrnitev ni mogoča.
O vlogi za uveljavljanje
pravice do nadomestila plače odloči pristojno delovno telo državnega
zbora najkasneje v 14 dneh z odločbo.
Pravica do prejemanja
nadomestila plače preneha, če varuh, ki mu je prenehala funkcija, pred
potekom obdobja, za katerega mu pripada nadomestilo plače, začne
opravljati drugo funkcijo, se zaposli, začne opravljati pridobitno
dejavnost ali izpolni minimalne pogoje za pridobitev pravice do
starostne pokojnine brez zmanjšanja v skladu s predpisi, ki urejajo
obvezno pokojninsko in invalidsko zavarovanje, oziroma v skladu s
posebnimi predpisi, v katerih je urejena pravica do starostne pokojnine.
Varuh,
ki mu je prenehala funkcija, je v času prejemanja nadomestila plače
dolžan obvestiti pristojno delovno telo državnega zbora in organ, ki
izplačuje nadomestilo plače, o vseh prejemkih iz naslova opravljanja
dela najkasneje v sedmih dneh po prejetem plačilu. Za prejete zneske po
plačilu davkov in obveznih prispevkov se varuhu zniža znesek nadomestila
plače, ki mu pripada v skladu s prvim odstavkom prejšnjega člena, kar
se obračuna pri prvem naslednjem izplačilu nadomestila plače.
Varuh,
ki mu je prenehala funkcija, zaradi izogibanja določbam o trajanju in
višini nadomestila ne sme sklepati dogovorov za odložena plačila in
drugih dogovorov, ki bi bili v nasprotju z namenom pravice do
nadomestila.
Če varuh, ki mu je prenehala funkcija, ravna v
nasprotju s petim in šestim odstavkom tega člena, mu preneha pravica do
nadomestila plače in mora vrniti zneske nadomestila plače, ki so bili
prejeti neupravičeno.
Nadomestilo plače, prispevki za socialno
zavarovanje in odpravnina se izplačujejo iz proračunskih sredstev varuha
človekovih pravic.
50. člen
Določbe 48., 49. in 49.a člena tega zakona veljajo tudi za namestnika varuha.
V.a SVET VARUHA ZA ČLOVEKOVE PRAVICE IN CENTER ZA ČLOVEKOVE PRAVICE
50.a člen
(1) Za
spodbujanje in varstvo človekovih pravic in temeljnih svoboščin ter
krepitev pravne varnosti se ustanovi Svet varuha za človekove pravice (v
nadaljnjem besedilu: svet) kot posvetovalno telo varuha, ki deluje po
načelu strokovne avtonomije.
(2) Svet izvaja te svetovalne naloge:
- sodeluje pri pripravi ugotovitev varuha o stopnji spoštovanja človekovih pravic in temeljnih svoboščin ter o pravni varnosti v Republiki Sloveniji,
- predlaga varuhu uvedbo postopka v zvezi z morebitno kršitvijo človekovih pravic in temeljnih svoboščin,
- na predlog varuha obravnava širša vprašanja spodbujanja, varstva in nadzora glede človekovih pravic in temeljnih svoboščin,
- obravnava poročila Republike Slovenije mednarodnim organizacijam glede človekovih pravic in sodeluje pri pripravi samostojnih poročil varuha o uresničevanju mednarodnih obveznosti Republike Slovenije na področju človekovih pravic,
- daje stališča o razvojnih politikah glede človekovih pravic in temeljnih svoboščin,
- ozavešča javnosti in stroke o pomenu in razvoju človekovih pravic in temeljnih svoboščin,
- opravlja druge podobne naloge na predlog varuha.
(3) Svet ne obravnava pobud iz prvega odstavka 26. člena tega zakona.
(4)
Svet sestavljajo predsednik in 16 članic oziroma članov (v nadaljnjem
besedilu: člani). Sedem članov je predstavnikov civilne družbe, trije
člani so predstavniki znanosti, dva člana sta predstavnika vlade,
zagovornik enakosti, informacijski pooblaščenec, državni zbor in državni
svet pa ima vsak po enega člana.
(5) Sedem članov iz civilne
družbe in tri predstavnike znanosti, ki so strokovnjaki na področju
varstva človekovih pravic in temeljnih svoboščin, imenuje varuh na
podlagi javnega razpisa, pri čemer lahko imenuje največ dva predstavnika
civilne družbe in največ enega predstavnika znanosti izmed oseb, ki se
niso prijavile na javni razpis. Varuh imenuje na predlog organa dva
predstavnika vlade in po enega predstavnika zagovornika enakosti,
informacijskega pooblaščenca, državnega zbora in državnega sveta izmed
zaposlenih v navedenih organih, ki niso funkcionarji ter so poznavalci
področja varstva človekovih pravic in temeljnih svoboščin.
(6)
Pri imenovanju predstavnikov civilne družbe in znanosti varuh upošteva
izkušnje in delovanje kandidatov na področju človekovih pravic in
njihovo vizijo delovanja v svetu, zastopanost različnih področij
uresničevanja človekovih pravic in prioritetna področja svojega
delovanja.
(7) Mandat članov sveta je vezan na mandat varuha.
(8) Svetu predseduje namestnik varuha, ki ga za določeno obdobje pooblasti varuh.
(9)
Delo sveta se uredi v njegovem poslovniku, ki ga sprejme varuh po
predhodnem posvetovanju s člani sveta in se objavi v Uradnem listu
Republike Slovenije.
(10) Člani sveta opravljajo svoje delo
častno in samostojno. Člani sveta imajo pravico do povrnitve stroškov za
prihod na sejo sveta. Stroški se krijejo iz proračunske postavke
varuha.
(11) Člana sveta razreši varuh iz naslednjih razlogov:
- če sam zahteva razrešitev,
- če mu je odvzeta poslovna sposobnost, ali
- če se večkrat zaporedoma neupravičeno ne udeleži seje sveta.
(12)
Varuh lahko razreši člana sveta, ki je predstavnik državnega organa,
tudi na predlog državnega organa, ki ga je predlagal v imenovanje, če
oceni, da so razlogi za razrešitev utemeljeni. Državni organ, ki
predlaga razrešitev člana sveta, navede razloge za razrešitev.
(13)
Varuh lahko za odločanje po drugi alineji desetega odstavka pridobi
ustrezne osebne podatke brezplačno iz zbirk osebnih podatkov državnih
organov.
50.b člen
(1) V okviru varuha se kot notranja organizacijska enota vzpostavi Center za človekove pravice (v nadaljnjem besedilu: center).
(2) Naloge centra so:
- promocija, informiranje, izobraževanje, usposabljanje, priprava analiz in poročil s posameznih področij spodbujanja in varstva človekovih pravic in temeljnih svoboščin,
- organiziranje posvetovanj glede uresničevanja, spodbujanja in varstva človekovih pravic in temeljnih svoboščin,
- sodelovanje s civilno družbo, sindikati in drugimi državnimi organi,
- dajanje splošnih informacij o vrstah in oblikah pritožb na mednarodne organe zaradi kršitev človekovih pravic in temeljnih svoboščin,
- sodelovanje v mednarodnih organizacijah ter združenjih na evropski in svetovni ravni, ki delujejo na področju uresničevanja, spodbujanja in razvoja človekovih pravic in temeljnih svoboščin.
(3) Center ne obravnava pobud iz prvega odstavka 26. člena tega zakona.
(4) Delovanje centra se uredi v poslovniku varuha.
50.c člen
(Državni preventivni mehanizem)
(1)
Kot notranja organizacijska enota varuha deluje državni preventivni
mehanizem po Opcijskem protokolu h Konvenciji proti mučenju in drugim
krutim, nečloveškim ali poniževalnim kaznim ali ravnanju, določenem z
Zakonom o ratifikaciji Opcijskega protokola h Konvenciji proti mučenju
in drugim krutim, nečloveškim ali poniževalnim kaznim ali ravnanju
(Uradni list RS – Mednarodne pogodbe, št. 20/06).
(2) Delo državnega preventivnega mehanizma vodi namestnik varuha, ki ga za določeno obdobje pooblasti varuh.
VI. SLUŽBA VARUHA
51. člen
Varuh sprejme
poslovnik, s katerim se zlasti določijo delitev področij, organizacija
dela in postopek z vlogami, po predhodnem mnenju pristojnega delovnega
telesa državnega zbora. Poslovnik se objavi v Uradnem listu Republike
Slovenije.
52. člen
Varuh ima strokovno službo. Varuh imenuje in razrešuje svetovalce in druge uslužbence.
Varuh imenuje generalnega sekretarja, ki vodi službo varuha.
53. člen
Varuh
lahko imenuje svetovalce in druge strokovnjake v službi varuha za
določen čas izmed uslužbencev v državnih organih. Ti imajo pravico, da
se po poteku tega časa vrnejo na svojo prejšnjo funkcijo ali delovno
mesto.
54. člen
Glede pravice do plače,
nadomestil ter drugih osebnih prejemkov, povračil in pravic, se za
generalnega sekretarja varuha smiselno uporabljajo določbe zakona o
funkcionarjih v državnih organih, za druge uslužbence pa smiselno
določbe zakona o delavcih v državnih organih.
(Opomba: prenehanje
veljavnosti 54. člena v delu, ki napotuje na smiselno uporabo Zakona o
delavcih v državnih organih – glej 7. točko prvega odstavka 203. člena
ZJU)
55. člen
Sredstva za delo varuha se zagotovijo v proračunu Republike Slovenije. Višino sredstev določi državni zbor na predlog varuha.
VII. KAZENSKE DOLOČBE
56. člen
Z globo 500 eurov se kaznuje za prekršek:
- odgovorna oseba organa, ki varuhu na zahtevo ne posreduje zahtevanih gradiv (6. člen);
- kdor se neupravičeno ne odzove varuhu na razgovor (36. člen).
Prekrškovni organ, ki odloča o prekrških in izreka globe po tem členu, je varuh.
Postopek
o prekršku po tem členu vodi in v njem odloča pooblaščena uradna oseba
varuha, ki izpolnjuje pogoje po zakonu, ki ureja prekrške in na njegovi
podlagi sprejetih predpisih.
56.a člen
Z
globo v višini 1.000 eurov se za prekršek kaznujeta varuh in njegov
namestnik, če v času prejemanja nadomestila plače v nasprotju s petim
odstavkom 49.a člena tega zakona ne obvestita pristojnega delovnega
telesa državnega zbora in organa, ki izplačuje nadomestilo plače o vseh
prejemkih iz naslova opravljanja dela ali v času prejemanja nadomestila
plače skleneta dogovor o odloženem plačilu ali drug dogovor v nasprotju s
šestim odstavkom 49.a člena tega zakona.
Nadzor nad izvajanjem uveljavljanja pravice do nadomestila kot prekrškovni organ opravljajo proračunski inšpektorji.
Zakon o varuhu človekovih pravic – ZVarCP (Uradni list RS, št. 71/93) vsebuje naslednje prehodne in končne določbe:
VIII. PREHODNE IN KONČNE DOLOČBE
57. člen
Varuh začne opravljati svoje delo potem, ko so zagotovljeni potrebni kadri, prostori in drugi materialni pogoji za delo.
Z dnem začetka delovanja varuha preneha delovati Svet za varstvo človekovih pravic in temeljnih svoboščin na podlagi zakona.
Varuh prevzame arhiv, nerešene zadeve in sredstva Sveta za varstvo človekovih pravic in temeljnih svoboščin.
58. člen
Z
dnem začetka delovanja varuha, preneha veljati Zakon o Svetu za varstvo
človekovih pravic in temeljnih svoboščin (Uradni list RS, št. 14/90).
59. člen
Ta zakon začne veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.
Zakon
o spremembah in dopolnitvah Zakona o varuhu človekovih pravic –
ZVarCP-A (Uradni list RS, št. 109/12) vsebuje naslednjo končno določbo:
KONČNA DOLOČBA
6. člen
Ta zakon začne veljati naslednji dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.
Zakon
o dopolnitvah Zakona o varuhu človekovih pravic – ZVarCP-B (Uradni list
RS, št. 53/17) vsebuje naslednje prehodne in končne določbe:
PREHODNE IN KONČNE DOLOČBE
4. člen
Osebe, ki na dan
začetka veljavnosti tega zakona pri varuhu že imajo status zagovornika,
se vpišejo na seznam zagovornikov iz 25.b člena zakona, če izpolnjujejo
pogoje iz tretjega odstavka 25.b člena zakona, pri čemer se šteje, da te
osebe izpolnjujejo pogoje iz osme alineje tretjega odstavka 25.b člena
zakona.
5. člen
(1) Določbe 50.a člena zakona se začnejo uporabljati 1. junija 2018, določbe 50.b člena zakona pa 1. januarja 2019.