I. SPLOŠNE DOLOČBE
1. člen
Slovenija je demokratična republika.
2. člen
Slovenija je pravna in socialna država.
3. člen
Slovenija
je država vseh svojih državljank in državljanov, ki temelji na trajni
in neodtujljivi pravici slovenskega naroda do samoodločbe.
V
Sloveniji ima oblast ljudstvo. Državljanke in državljani jo izvršujejo
neposredno in z volitvami, po načelu delitve oblasti na zakonodajno,
izvršilno in sodno.
3.a člen
Slovenija lahko z mednarodno
pogodbo, ki jo ratificira državni zbor z dvotretjinsko večino glasov
vseh poslancev, prenese izvrševanje dela suverenih pravic na mednarodne
organizacije, ki temeljijo na spoštovanju človekovih pravic in temeljnih
svoboščin, demokracije in načel pravne države, ter vstopi v obrambno
zvezo z državami, ki temeljijo na spoštovanju teh vrednot.
Pred
ratifikacijo mednarodne pogodbe iz prejšnjega odstavka lahko državni
zbor razpiše referendum. Predlog je na referendumu sprejet, če zanj
glasuje večina volivcev, ki so veljavno glasovali. Državni zbor je vezan
na izid referenduma. Če je bil referendum izveden, glede zakona o
ratifikaciji take mednarodne pogodbe referenduma ni dopustno razpisati.
Pravni
akti in odločitve, sprejeti v okviru mednarodnih organizacij, na katere
Slovenija prenese izvrševanje dela suverenih pravic, se v Sloveniji
uporabljajo v skladu s pravno ureditvijo teh organizacij.
V postopkih
sprejemanja pravnih aktov in odločitev v mednarodnih organizacijah, na
katere Slovenija prenese izvrševanje dela suverenih pravic, vlada sproti
obvešča državni zbor o predlogih takih aktov in odločitev ter o svoji
dejavnosti. Državni zbor lahko o tem sprejema stališča, vlada pa jih
upošteva pri svojem delovanju. Razmerja med državnim zborom in vlado iz
tega odstavka podrobneje ureja zakon, ki se sprejme z dvotretjinsko
večino glasov navzočih poslancev.
4. člen
Slovenija je ozemeljsko enotna in nedeljiva država.
5. člen
Država
na svojem ozemlju varuje človekove pravice in temeljne svoboščine.
Varuje in zagotavlja pravice avtohtone italijanske in madžarske narodne
skupnosti. Skrbi za avtohtone slovenske narodne manjšine v sosednjih
državah, za slovenske izseljence in zdomce, ter pospešuje njihove stike z
domovino. Skrbi za ohranjanje naravnega bogastva in kulturne dediščine
ter ustvarja možnosti za skladen civilizacijski in kulturni razvoj
Slovenije.
Slovenci brez slovenskega državljanstva lahko uživajo v
Sloveniji posebne pravice in ugodnosti. Vrsto in obseg teh pravic in
ugodnosti določa zakon.
6. člen
Grb Slovenije ima obliko
ščita. V sredini ščita je na modri podlagi lik Triglava v beli barvi,
pod njim sta dve valoviti modri črti, ki ponazarjata morje in reke, nad
njim pa so v. obliki navzdol obrnjenega trikotnika razporejene tri zlate
šesterokrake zvezde. Ščit je ob stranicah rdeče obrobljen. Grb se
oblikuje po določenem geometrijskem in barvnem pravilu.
Zastava
Slovenije je belo-modro-rdeča slovenska narodna zastava z grbom
Slovenije. Razmerje med širino in dolžino zastave je ena proti dve.
Barve zastave gredo po vrstnem redu: bela, modra, rdeča. Vsaka barva
zavzema po širini tretjino prostora zastave. Grb je v levem gornjem delu
zastave tako, da sega z eno polovico v belo polje, z drugo pa v modro.
Himna Slovenije je Zdravljica.
Uporabo grba, zastave in himne ureja zakon.
7. člen
Država in verske skupnosti so ločene.
Verske skupnosti so enakopravne; njihovo delovanje je svobodno.
8. člen
Zakoni
in drugi predpisi morajo biti v skladu s splošno veljavnimi načeli
mednarodnega prava in z mednarodnimi pogodbami, ki obvezujejo Slovenijo.
Ratificirane in objavljene mednarodne pogodbe se uporabljajo
neposredno.
9. člen
V Sloveniji je zagotovljena lokalna samouprava.
10. člen
Glavno mesto Slovenije je Ljubljana.
11. člen
Uradni
jezik v Sloveniji je slovenščina. Na območjih občin, v katerih živita
italijanska ali madžarska narodna skupnost, je uradni jezik tudi
italijanščina ali madžarščina.
12. člen
Državljanstvo Slovenije ureja zakon.
13. člen
Tujci
imajo v Sloveniji v skladu z mednarodnimi pogodbami vse pravice,
zagotovljene s to ustavo in z zakoni, razen tistih, ki jih imajo po
ustavi ali po zakonu samo državljani Slovenije.
II. ČLOVEKOVE PRAVICE IN TEMELJNE SVOBOŠČINE
14. člen
(enakost pred zakonom)
V Sloveniji so vsakomur zagotovljene enake človekove pravice in temeljne svoboščine,
ne glede na narodnost, raso, spol, jezik, vero, politično ali drugo
prepričanje, gmotno stanje, rojstvo, izobrazbo, družbeni položaj, invalidnost
ali katerokoli drugo osebno okoliščino.
Vsi so pred zakonom enaki.
15. člen
(uresničevanje in omejevanje pravic)
Človekove pravice in temeljne svoboščine se uresničujejo neposredno na podlagi
ustave.
Z zakonom je mogoče predpisati način uresničevanja človekovih pravic in
temeljnih svoboščin, kadar tako določa ustava, ali če je to nujno zaradi same
narave posamezne pravice ali svoboščine.
Človekove pravice in temeljne svoboščine so omejene samo s pravicami drugih in
v primerih, ki jih določa ta ustava.
Zagotovljeni sta sodno varstvo človekovih pravic in temeljnih svoboščin ter
pravica do odprave posledic njihove kršitve.
Nobene človekove pravice ali temeljne svoboščine, urejene v pravnih aktih, ki
veljajo v Sloveniji, ni dopustno omejevati z izgovorom, da je ta ustava ne
priznava ali da jo priznava v manjši meri.
16. člen
(začasna razveljavitev in omejitev pravic)
S to ustavo določene človekove pravice in temeljne svoboščine je izjemoma
dopustno začasno razveljaviti ali omejiti v vojnem in izrednem stanju.
Človekove pravice in temeljne svoboščine se smejo razveljaviti ali omejiti le
za čas trajanja vojnega ali izrednega stanja, vendar v obsegu, ki ga tako
stanje zahteva in tako, da sprejeti ukrepi ne povzročajo neenakopravnosti, ki
bi temeljila le na rasi, narodni pripadnosti, spolu, jeziku, veri, političnem
ali drugem prepričanju, gmotnem stanju, rojstvu, izobrazbi, družbenem položaju
ali katerikoli drugi osebni okoliščini.
Določba prejšnjega odstavka ne dopušča nobenega začasnega razveljavljanja ali
omejevanja pravic, določenih v 17., 18., 21., 27., 28., 29. in 41. členu.
17. člen
(nedotakljivost človekovega življenja)
Človekovo življenje je nedotakljivo. V Sloveniji ni smrtne kazni.
18. člen
(prepoved mučenja)
Nihče ne sme biti podvržen mučenju, nečloveškemu ali ponižujočemu kaznovanju
ali ravnanju. Na človeku je prepovedano delati medicinske ali druge znanstvene
poskuse brez njegove svobodne privolitve.
19. člen
(varstvo osebne svobode)
Vsakdo ima pravico do osebne svobode.
Nikomur se ne sme vzeti prostost, razen v primerih in po postopku, ki ga določa
zakon.
Vsakdo, ki mu je odvzeta prostost, mora biti v materinem jeziku ali v jeziku,
ki ga razume, takoj obveščen o razlogih za odvzem prostosti. V čim krajšem času
mu mora biti tudi pisno sporočeno, zakaj mu je bila prostost odvzeta. Takoj
mora biti poučen o tem, da ni dolžan ničesar izjaviti, da ima pravico do
takojšnje pravne pomoči zagovornika, ki si ga svobodno izbere, in o tem, da je
pristojni organ na njegovo zahtevo dolžan o odvzemu prostosti obvestiti njegove
bližnje.
20. člen
(odreditev in trajanje pripora)
Oseba, za katero obstaja utemeljen sum, da je storila kaznivo dejanje, se sme
pripreti samo na podlagi odločbe sodišča, kadar je to neogibno potrebno za
potek kazen¬skega postopka ali za varnost ljudi.
Ob priporu, najkasneje pa v 24 urah po njem, mora biti priprtemu vročena pisna,
obrazložena odločba. Proti tej odločbi ima priprti pravico do pritožbe, o
kateri mora sodišče odločiti v 48 urah. Pripor sme trajati samo toliko časa,
dokler so za to dani zakonski razlogi, vendar največ tri mesece od dneva
odvzema prostosti. Vrhovno sodišče sme pripor podaljšati še za nadaljnje tri
mesece.
Če do izteka teh rokov obtožnica ni vložena, se obdolženec izpusti.
21. člen
(varstvo človekove osebnosti in dostojanstva)
Zagotovljeno je spoštovanje človekove osebnosti in njegovega dostojanstva v
kazenskem in v vseh drugih pravdnih postopkih, in prav tako med odvzemom
prostosti in izvrševanjem kazni.
Prepovedano je vsakršno nasilje nad osebami, ki jim je prostost kakorkoli
omejena, ter vsakršno izsiljevanje priznanj in izjav.
22. člen
(enako varstvo pravic)
Vsakomur je zagotovljeno enako varstvo njegovih pravic v postopku pred sodiščem
in pred drugimi državnimi organi, organi lokalnih skupnosti in nosilci javnih
pooblastil, ki odločajo o njegovih pravicah, dolžnostih ali pravnih interesih.
23. člen
(pravica do sodnega varstva)
Vsakdo ima pravico, da o njegovih pravicah in dolžnostih ter o obtožbah proti
njemu brez nepotrebnega odlašanja odloča neodvisno, nepristransko in z zakonom
ustanovljeno sodišče.
Sodi mu lahko samo sodnik, ki je izbran po pravilih, vnaprej določenih z
zakonom in s sodnim redom.
24. člen
(javnost sojenja)
Sodne obravnave so javne. Sodbe se izrekajo javno. Izjeme določa zakon.
25. člen
(pravica do pravnega sredstva)
Vsakomur je zagotovljena pravica do pritožbe ali drugega pravnega sredstva
proti odločbam sodišč in drugih državnih organov, organov lokalnih skupnosti in
nosilcev javnih pooblastil, s katerimi ti odločajo o njegovih pravicah,
dolžnostih ali pravnih interesih.
26. člen
(pravica do povračila škode)
Vsakdo ima pravico do povračila škode, ki mu jo v zvezi z opravljanjem službe
ali kakšne druge dejavnosti državnega organa, organa lokalne skupnosti ali
nosilca javnih pooblastil s svojim protipravnim ravnanjem stori oseba ali
organ, ki tako službo ali dejavnost opravlja.
Oškodovanec ima pravico, da v skladu z zakonom zahteva povračilo tudi
neposredno od tistega, ki mu je škodo povzročil.
27. člen
(domneva nedolžnosti)
Kdor je obdolžen kaznivega ravnanja, velja za nedolžnega, dokler njegova krivda
ni ugotovljena s pravnomočno sodbo.
28. člen
(načelo zakonitosti v kazenskem pravu)
Nihče ne sme biti kaznovan za dejanje, za katero ni zakon določil, da je
kaznivo, in ni zanj predpisal kazni, še preden je bilo dejanje storjeno.
Dejanja, ki so kazniva, se ugotavljajo in kazni zanje izrekajo po zakonu, ki je
veljal ob storitvi dejanja, razen če je novi zakon za storilca milejši.
29. člen
(pravna jamstva v kazenskem postopku)
Vsakomur, ki je obdolžen kaznivega dejanja, morajo biti ob popolni
enakopravnosti zagotovljene tudi naslednje pravice:
- da ima primeren čas in možnosti za pripravo svoje obrambe;
- da se mu sodi v njegovi navzočnosti in da se brani sam ali z zagovornikom;
- da mu je zagotovljeno izvajanje dokazov v njegovo korist;
- da ni dolžan izpovedati zoper sebe ali svoje bližnje, ali priznati krivdo.
30. člen
(pravica do rehabilitacije in odškodnine)
Kdor je bil po krivem obsojen za kaznivo dejanje ali mu je bila prostost
neutemeljeno odvzeta, ima pravico do rehabilitacije, do povrnitve škode, in
druge pravice po zakonu.
31. člen
(prepoved ponovnega sojenja o isti stvari)
Nihče ne sme biti ponovno obsojen ali kaznovan zaradi kaznivega dejanja, za
katero je bil kazenski postopek zoper njega pravnomočno ustavljen ali je bila
obtožba zoper njega pravnomočno zavrnjena, ali je bil s pravnomočno sodbo
oproščen ali obsojen.
32. člen
(svoboda gibanja)
Vsakdo ima pravico, da se prosto giblje in si izbira prebivališče, da zapusti
državo in se vanjo kadarkoli vrne.
Ta pravica se sme omejiti z zakonom, vendar samo, če je to potrebno, da bi se
zagotovil potek kazenskega postopka, da bi se preprečilo širjenje nalezljivih
bolezni, se zavaroval javni red, ali če to zahtevajo interesi obrambe države.
Tujcem se na podlagi zakona lahko omeji vstop v državo in čas bivanja v njej.
33. člen
(pravica do zasebne lastnine in dedovanja)
Zagotovljena je pravica do zasebne lastnine in dedovanja.
34. člen
(pravica do osebnega dostojanstva in varnosti)
Vsakdo ima pravico do osebnega dostojanstva in varnosti.
35. člen
(varstvo pravic zasebnosti in osebnostnih pravic)
Zagotovljena je nedotakljivost človekove telesne in duševne celovitosti,
njegove zasebnosti ter osebnostnih pravic.
36. člen
(nedotakljivost stanovanja)
Stanovanje je nedotakljivo.
Nihče ne sme brez odločbe sodišča proti volji stanovalca vstopiti v tuje
stanovanje ali v druge tuje prostore, niti jih ne sme preiskovati.
Pri preiskavi ima pravico biti navzoč tisti, čigar stanovanje ali prostori se
preiskujejo, ali njegov zastopnik.
Preiskava se sme opraviti samo v navzočnosti dveh prič.
Pod pogoji, ki jih določa zakon, sme uradna oseba brez odločbe sodišča vstopiti
v tuje stanovanje ali v tuje prostore in izjemoma brez navzočnosti prič
opraviti preiskavo, če je to neogibno potrebno, da lahko neposredno prime
storilca kaznivega dejanja ali da se zavarujejo ljudje in premoženje.
37. člen
(varstvo tajnosti pisem in drugih občil)
Zagotovljena je tajnost pisem in drugih občil.
Samo zakon lahko predpiše, da se na podlagi odločbe sodišča za določen čas ne
upošteva varstvo tajnosti pisem in drugih občil in nedotakljivost človekove
zasebnosti, če je to nujno za uvedbo ali potek kazenskega postopka ali za
varnost države.
38. člen
(varstvo osebnih podatkov)
Zagotovljeno je varstvo osebnih podatkov. Prepovedana je uporaba osebnih
podatkov v nasprotju z namenom njihovega zbiranja.
Zbiranje, obdelovanje, namen uporabe, nadzor, in varstvo tajnosti osebnih
podatkov določa zakon.
Vsakdo ima pravico seznaniti se z zbranimi osebnimi podatki, ki se nanašajo
nanj, in pravico do sodnega varstva ob njihovi zlorabi.
39. člen
(svoboda izražanja)
Zagotovljena je svoboda izražanja misli, govora in javnega nastopanja, tiska in
drugih oblik javnega obveščanja in izražanja. Vsakdo lahko svobodno zbira,
sprejema in širi vesti in mnenja.
Vsakdo ima pravico dobiti informacijo javnega značaja, za katero ima v zakonu
utemeljen pravni interes, razen v primerih, ki jih določa zakon.
40. člen
(pravica do popravka in odgovora)
Zagotovljena je pravica do popravka objavljenega obvestila, s katerim sta
prizadeta pravica ali interes posameznika, organizacije ali organa, in prav
tako je zagotov¬ljena pravica do odgovora na objavljeno informacijo.
41. člen
(svoboda vesti)
Izpovedovanje vere in drugih opredelitev v zasebnem in javnem življenju je
svobodno.
Nihče se ni dolžan opredeliti glede svojega verskega ali drugega prepričanja.
Starši imajo pravico, da v skladu s svojim prepričanjem zagotavljajo svojim
otrokom versko in moralno vzgojo. Usmerjanje otrok glede verske in moralne
vzgoje mora biti v skladu z otrokovo starostjo in zrelostjo ter z njegovo
svobodo vesti, verske in druge opredelitve ali prepričanja.
42. člen
(pravica do zbiranja in združevanja)
Zagotovljena je pravica do mirnega zbiranja in do javnih zborovanj.
Vsakdo ima pravico, da se svobodno združuje z drugimi.
Zakonske omejitve teh pravic so dopustne, če to zahteva varnost države ali
javna varnost ter varstvo pred širjenjem nalezljivih bolezni.
Poklicni pripadniki obrambnih sil in policije ne morejo biti člani političnih
strank.
43. člen
(volilna pravica)
Volilna pravica je splošna in enaka.
Vsak državljan, ki je dopolnil 18 let, ima pravico voliti in biti voljen.
Zakon lahko določi, v katerih primerih in pod katerimi pogoji imajo volilno
pravico tujci.
Zakon določi ukrepe za spodbujanje enakih možnosti moških in žensk pri kandidiranju
na volitvah v državne organe in organe lokalnih skupnosti.
44. člen
(sodelovanje pri upravljanju javnih zadev)
Vsak državljan ima pravico, da v skladu z zakonom neposredno ali po izvoljenih
predstavnikih sodeluje pri upravljanju javnih zadev.
45. člen
(pravica do peticije)
Vsak državljan ima pravico do vlaganja peticij in do drugih pobud splošnega
pomena.
46. člen
(pravica do ugovora vesti)
Ugovor vesti je dopusten v primerih, ki jih določi zakon, če se s tem ne
omejujejo pravice in svoboščine drugih oseb.
47. člen
(izročitev)
Državljana Slovenije ni dovoljeno izročiti ali predati, razen če obveznost
izročitve ali predaje izhaja iz mednarodne pogodbe, s katero Slovenija v skladu
z določbo prvega odstavka 3.a člena prenaša izvrševanje dela suverenih pravic
na mednarodno organizacijo.
48. člen
(pribežališče)
V mejah zakona je priznana pravica pribežališča tujim državljanom in osebam
brez državljanstva, ki so preganjane zaradi zavzemanja za človekove pravice in
temeljne svoboščine.
49. člen
(svoboda dela)
Zagotovljena je svoboda dela.
Vsakdo prosto izbira zaposlitev.
Vsakomur je pod enakimi pogoji dostopno vsako delovno mesto.
Prisilno delo je prepovedano.
50. člen
(pravica do socialne varnosti)
Državljani imajo pod pogoji, določenimi z zakonom, pravico do socialne
varnosti, vključno s pravico do pokojnine.
Država ureja obvezno zdravstveno, pokojninsko, invalidsko in drugo socialno
zavarovanje ter skrbi za njihovo delovanje.
Vojnim veteranom in žrtvam vojnega nasilja je zagotovljeno posebno varstvo v
skladu z zakonom.
51. člen
(pravica do zdravstvenega varstva)
Vsakdo ima pravico do zdravstvenega varstva pod pogoji, ki jih določa zakon.
Zakon določa pravice do zdravstvenega varstva iz javnih sredstev.
Nikogar ni mogoče prisiliti k zdravljenju, razen v primerih, ki jih določa
zakon.
52. člen
(pravice invalidov)
Invalidom je v skladu z zakonom zagotovljeno varstvo ter usposabljanje za delo.
Otroci z motnjami v telesnem ali duševnem razvoju ter druge huje prizadete
osebe imajo pravico do izobraževanja in usposabljanja za dejavno življenje v
družbi.
Izobraževanje in usposabljanje iz prejšnjega odstavka se financira iz javnih
sredstev.
53. člen
(zakonska zveza in družina)
Zakonska zveza temelji na enakopravnosti zakoncev. Sklene se pred pristojnim
državnim organom.
Zakonsko zvezo in pravna razmerja v njej, v družini in v zunajzakonski
skupnosti ureja zakon.
Država varuje družino, materinstvo, očetovstvo, otroke in mladino ter ustvarja
za to varstvo potrebne razmere.
54. člen
(pravice in dolžnosti staršev)
Starši imajo pravico in dolžnost vzdrževati, izobraževati in vzgajati svoje
otroke. Ta pravica in dolžnost se staršem lahko odvzame ali omeji samo iz
razlogov, ki jih zaradi varovanja otrokovih koristi določa zakon.
Otroci, rojeni zunaj zakonske zveze, imajo enake pravice kakor otroci, rojeni v
njej.
55. člen
(svobodno odločanje o rojstvih otrok)
Odločanje o rojstvih svojih otrok je svobodno.
Država zagotavlja možnosti za uresničevanje te svoboščine in ustvarja razmere, ki
omogočajo staršem, da se odločajo za rojstva svojih otrok.
56. člen
(pravice otrok)
Otroci uživajo posebno varstvo in skrb. Človekove pravice in temeljne
svoboščine uživajo otroci v skladu s svojo starostjo in zrelostjo.
Otrokom se zagotavlja posebno varstvo pred gospodarskim, socialnim, telesnim,
duševnim ali drugim izkoriščanjem in zlorabljanjem. Takšno varstvo ureja zakon.
Otroci in mladoletniki, za katere starši ne skrbijo, ki nimajo staršev ali so
brez ustrezne družinske oskrbe, uživajo posebno varstvo države. Njihov položaj
ureja zakon.
57. člen
(izobrazba in šolanje)
Izobraževanje je svobodno.
Osnovnošolsko izobraževanje je obvezno in se financira iz javnih sredstev.
Država ustvarja možnosti, da si državljani lahko pridobijo ustrezno izobrazbo.
58. člen
(avtonomnost univerze in drugih visokih šol)
Državne univerze in državne visoke šole so avtonomne.
Način njihovega financiranja ureja zakon.
59. člen
(svoboda znanosti in umetnosti)
Zagotovljena je svoboda znanstvenega in umetniškega ustvarjanja.
60. člen
(pravice iz ustvarjalnosti)
Zagotovljeno je varstvo avtorskih in drugih pravic, ki izvirajo iz umetniške,
znanstvene, raziskovalne in izumiteljske dejavnosti.
61. člen
(izražanje narodne pripadnosti)
Vsakdo ima pravico, da svobodno izraža pripadnost k svojemu narodu ali narodni
skupnosti, da goji in izraža svojo kulturo in uporablja svoj jezik in pisavo.
62. člen
(pravica do uporabe svojega jezika in pisave)
Vsakdo ima pravico, da pri uresničevanju svojih pravic in dolžnosti ter v
postopkih pred državnimi in drugimi organi, ki opravljajo javno službo,
uporablja svoj jezik in pisavo na način, ki ga določi zakon.
63. člen
(prepoved spodbujanja k neenakopravnosti in nestrpnosti ter prepoved
spodbujanja k nasilju in vojni)
Protiustavno je vsakršno spodbujanje k narodni, rasni, verski ali drugi
neenakopravnosti ter razpihovanje narodnega, rasnega, verskega ali drugega
sovraštva in nestrpnosti.
Protiustavno je vsakršno spodbujanje k nasilju in vojni.
64. člen
(posebne pravice avtohtone italijanske in madžarske narodne skupnosti v
Sloveniji)
Avtohtoni italijanski in madžarski narodni skupnosti ter njunim pripadnikom je
zagotovljena pravica, da svobodno uporabljajo svoje narodne simbole in da za
ohranjanje svoje narodne identitete ustanavljajo organizacije, razvijajo
gospodarske, kulturne in znanstvenoraziskovalne dejavnosti ter dejavnosti na
področju javnega obveščanja in založništva. V skladu z zakonom imata ti narodni
skupnosti in njuni pripadniki pravico do vzgoje in izobraževanja v svojem
jeziku ter do oblikovanja in razvijanja te vzgoje in izobraževanja. Zakon
določa območja, na katerih je dvojezično šolstvo obvezno. Narodnima skupnostima
in njunim pripadnikom je zagotovljena pravica, da gojijo odnose s svojima
matičnima narodoma in njunima državama. Država gmotno in moralno podpira
uveljavljanje teh pravic.
Na območjih, kjer ti skupnosti živita, ustanovijo njuni pripadniki za
uresničevanje svojih pravic svoje samoupravne skupnosti. Na njihov predlog
lahko država pooblasti samoupravne narodne skupnosti za opravljanje določenih
nalog iz državne pristojnosti ter zagotavlja sredstva za njihovo uresničevanje.
Narodni skupnosti sta neposredno zastopani v predstavniških organih lokalne
samouprave in v državnem zboru.
Zakon ureja položaj in način uresničevanja pravic italijanske oziroma madžarske
narodne skupnosti na območjih, kjer živita, obveznosti samoupravnih lokalnih
skupnosti za uresničevanje teh pravic, ter tiste pravice, ki jih pripadniki teh
narodnih skupnosti uresničujejo tudi zunaj teh območij. Pravice obeh narodnih
skupnosti ter njunih pripadnikov so zagotovljene ne glede na število
pripadnikov teh skupnosti.
Zakoni, drugi predpisi in splošni akti, ki zadevajo uresničevanje v ustavi
določenih pravic in položaja zgolj narodnih skupnosti, ne morejo biti sprejeti
brez soglasja predstavnikov narodnih skupnosti.
65. člen
(položaj in posebne pravice romske skupnosti v Sloveniji)
Položaj in posebne pravice romske skupnosti, ki živi v Sloveniji, ureja zakon.
III. GOSPODARSKA IN SOCIALNA RAZMERJA
66. člen
(varstvo dela)
Država ustvarja možnosti za zaposlovanje in za delo ter zagotavlja njuno
zakonsko varstvo.
67. člen
(lastnina)
Zakon določa način pridobivanja in uživanja lastnine tako, da je zagotovljena
njena gospodarska, socialna in ekološka funkcija.
Zakon določa način in pogoje dedovanja.
68. člen
(lastninska pravica tujcev)
Tujci lahko pridobijo lastninsko pravico na nepremičninah pod pogoji, ki jih
določa zakon ali mednarodna pogodba, ki jo ratificira državni zbor.
69. člen
(razlastitev)
Lastninska pravica na nepremičnini se lahko v javno korist odvzame ali omeji
proti nadomestilu v naravi ali proti odškodnini pod pogoji, ki jih določa
zakon.
70. člen
(javno dobro in naravna bogastva)
Na javnem dobru se lahko pridobi posebna pravica uporabe pod pogoji, ki jih
določa zakon.
Zakon določa pogoje, pod katerimi se smejo izkoriščati naravna bogastva.
Zakon lahko določi, da smejo naravna bogastva izkoriščati tudi tuje osebe, in
določi pogoje za izkoriščanje.
70.a člen
(pravica do pitne vode)
Vsakdo ima pravico do pitne vode.
Vodni viri so javno dobro v upravljanju države.
Vodni viri služijo prednostno in trajnostno oskrbi prebivalstva s pitno vodo in
z vodo za oskrbo gospodinjstev in v tem delu niso tržno blago.
Oskrbo prebivalstva s pitno vodo in z vodo za oskrbo gospodinjstev zagotavlja
država preko samoupravnih lokalnih skupnosti neposredno in neprofitno.
71. člen
(varstvo zemljišč)
Zakon določa zaradi smotrnega izkoriščanja posebne pogoje za uporabo zemljišč.
Zakon določa posebno varstvo kmetijskih zemljišč.
Država skrbi za gospodarski, kulturni in socialni napredek prebivalstva na
gorskih in hribovitih območjih.
72. člen
(zdravo življenjsko okolje)
Vsakdo ima v skladu z zakonom pravico do zdravega življenjskega okolja.
Država skrbi za zdravo življenjsko okolje. V ta namen zakon določa pogoje in
načine za opravljanje gospodarskih in drugih dejavnosti.
Zakon določa, ob katerih pogojih in v kakšnem obsegu je povzročitelj škode v
življenjskem okolju dolžan poravnati škodo. Varstvo živali pred mučenjem ureja
zakon.
73. člen
(varovanje naravne in kulturne dediščine)
Vsakdo je dolžan v skladu z zakonom varovati naravne znamenitosti in redkosti
ter kulturne spomenike.
Država in lokalne skupnosti skrbijo za ohranjanje naravne in kulturne
dediščine.
74. člen
(podjetništvo)
Gospodarska pobuda je svobodna.
Zakon določa pogoje za ustanavljanje gospodarskih organizacij. Gospodarska
dejavnost se ne sme izvajati v nasprotju z javno koristjo.
Prepovedana so dejanja nelojalne konkurence in dejanja, ki v nasprotju z zakonom
omejujejo konkurenco.
75. člen
(soodločanje)
Delavci sodelujejo pri upravljanju v gospodarskih organizacijah in zavodih na
način in pod pogoji, ki jih določa zakon.
76. člen
(sindikalna svoboda)
Ustanavljanje in delovanje sindikatov ter včlanjevanje vanje je svobodno.
77. člen
(pravica do stavke)
Delavci imajo pravico do stavke.
Če to zahteva javna korist, se lahko pravica do stavke, upoštevajoč vrsto in
naravo dejavnosti, z zakonom omeji.
78. člen
(primerno stanovanje)
Država ustvarja možnosti, da si državljani lahko pridobijo primerno stanovanje.
79. člen
(v Sloveniji zaposleni tujci)
V Sloveniji zaposleni tujci in člani njihovih družin imajo posebne pravice,
določene z zakonom.
IV. DRŽAVNA UREDITEV
a) Državni zbor
80. člen
(sestava in volitve)
Državni zbor sestavljajo poslanci državljanov Slovenije in šteje 90 poslancev.
Poslanci se volijo s splošnim, enakim, neposrednim in tajnim glasovanjem.
V državni zbor se vedno izvoli po en poslanec italijanske in madžarske narodne
skupnosti.
Volilni sistem ureja zakon, ki ga sprejme državni zbor z dvotretjinsko večino
glasov vseh poslancev.
Poslanci, razen poslancev narodnih skupnosti, se volijo po načelu sorazmernega
predstavništva ob štiriodstotnem volilnem pragu za vstop v Državni zbor, pri
čemer imajo volivci odločilen vpliv na dodelitev mandatov kandidatom.
81. člen
(mandatna doba državnega zbora)
Državni zbor se voli za štiri leta.
Če bi se mandatna doba državnega zbora iztekla med vojno ali v času trajanja
izrednega stanja, preneha njegov mandat šest mesecev po prenehanju vojne ali
izrednega stanja, lahko pa tudi prej, če sam tako sklene.
Volitve v državni zbor razpiše predsednik republike. Nov državni zbor se izvoli
najprej dva meseca in najkasneje 15 dni pred potekom štirih let od prve seje
prejšnjega državnega zbora. Če se državni zbor razpusti, se izvoli nov
najkasneje dva meseca po razpustu prejšnjega. Mandatna doba prejšnjega
državnega zbora se konča s prvo sejo novega državnega zbora, ki jo skliče
predsednik republike najkasneje 20 dni po njegovi izvolitvi.
82. člen
(poslanci)
Poslanci so predstavniki vsega ljudstva in niso vezani na kakršnakoli navodila.
Zakon določa, kdo ne sme biti izvoljen za poslanca, ter nezdružljivost funkcije
poslanca z drugimi funkcijami in dejavnostmi.
Državni zbor potrdi poslanske mandate. Proti odločitvi državnega zbora je v
skladu z zakonom mogoča pritožba na ustavno sodišče.
83. člen
(poslanska imuniteta)
Poslanec državnega zbora ni kazensko odgovoren za mnenje ali glas, ki ga je
izrekel na sejah državnega zbora ali njegovih delovnih teles.
Poslanec ne sme biti priprt niti se zoper njega, če se sklicuje na imuniteto,
ne sme začeti kazenski postopek brez dovoljenja državnega zbora, razen če je
bil zaloten pri kaznivem dejanju, za katero je predpisana kazen zapora nad pet
let.
Državni zbor lahko prizna imuniteto tudi poslancu, ki se nanjo ni skliceval ali
ki je bil zaloten pri kaznivem dejanju iz prejšnjega odstavka.
84. člen
(predsednik državnega zbora)
Državni zbor ima predsednika, ki ga izvoli z večino glasov vseh poslancev.
85. člen
(zasedanja državnega zbora)
Državni zbor dela na rednih in izrednih sejah.
Redne in izredne seje sklicuje predsednik državnega zbora; izredno sejo mora
sklicati, če to zahteva najmanj četrtina poslancev državnega zbora ali
predsednik republike.
86. člen
(odločanje)
Državni zbor sklepa, če je na seji navzoča večina poslancev. Državni zbor
sprejema zakone in druge odločitve ter ratificira mednarodne pogodbe z večino
opredeljenih glasov navzočih poslancev, kadar ni z ustavo ali z zakonom
določena drugačna večina.
87. člen
(zakonska pristojnost državnega zbora)
Pravice in obveznosti državljanov ter drugih oseb lahko državni zbor določa
samo z zakonom.
88. člen
(zakonska iniciativa)
Zakone lahko predlaga vlada ali vsak poslanec. Zakon lahko predloži tudi
najmanj pet tisoč volilcev.
89. člen
(zakonodajni postopek)
Državni zbor sprejema zakone v večfaznem postopku, če ni s poslovnikom drugače
določeno.
90. člen
(zakonodajni referendum)
Državni zbor razpiše referendum o uveljavitvi zakona, ki ga je sprejel, če to
zahteva najmanj štirideset tisoč volivcev.
Referenduma ni dopustno razpisati:
- o zakonih o nujnih ukrepih za zagotovitev obrambe države, varnosti ali
odprave posledic naravnih nesreč,
- o zakonih o davkih, carinah in drugih obveznih dajatvah ter o zakonu, ki se
sprejema za izvrševanje državnega proračuna,
- o zakonih o ratifikaciji mednarodnih pogodb,
- o zakonih, ki odpravljajo protiustavnost na področju človekovih pravic in
temeljnih svoboščin ali drugo protiustavnost.
Pravico glasovanja na referendumu imajo vsi državljani, ki imajo volilno
pravico.
Zakon je na referendumu zavrnjen, če proti njemu glasuje večina volivcev, ki so
veljavno glasovali, pod pogojem, da proti zakonu glasuje najmanj petina vseh
volivcev.
Referendum se ureja z zakonom, ki ga sprejme državni zbor z dvotretjinsko
večino glasov navzočih poslancev.
91. člen
(razglasitev zakona)
Zakone razglaša predsednik republike najkasneje 8 dni po njihovem sprejemu.
Državni svet lahko v sedmih dneh od sprejetja zakona in še pred njegovo
razglasitvijo zahteva, da državni zbor o njem še enkrat odloča. Pri ponovnem
odločanju mora za sprejem zakona glasovati večina vseh poslancev, razen če
ustava za sprejem obravnavanega zakona predvideva večje število glasov. Ponovna
odločitev državnega zbora je dokončna.
92. člen
(vojno in izredno stanje)
Izredno stanje se razglasi, kadar velika in splošna nevarnost ogroža obstoj
države. O razglasitvi vojnega ali izrednega stanja, nujnih ukrepih in njihovi
odpravi odloča na predlog vlade državni zbor.
Državni zbor odloči o uporabi obrambnih sil.
Kadar se državni zbor ne more sestati, odloča o zadevah iz prvega in drugega
odstavka predsednik republike. Odločitve mora dati v potrditev državnemu zboru
takoj, ko se ta sestane.
93. člen
(parlamentarna preiskava)
Državni zbor lahko odredi preiskavo o zadevah javnega pomena, mora pa to
storiti na zahtevo tretjine poslancev državnega zbora ali na zahtevo državnega
sveta. V ta namen imenuje komisijo, ki ima v zadevah poizvedovanja in
preučevanja smiselno enaka pooblastila kakor pravosodni organi.
94. člen
(poslovnik državnega zbora)
Državni zbor ima poslovnik, ki ga sprejme z dvotretjinsko večino glasov
navzočih poslancev.
95. člen
(nagrajevanje poslancev)
Poslanci državnega zbora dobivajo plačo ali nadomestilo, ki sta določeni z
zakonom.
b) Državni svet
96. člen
(sestava)
Državni svet je zastopstvo nosilcev socialnih, gospodarskih, poklicnih in
lokalnih interesov. Državni svet ima 40 članov.
Sestavljajo ga:
- štirje predstavniki delodajalcev;
- štirje predstavniki delojemalcev;
- štirje predstavniki kmetov, obrtnikov in samostojnih poklicev;
- šest predstavnikov negospodarskih dejavnosti;
- dvaindvajset predstavnikov lokalnih interesov.
Organizacijo državnega sveta ureja zakon.
97. člen
(pristojnosti državnega sveta)
Državni svet lahko:
- predlaga državnemu zboru sprejem zakonov;
- daje državnemu zboru mnenje o vseh zadevah iz njegove pristojnosti;
- zahteva, da državni zbor pred razglasitvijo kakega zakona o njem še enkrat
odloča;
- (črtana);
- zahteva preiskavo o zadevah javnega pomena iz 93. člena.
Na zahtevo državnega zbora mora državni svet izreči mnenje o posamezni zadevi.
98. člen
(volitve)
Volitve v državni svet ureja zakon, ki ga sprejme državni zbor z dvotretjinsko
večino glasov vseh poslancev.
Člani državnega sveta se volijo za dobo petih let.
99. člen
(odločanje)
Državni svet sklepa, če je na seji navzoča večina članov.
Državni svet odloča z večino opredeljenih glasov navzočih članov.
100. člen
(nezdružljivost funkcije in imuniteta)
Član državnega sveta ne sme biti hkrati poslanec v državnem zboru.
Člani državnega sveta uživajo enako imuniteto kakor poslanci. O imuniteti
odloča državni svet.
101. člen
(poslovnik državnega sveta)
Državni svet ima poslovnik, ki ga sprejme z večino glasov vseh članov.
c) Predsednik republike
102. člen
(funkcija predsednika republike)
Predsednik republike predstavlja Republiko Slovenijo in je vrhovni poveljnik
njenih obrambnih sil.
103. člen
(volitve predsednika republike)
Predsednik republike se izvoli na neposrednih, splošnih in tajnih volitvah.
Za predsednika republike je kandidat izvoljen z večino veljavnih glasov.
Predsednik republike je izvoljen za dobo petih let, vendar največ dvakrat
zaporedoma. Če se mandatna doba predsednika republike izteče med vojno ali med
trajanjem izrednega stanja, mu mandat preneha šest mesecev po prenehanju
vojnega ali izrednega stanja.
Za predsednika republike je lahko izvoljen le državljan Slovenije.
Volitve za predsednika republike razpiše predsednik državnega zbora. Predsednik
republike mora biti izvoljen najkasneje 15 dni pred potekom mandatne dobe
prejšnjega predsednika.
104. člen
(prisega predsednika republike)
Pred nastopom funkcije izreče predsednik republike pred državnim zborom
naslednjo prisego:
"Prisegam, da bom spoštoval(a) ustavni red, da bom ravnal(a) po svoji
vesti in z vsemi svojimi močmi deloval(a) za blaginjo Slovenije."
105. člen
(nezdružljivost funkcije predsednika republike)
Funkcija predsednika republike je nezdružljiva z opravljanjem druge javne
funkcije ali poklica.
106. člen
(nadomeščanje predsednika republike)
V primeru trajnega zadržka, smrti, odstopa ali drugega prenehanja predsednikove
funkcije do izvolitve novega predsednika funkcijo predsednika republike začasno
opravlja predsednik državnega zbora. V tem primeru je treba razpisati volitve
za novega predsednika republike najkasneje v15 dneh po prenehanju funkcije
prejšnjega.
Predsednik državnega zbora začasno opravlja funkcijo predsednika republike tudi
med zadržanostjo predsednika republike.
107. člen
(pristojnosti predsednika republike)
Predsednik republike:
- razpisuje volitve v državni zbor;
- razglaša zakone;
- imenuje državne funkcionarje, kadar je to določeno z zakonom;
- postavlja in odpoklicuje veleposlanike in poslanike republike in sprejema
poverilna pisma tujih diplomatskih predstavnikov;
- izdaja listine o ratifikaciji;
- odloča o pomilostitvah;
- podeljuje odlikovanja in častne naslove;
- opravlja druge zadeve, določene s to ustavo.
Na zahtevo državnega zbora mora predsednik republike izreči mnenje o posameznem
vprašanju.
108. člen
(uredbe z zakonsko močjo)
Kadar se državni zbor zaradi izrednega stanja ali vojne ne more sestati, lahko predsednik
republike na predlog vlade izdaja uredbe z zakonsko močjo.
Z uredbo z zakonsko močjo se lahko izjemoma omejijo posamezne pravice in
temeljne svoboščine, kakor to določa 16. člen te ustave.
Predsednik republike mora uredbe z zakonsko močjo predložiti v potrditev
državnemu zboru takoj, ko se ta sestane.
109. člen
(odgovornost predsednika republike)
Če predsednik republike pri opravljanju svoje funkcije krši ustavo ali huje
krši zakon, ga državni zbor lahko obtoži pred ustavnim sodiščem. Le-to ugotovi
utemeljenost obtožbe ali obtoženega oprosti, z dvotretjinsko večino glasov vseh
sodnikov pa lahko odloči o odvzemu funkcije. Potem ko ustavno sodišče dobi
sklep državnega zbora o obtožbi, lahko odloči, da predsednik republike do
odločitve o obtožbi začasno ne more opravljati svoje funkcije.
č) Vlada
10. člen
(sestava vlade)
Vlado sestavljajo predsednik in ministri. Vlada in posamezni ministri so v
okviru svojih pristojnosti samostojni in odgovorni državnemu zboru.
111. člen
(volitve predsednika vlade)
Predsednik republike po posvetovanjih z vodji poslanskih skupin predloži
državnemu zboru kandidata za predsednika vlade.
Predsednika vlade voli državni zbor z večino glasov vseh poslancev, če ni s to
ustavo drugače določeno. Glasovanje je tajno.
Če kandidat ne dobi potrebne večine glasov, lahko predsednik republike po
ponovnih posvetovanjih v štirinajstih dneh predloži drugega ali ponovno istega,
kandidata, prav tako pa lahko predlagajo kandidate tudi poslanske skupine ali
najmanj deset poslancev. Če je bilo v tem roku vloženih več predlogov, se
glasuje o vsakem posebej, in sicer najprej o kandidatu predsednika republike,
če ta ni izvoljen, pa še o drugih kandidatih po vrstnem redu vložitve
predlogov.
Če ni izvoljen noben kandidat, predsednik republike razpusti državni zbor in
razpiše nove volitve, razen če državni zbor v oseminštiridesetih urah z večino
opredeljenih glasov navzočih poslancev ne sklene izvesti ponovne volitve
predsednika vlade, kjer zadošča za izvolitev večina opredeljenih glasov
navzočih poslancev. Na ponovnih volitvah se glasuje o posameznih kandidatih po
vrstnem redu števila glasov, dobljenih pri prejšnjih glasovanjih, nato pa o
novih, do volitev vloženih kandidaturah, med katerimi ima prednost morebitni
kandidat predsednika republike.
Če tudi pri teh volitvah noben kandidat ne dobi potrebne večine glasov,
predsednik republike razpusti državni zbor in razpiše nove volitve.
112. člen
(imenovanje ministrov)
Ministre imenuje in razrešuje državni zbor na predlog predsednika vlade.
Predlagani minister se mora pred imenovanjem predstaviti pristojni komisiji
državnega zbora in odgovarjati na njena vprašanja.
113. člen
(prisega vlade)
Predsednik vlade in ministri izrečejo po izvolitvi oziroma po imenovanju pred
državnim zborom prisego, določeno s 104. členom.
114. člen
(organizacija vlade)
Predsednik vlade skrbi za enotnost politične in upravne usmeritve vlade ter
usklajuje delo ministrov. Ministri so skupno odgovorni za delo vlade, vsak
minister pa za delo svojega ministrstva.
Sestavo in delovanje vlade, število, pristojnosti in organizacijo ministrstev
ureja zakon.
115. člen
(prenehanje funkcije predsednika in ministrov vlade)
Funkcija predsednika vlade in ministrov preneha, ko se po volitvah sestane nov
državni zbor, funkcija ministrov pa tudi z vsakim drugim prenehanjem funkcije
predsednika vlade ter z razrešitvijo ali odstopom ministra, morajo pa
opravljati tekoče posle do izvolitve novega predsednika vlade oziroma do
imenovanja novih ministrov.
116. člen
(nezaupnica vladi)
Državni zbor lahko izglasuje nezaupnico vladi le tako, da na predlog najmanj
desetih poslancev z večino glasov vseh poslancev izvoli novega predsednika
vlade. S tem je dotedanji predsednik vlade razrešen, mora pa skupaj s svojimi
ministri opravljati tekoče posle do prisege nove vlade.
Med vložitvijo predloga za izvolitev novega predsednika vlade in volitvami mora
poteči najmanj oseminštirideset ur, razen če državni zbor z dvotretjinsko
večino glasov vseh poslancev ne sklene drugače, ali če je država v vojnem ali
izrednem stanju.
Če je bil predsednik vlade izvoljen na temelju četrtega odstavka 111. člena, mu
je izrečena nezaupnica, če državni zbor na predlog najmanj desetih poslancev
izvoli novega predsednika vlade z večino opredeljenih glasov.
117. člen
(zaupnica vladi)
Predsednik vlade lahko zahteva glasovanje o zaupnici vladi. Če vlada ne dobi
podpore večine glasov vseh poslancev, mora državni zbor v tridesetih dneh
izvoliti novega predsednika vlade ali dotedanjemu predsedniku pri ponovljenem
glasovanju izglasovati zaupnico, sicer predsednik republike razpusti državni
zbor in razpiše nove volitve. Predsednik vlade lahko vprašanje zaupnice veže
tudi na sprejem zakona ali druge odločitve v državnem zboru. Če odločitev ni
sprejeta, se šteje, da je bila vladi izglasovana nezaupnica.
Med zahtevo za glasovanje o zaupnici in glasovanjem mora poteči najmanj
oseminštirideset ur.
118. člen
(interpelacija)
Najmanj deset poslancev lahko sproži v državnem zboru interpelacijo o delu
vlade ali posameznega ministra.
Če po razpravi o interpelaciji večina vseh poslancev izreče nezaupnico vladi
ali posameznemu ministru, državni zbor vlado ali ministre razreši.
119. člen
(obtožba zoper predsednika vlade in ministre)
Predsednika vlade ali ministre lahko državni zbor pred ustavnim sodiščem obtoži
kršitve ustave in zakonov, storjene pri opravljanju njihovih funkcij. Ustavno
sodišče obravnava obtožbo na način, kakor je določen v 109. členu.
d) Uprava
120. člen
(organizacija in delo uprave)
Organizacijo uprave, njene pristojnosti in način imenovanja njenih
funkcionarjev ureja zakon.
Upravni organi opravljajo svoje delo samostojno v okviru in na podlagi ustave
in zakonov.
Proti odločitvam in dejanjem upravnih organov in nosilcev javnih pooblastil je
zagotovljeno sodno varstvo pravic in zakonitih interesov državljanov in
organizacij.
121. člen
(javno pooblastilo)
Z zakonom ali na njegovi podlagi lahko pravne ali fizične osebe dobijo javno
pooblastilo za opravljanje določenih nalog državne uprave.
122. člen
(zaposlitev v upravnih službah)
Zaposlitev v upravnih službah je mogoča samo na temelju javnega natečaja, razen
v primerih, ki jih določa zakon.
e) Obramba države
123. člen
(dolžnost sodelovanja pri obrambi države)
Obramba države je za državljane obvezna v mejah in na način, ki ga določa
zakon.
Državljanom, ki zaradi svojih religioznih, filozofskih ali humanitarnih nazorov
niso pripravljeni sodelovati pri opravljanju vojaških obveznosti, je treba
omogočiti, da sodelujejo pri obrambi države na drug način.
124. člen
(obramba države)
Vrsto, obseg in organizacijo obrambe nedotakljivosti in celovitosti državnega
ozemlja ureja zakon, ki ga sprejme državni zbor z dvotretjinsko večino glasov
navzočih poslancev.
Izvajanje obrambe nadzoruje državni zbor.
Pri zagotavljanju varnosti izhaja država predvsem iz mirovne politike ter
kulture miru in nenasilja.
f) Sodstvo
125. člen
(neodvisnost sodnikov)
Sodniki so pri opravljanju sodniške funkcije neodvisni. Vezani so na ustavo in
zakon.
126. člen
(ureditev in pristojnosti sodišč)
Ureditev in pristojnosti sodišč določa zakon.
Izrednih sodišč ni dovoljeno ustanavljati, v mirnem času pa tudi vojaških
sodišč ne.
127. člen
(Vrhovno sodišče)
Vrhovno sodišče je najvišje sodišče v državi.
Odloča o rednih in izrednih pravnih sredstvih ter opravlja druge zadeve, ki jih
določa zakon.
128. člen
(udeležba, državljanov pri izvajanju sodne oblasti)
Zakon ureja primere in oblike neposredne udeležbe državljanov pri izvajanju
sodne oblasti.
129. člen
(trajnost sodniške funkcije)
Funkcija sodnika je trajna. Zakon določa starostno mejo in druge pogoje za
izvolitev.
Zakon določa starostno mejo, pri kateri se sodnik upokoji.
130. člen
(izvolitev sodnikov)
Sodnike voli državni zbor na predlog sodnega sveta.
131. člen
(sodni svet)
Sodni svet sestavlja enajst članov. Pet članov izvoli na predlog predsednika
republike državni zbor izmed univerzitetnih profesorjev prava, odvetnikov in
drugih pravnikov, šest članov pa izmed sebe izvolijo sodniki, ki trajno
opravljajo sodniško funkcijo. Predsednika izberejo člani sveta izmed sebe.
132. člen
(prenehanje in odvzem sodniške funkcije)
Sodniku preneha sodniška funkcija, če nastopijo razlogi, ki jih določa zakon.
Če sodnik pri opravljanju sodniške funkcije krši ustavo ali huje krši zakon,
lahko državni zbor na predlog sodnega sveta sodnika razreši.
V primeru naklepno storjenega kaznivega dejanja z zlorabo sodne funkcije,
ugotovljenega s pravnomočno sodno odločbo, državni zbor sodnika razreši.
133. člen
(nezdružljivost sodniške funkcije)
Funkcija sodnika ni združljiva s funkcijami v drugih državnih organih, v
organih lokalne samouprave in v organih političnih strank, ter z drugimi
funkcijami in dejavnostmi, za katere to določa zakon.
134. člen
(imuniteta sodnika)
Nikogar, ki sodeluje pri sojenju, ni mogoče klicati na odgovornost za mnenje,
ki ga je dal pri odločanju v sodišču.
Sodnik ne sme biti priprt, niti ne sme biti brez dovoljenja državnega zbora
zoper njega začet kazenski postopek, če je osumljen kaznivega dejanja pri
opravljanju sodniške funkcije.
g) Državno tožilstvo
135. člen
(državni tožilec)
Državni tožilec vlaga in zastopa kazenske obtožbe in ima druge z zakonom
določene pristojnosti.
Ureditev in pristojnosti državnih tožilstev določa zakon.
136. člen
(nezdružljivost funkcije državnega tožilca)
Funkcija državnega tožilca ni združljiva s funkcijami v drugih državnih
organih, v organih lokalne samouprave in v organih političnih strank ter z
drugimi funkcijami in dejavnostmi, za katere to določa zakon.
h) Odvetništvo in notariat
137. člen
(odvetništvo in notariat)
Odvetništvo je kot del pravosodja samostojna in neodvisna služba, ki jo ureja
zakon.
Notariat je javna služba, ki jo ureja zakon.
V. SAMOUPRAVA
a) Lokalna samouprava
138. člen
(uresničevanje lokalne samouprave)
Prebivalci Slovenije uresničujejo lokalno samoupravo v občinah in drugih
lokalnih skupnostih.
139. člen
(občina)
Občina je samoupravna lokalna skupnost.
Območje občine obsega naselje ali več naselij, ki so povezana s skupnimi
potrebami in interesi prebivalcev.
Občina se ustanovi z zakonom po prej opravljenem referendumu, s katerim se
ugotovi volja prebivalcev na določenem območju. Zakon tudi določi območje
občine.
140. člen
(delovno področje samoupravnih lokalnih skupnosti)
V pristojnost občine spadajo lokalne zadeve, ki jih občina lahko ureja
samostojno in ki zadevajo samo prebivalce občine.
Država lahko z zakonom prenese na občine opravljanje posameznih nalog iz
državne pristojnosti, če za to zagotovi tudi potrebna sredstva.
V zadevah, ki jih je na organe lokalne skupnosti prenesla država, opravljajo
državni organi tudi nadzor nad primernostjo in strokovnostjo njihovega dela.
141. člen
(mestna občina)
Mesto lahko dobi po postopku in ob pogojih, ki jih določa zakon, status mestne
občine.
Mestna občina opravlja kot svoje tudi z zakonom določene naloge iz državne
pristojnosti, ki se nanašajo na razvoj mest.
142. člen
(dohodki občine)
Občina se financira iz lastnih virov. Občinam, ki zaradi slabše gospodarske
razvitosti ne morejo v celoti zagotoviti opravljanja svojih nalog, država v
skladu z zakonsko določenimi načeli in merili zagotovi dodatna sredstva.
143. člen
(pokrajina)
Pokrajina je samoupravna lokalna skupnost, ki opravlja lokalne zadeve širšega
pomena in z zakonom določene zadeve regionalnega pomena.
Pokrajine se ustanovijo z zakonom, s katerim se določi tudi njihovo območje,
sedež in ime. Zakon sprejme državni zbor z dvotretjinsko večino glasov navzočih
poslancev. V postopku za sprejem zakona mora biti zagotovljeno sodelovanje
občin.
Država z zakonom prenese na pokrajine opravljanje posameznih nalog iz državne
pristojnosti, mora pa jim za to zagotoviti potrebna sredstva.
144. člen
(nadzor državnih organov)
Državni organi nadzorujejo zakonitost dela organov lokalnih skupnosti.
b) Druga samouprava
145. člen
(samouprava na področju družbenih dejavnosti)
Državljani se lahko za uveljavljanje svojih interesov samoupravno združujejo.
Državljanom se lahko z zakonom prepusti samoupravno urejanje posameznih zadev
iz državne pristojnosti.
VI. JAVNE FINANCE
146. člen
(financiranje države in lokalnih skupnosti)
Država in lokalne skupnosti pridobivajo sredstva za uresničevanje svojih nalog
z davki in z drugimi obveznimi dajatvami ter s prihodki od lastnega premoženja.
Država in lokalne skupnosti izkazujejo vrednost svojega premoženja s
premoženjskimi bilancami.
147. člen
(davki)
Država z zakonom predpisuje davke, carine in druge dajatve. Lokalne skupnosti
predpisujejo davke in druge dajatve ob pogojih, ki jih določata ustava in
zakon.
148. člen
(proračun)
Vsi prejemki in izdatki za financiranje javne porabe morajo biti zajeti v
proračunih države.
Prihodki in izdatki proračunov države morajo biti srednjeročno uravnoteženi
brez zadolževanja, ali pa morajo prihodki presegati izdatke. Od tega načela se
lahko začasno odstopi samo v izjemnih okoliščinah za državo.
Z zakonom, ki ga sprejme državni zbor z dvotretjinsko večino glasov vseh
poslancev, se določijo način in časovni okvir izvajanja načela iz prejšnjega
odstavka, merila za določitev izjemnih okoliščin in način ravnanja ob njihovem
nastopu.
Če proračun ni sprejet do prvega dne, ko ga je potrebno začeti izvrševati, se
upravičenci, ki se financirajo iz proračuna, začasno financirajo po prejšnjem
proračunu.
149. člen
(krediti v breme države)
Krediti v breme države in poroštvo države za kredite so dovoljeni le na podlagi
zakona.
150. člen
(računsko sodišče)
Računsko sodišče je najvišji organ kontrole državnih računov, državnega
proračuna in celotne javne porabe.
Ureditev in pristojnosti računskega sodišča določa zakon.
Računsko sodišče je pri svojem delu neodvisno in vezano na ustavo in zakon.
151. člen
(imenovanje članov računskega sodišča)
Člane računskega sodišča imenuje državni zbor.
152. člen
(centralna banka)
Slovenija ima centralno banko. V svojem delovanju je ta banka samostojna in
odgovarja neposredno državnemu zboru. Centralna banka se ustanovi z zakonom.
Guvernerja centralne banke imenuje državni zbor.
VII. USTAVNOST IN ZAKONITOST
153. člen
(usklajenost pravnih aktov)
Zakoni, podzakonski predpisi in drugi splošni akti morajo biti v skladu z
ustavo.
Zakoni morajo biti v skladu s splošno veljavnimi načeli mednarodnega prava in z
veljavnimi mednarodnimi pogodbami, ki jih je ratificiral državni zbor,
podzakonski predpisi in drugi splošni akti pa tudi z drugimi ratificiranimi
mednarodnimi pogodbami.
Podzakonski predpisi in drugi splošni akti morajo biti v skladu z ustavo in z
zakoni.
Posamični akti in dejanja državnih organov, organov lokalnih skupnosti in
nosilcev javnih pooblastil morajo temeljiti na zakonu ali na zakonitem
predpisu.
154. člen
(veljavnost predpisov in njihovo objavljanje)
Predpisi morajo biti objavljeni, preden začno veljati. Predpis začne veljati
petnajsti dan po objavi, če ni v njem drugače določeno.
Državni predpisi se objavljajo v državnem uradnem listu, predpisi lokalnih
skupnosti pa v uradnem glasilu, ki ga te same določijo.
155. člen
(prepoved povratne veljave pravnih aktov)
Zakoni, drugi predpisi in splošni akti ne morejo imeti učinka za nazaj.
Samo zakon lahko določi, da imajo posamezne njegove določbe učinek za nazaj, če
to zahteva javna korist in če se s tem ne posega v pridobljene pravice.
156. člen
(postopek za oceno ustavnosti)
Če sodišče pri odločanju meni, da je zakon, ki bi ga moralo uporabiti, protiustaven,
mora postopek prekiniti in začeti postopek pred ustavnim sodiščem. Postopek
pred sodiščem se nadaljuje po odločitvi ustavnega sodišča.
157. člen
(upravni spor)
O zakonitosti dokončnih posamičnih aktov, s katerimi državni organi, organi
lokalnih skupnosti in nosilci javnih pooblastil odločajo o pravicah ali o
obveznostih in pravnih koristih posameznikov in organizacij, odloča v upravnem
sporu pristojno sodišče, če za določeno zadevo ni z zakonom predvideno drugo
sodno varstvo.
Če ni zagotovljeno drugo sodno varstvo, odloča v upravnem sporu pristojno
sodišče tudi o zakonitosti posamičnih dejanj in aktov, s katerimi se posega v
ustavne pravice posameznika.
158. člen
(pravnomočnost)
Pravna razmerja, urejena s pravnomočno odločbo državnega organa, je mogoče
odpraviti, razveljaviti ali spremeniti le v primerih in po postopku, določenih
z zakonom.
159. člen
(varuh človekovih pravic in temeljnih svoboščin)
Za varovanje človekovih pravic in temeljnih svoboščin v razmerju do državnih
organov, organov lokalne samouprave in nosilcev javnih pooblastil se z zakonom
določi varuh pravic državljanov.
Z zakonom se lahko za posamezna področja določijo posebni varuhi pravic
državljanov.
VIII. USTAVNO SODIŠČE
160. člen
(pristojnosti ustavnega sodišča)
Ustavno sodišče odloča:
- o skladnosti zakonov z ustavo;
- o skladnosti zakonov in drugih predpisov z ratificiranimi mednarodnimi
pogodbami in s splošnimi načeli mednarodnega prava;
- o skladnosti podzakonskih predpisov z ustavo in z zakoni;
- o skladnosti predpisov lokalnih skupnosti z ustavo in z zakoni;
- o skladnosti splošnih aktov, izdanih za izvrševanje javnih pooblastil, z
ustavo, zakoni in podzakonskimi predpisi;
- o ustavnih pritožbah zaradi kršitev človekovih pravic in temeljnih svoboščin
s posamičnimi akti;
- o sporih glede pristojnosti med državo in lokalnimi skupnostmi, in med samimi
lokalnimi skupnostmi;
- o sporih glede pristojnosti med sodišči in drugimi državnimi organi;
- o sporih o pristojnostih med državnim zborom, predsednikom republike in
vlado;
- o protiustavnosti aktov in delovanja političnih strank;
- in o drugih zadevah, ki so mu naložene s to ustavo ali z zakoni.
Na predlog predsednika republike, vlade ali tretjine poslancev državnega zbora
izreka ustavno sodišče v postopku ratifikacije mednarodne pogodbe mnenje o
njeni skladnosti z ustavo. Državni zbor je vezan na mnenje ustavnega sodišča.
Če zakon ne določa drugače, odloča ustavno sodišče o ustavni pritožbi le, če je
bilo izčrpano pravno varstvo. O tem, ali ustavno sodišče ustavno pritožbo sprejme
v obravnavo, odloči na podlagi meril in postopka, določenih z zakonom.
161. člen
(razveljavitev zakona)
Če ustavno sodišče ugotovi, da je zakon protiustaven, ga v celoti ali delno
razveljavi. Razveljavitev učinkuje takoj ali v roku, ki ga določi ustavno
sodišče. Ta rok ne sme biti daljši od enega leta. Druge protiustavne ali
nezakonite predpise ali splošne akte ustavno sodišče odpravi ali razveljavi.
Ustavno sodišče lahko pod pogoji, ki jih določa zakon, do končne odločitve v
celoti ali delno zadrži izvrševanje akta, katerega ustavnost ali zakonitost
presoja.
Če ustavno sodišče pri odločanju o ustavni pritožbi ugotovi tudi protiustavnost
predpisa ali splošnega akta, ga lahko, v skladu z določbami prvega odstavka,
odpravi ali razveljavi.
Pravne posledice odločitev ustavnega sodišča ureja zakon.
162. člen
(postopek pred ustavnim sodiščem)
Postopek pred ustavnim sodiščem ureja zakon.
Predlagatelje zahteve za začetek postopka pred ustavnim sodiščem določa zakon.
Vsakdo lahko da pobudo za začetek postopka, če izkaže svoj pravni interes.
Ustavno sodišče odloča z večino glasov vseh sodnikov, če ustava ali zakon za
posamezne primere ne določata drugače. O tem, ali bo začelo postopek na podlagi
ustavne pritožbe, lahko ustavno sodišče odloča v ožji sestavi, ki jo določa
zakon.
163. člen
(sestava in volitve)
Ustavno sodišče je sestavljeno iz devetih sodnikov, ki jih na predlog
predsednika republike izvoli državni zbor, na način, ki ga določa zakon.
Sodniki se izvolijo izmed pravnih strokovnjakov.
Predsednika ustavnega sodišča izvolijo sodniki izmed sebe za dobo treh let.
164. člen
(predčasna razrešitev ustavnega sodnika)
Sodnik ustavnega sodišča je lahko predčasno razrešen na način, ki ga določa
zakon, samo:
- če to sam zahteva,
- če je kaznovan za kaznivo dejanje s kaznijo odvzema prostosti, ali
- zaradi trajne izgube delovne zmožnosti za opravljanje svoje funkcije.
165. člen
(mandat sodnikov)
Sodniki ustavnega sodišča so izvoljeni za dobo devetih let. Ustavni sodniki ne
morejo biti ponovno voljeni.
Po izteku časa, za katerega je bil ustavni sodnik izvoljen, opravlja funkcijo
še do izvolitve novega sodnika.
166. člen
(nezdružljivost funkcije)
Funkcija sodnika ustavnega sodišča ni združljiva s funkcijami v državnih
organih, v organih lokalne samouprave in v organih političnih strank, ter z
drugimi funkcijami in dejavnostmi, ki po zakonu niso združljive s funkcijo
sodnika ustavnega sodišča.
167. člen
(imuniteta)
Sodniki ustavnega sodišča uživajo enako imuniteto kakor poslanci državnega
zbora. O imuniteti odloča državni zbor.
IX. POSTOPEK ZA SPREMEMBO USTAVE
168. člen
(predlog za začetek postopka)
Predlog za začetek postopka za spremembo ustave lahko da dvajset poslancev državnega zbora, vlada ali najmanj trideset tisoč volilcev.
O predlogu odloči državni zbor z dvotretjinsko večino glasov navzočih poslancev.
169. člen
(akt o sprejemu ustave)
Državni zbor sprejme akt o spremembi ustave z dvotretjinsko večino glasov vseh poslancev.
170. člen
(potrditev spremembe ustave na referendumu)
Državni zbor mora predlagano spremembo ustave predložiti v sprejem volilcem na referendumu, če to zahteva najmanj trideset poslancev.
Sprememba ustave je na referendumu sprejeta, če zanjo glasuje večina volilcev, ki so glasovali, pod pogojem, da se glasovanja udeleži večina vseh volilcev.
171. člen
(razglasitev spremembe ustave)
Sprememba ustave začne veljati z razglasitvijo v državnem zboru.
X. PREHODNE IN KONČNE DOLOČBE
172. člen
Ta ustava začne veljati z razglasitvijo.
173. člen
Določbe te ustave se uporabljajo z dnem razglasitve, razen če v ustavnem zakonu za izvedbo te ustave ni drugače določeno.
174. člen
Za izvedbo te ustave in za zagotovitev prehoda k uporabi določb te ustave se sprejme ustavni zakon.
Ustavni zakon se sprejme z dvotretjinsko večino glasov vseh poslancev v vseh zborih Skupščine Republike Slovenije.«.
________________________________________
Ustavni zakon o spremembi 68. člena ustave Republike Slovenije – UZS68 (Uradni list RS, št. 42/97) vsebuje naslednjo končno določbo:
»II
Ta ustavni zakon začne veljati z razglasitvijo v Državnem zboru.«.
________________________________________
Ustavni zakon o dopolnitvi 80. člena ustave Republike Slovenije – UZ80 (Uradni list RS, št. 66/00) vsebuje naslednjo končno določbo:
»II
Volitve poslancev v državni zbor se v letu 2000 ter do uveljavitve sprememb zakona, ki ureja volitve v Državni zbor, izvajajo po zakonu o volitvah v Državni zbor (Uradni list RS, št. 44/92, 60/95, 67/97 – odločba US), s tem, da se:
- pri delitvi mandatov ne upoštevajo liste kandidatov, ki so v celi državi dobile manj kot štiri odstotke glasov;
- pri delitvi mandatov v volilni enoti po 90. členu zakona uporabi Droopov količnik;
- pri delitvi mandatov na ravni države po 92. členu zakona upoštevajo seštevki glasov, oddanih za istoimenske liste, ki so bile vložene v dveh ali več volilnih enotah, pri čemer se istoimenskim listam dodeli toliko mandatov, kolikor znaša razlika med številom mandatov, ki bi jim pripadli na podlagi seštevkov glasov na ravni države, in številom mandatov, ki so jih dobile v volilnih enotah;
- pri delitvi mandatov na ravni države ne uporabi drugi odstavek 93. člena zakona.
Ta ustavni zakon začne veljati z razglasitvijo v Državnem zboru Republike Slovenije.«.
________________________________________
Ustavni zakon o spremembah I. poglavja ter 47. in 68. člena ustave Republike Slovenije – UZ3a, 47, 68 (Uradni list RS, št. 24/03) vsebuje naslednjo končno določbo:
»II
Zakon o referendumu in o ljudski iniciativi (Uradni list RS, št. št. 15/94, 13/95 – odločba US, 34/96 – odločba US, 38/96, 43/96 – odločba US, 59/2001 in 11/2003 – odločba US) je treba uskladiti s tem ustavnim zakonom v enem letu po njegovi uveljavitvi.
Do uskladitve zakona o referendumu in o ljudski iniciativi se referendumi iz 1. člena tega ustavnega zakona (drugi odstavek 3.a člena ustave) izvajajo na podlagi določb III. poglavja zakona o referendumu in o ljudski iniciativi.
Za razpisana referenduma o pristopu Slovenije k Evropski uniji in k Organizaciji Severnoatlantske pogodbe se uporabljajo določbe 1. člena tega ustavnega zakona (drugi odstavek 3.a člena ustave) in določbe III. poglavja zakona o referendumu in o ljudski iniciativi.
Ta ustavni zakon začne veljati z razglasitvijo v Državnem zboru Republike Slovenije.«.
________________________________________
Ustavni zakon o spremembi 14. člena Ustave Republike Slovenije – UZ14 (Uradni list RS, št. 69/04) vsebuje naslednjo končno določbo:
»II
Ta Ustavni zakon začne veljati z razglasitvijo v Državnem zboru Republike Slovenije.«.
________________________________________
Ustavni zakon o spremembi 43. člena Ustave Republike Slovenije – UZ43 (Uradni list RS, št. 69/04) vsebuje naslednjo končno določbo:
»II
Ta Ustavni zakon začne veljati z razglasitvijo v Državnem zboru Republike Slovenije.«.
________________________________________
Ustavni zakon o spremembi 50. člena Ustave Republike Slovenije – UZ50 (Uradni list RS, št. 69/04) vsebuje naslednjo končno določbo:
»II
Ta Ustavni zakon začne veljati z razglasitvijo v Državnem zboru Republike Slovenije.«.
________________________________________
Ustavni zakon o spremembah 121., 140. in 143. člena Ustave Republike Slovenije – UZ121, 140, 143 (Uradni list RS, št. 68/06) vsebuje naslednjo končno določbo:
»II
Ta ustavni zakon začne veljati z razglasitvijo v Državnem zboru Republike Slovenije.«.
________________________________________
Ustavni zakon o spremembi 148. člena Ustave Republike Slovenije – UZ148 (Uradni list RS, št. 47/13) vsebuje naslednjo končno določbo:
»II.
Državni zbor sprejme zakon iz tretjega odstavka spremenjenega 148. člena ustave v šestih mesecih od uveljavitve tega ustavnega zakona.
Drugi odstavek in zakon iz tretjega odstavka spremenjenega 148. člena ustave se prvič uporabijo za pripravo proračunov države za leto 2015. Dolžnost postopnega prilagajanja, ki bo omogočila pripravo proračuna države za leto 2015, v skladu s spremenjenim 148. členom, nastopi z razglasitvijo tega ustavnega zakona.
Ta ustavni zakon začne veljati z razglasitvijo v državnem zboru.«.
________________________________________
Ustavni zakon o spremembah 90., 97. in 99. člena Ustave Republike Slovenije – UZ90,97,99 (Uradni list RS, št. 47/13) vsebuje naslednjo končno določbo:
»II.
Zakon o referendumu in o ljudski iniciativi (Uradni list RS, št. 26/07 – uradno prečiščeno besedilo) se uskladi s 1. členom tega ustavnega zakona v enem letu po njegovi uveljavitvi.
Do uskladitve Zakona o referendumu in o ljudski iniciativi se določbe 1. člena tega ustavnega zakona uporabljajo ob smiselni uporabi Zakona o referendumu in o ljudski iniciativi neposredno. Do uskladitve Zakona o referendumu in o ljudski iniciativi se 21. člen Zakona o referendumu in o ljudski iniciativi smiselno uporablja tako, da ustavno sodišče odloči v sporu med predlagateljem referenduma in državnim zborom, ki zavrne razpis referenduma o zakonu.
Določbe 1. člena tega ustavnega zakona se ne uporabljajo za pobude iz 11. in zahteve iz 12. člena Zakona o referendumu in o ljudski iniciativi, ki so bile vložene pred uveljavitvijo tega ustavnega zakona.
Ta ustavni zakon začne veljati z razglasitvijo v državnem zboru.«.
________________________________________
Ustavni zakon o dopolnitvi III. poglavja Ustave Republike Slovenije – UZ70a (Uradni list RS, št. 75/16) vsebuje naslednjo končno določbo:
»II.
Zakone, ki urejajo vsebine iz novega 70.a člena ustave, je treba uskladiti s tem ustavnim zakonom v osemnajstih mesecih po njegovi uveljavitvi.
Ta ustavni zakon začne veljati z razglasitvijo v Državnem zboru.
Opozorilo: Neuradno prečiščeno besedilo predpisa predstavlja zgolj informativni delovni pripomoček, glede katerega organ ne jamči odškodninsko ali kako drugače.
Neuradno prečiščeno besedilo Ustave Republike Slovenije obsega:
- Ustavo Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 33/91-I z dne 28. 12. 1991),
- Ustavni zakon o spremembi 68. člena ustave Republike Slovenije – UZS68 (Uradni list RS, št. 42/97 z dne 17. 7. 1997),
- Ustavni zakon o dopolnitvi 80. člena ustave Republike Slovenije – UZ80 (Uradni list RS, št. 66/00 z dne 26. 7. 2000),
- Ustavni zakon o spremembah I. poglavja ter 47. in 68. člena ustave Republike Slovenije – UZ3a, 47, 68 (Uradni list RS, št. 24/03 z dne 7. 3. 2003),
- Ustavni zakon o spremembi 14. člena Ustave Republike Slovenije – UZ14 (Uradni list RS, št. 69/04 z dne 24. 6. 2004),
- Ustavni zakon o spremembi 43. člena Ustave Republike Slovenije – UZ43 (Uradni list RS, št. 69/04 z dne 24. 6. 2004),
- Ustavni zakon o spremembi 50. člena Ustave Republike Slovenije – UZ50 (Uradni list RS, št. 69/04 z dne 24. 6. 2004),
- Ustavni zakon o spremembah 121., 140. in 143. člena Ustave Republike Slovenije – UZ121, 140, 143 (Uradni list RS, št. 68/06 z dne 30. 6. 2006),
- Ustavni zakon o spremembi 148. člena Ustave Republike Slovenije – UZ148 (Uradni list RS, št. 47/13 z dne 31. 5. 2013),
- Ustavni zakon o spremembah 90., 97. in 99. člena Ustave Republike Slovenije – UZ90,97,99 (Uradni list RS, št. 47/13 z dne 31. 5. 2013),
- Ustavni zakon o dopolnitvi III. poglavja Ustave Republike Slovenije – UZ70a (Uradni list RS, št. 75/16 z dne 30. 11. 2016).
Izhajajoč iz Temeljne ustavne listine o samostojnosti in neodvisnosti Republike Slovenije, ter temeljnih človekovih pravic in svoboščin, temeljne in trajne pravice slovenskega naroda do samoodločbe, in iz zgodovinskega dejstva, da smo Slovenci v večstoletnem boju za narodno osvoboditev izoblikovali svojo narodno samobitnost in uveljavili svojo državnost, sprejema Skupščina Republike Slovenije
USTAVO REPUBLIKE SLOVENIJE
(neuradno prečiščeno besedilo št. 10)