Zgodovinsko: Varuh pridobil najvišji status po Pariških načelih
Varuh človekovih pravic Republike Slovenije je uspel doseči
akreditacijo s statusom A po Pariških načelih o položaju in delovanju
nacionalnih institucij za človekove pravice. To je najvišji možen
status, ki ga je po navedenih načelih, sprejetih s strani Generalne
skupščine Združenih narodov leta 1993, mogoče doseči. Tudi uradno, in to
na mednarodni ravni, se je torej potrdilo, da Varuh dosega najvišje
standarde delovanja neodvisne nacionalne institucije za varstvo in
promocijo človekovih pravic. Priznanje omenjenega statusa je signal
slovenski državi, da sta spoštovanje Varuha kot nacionalne institucije
za človekove pravice in njegova krepitev prava pot. Za samega Varuha pa
novo pridobljeni status pomeni predvsem veliko priznanje in potrditev
njegovega dosedanjega dela, na novo pa mu bo tudi omogočal polno
sodelovanje na različnih zasedanjih v okviru Združenih narodov in na
regionalni ravni, pa tudi v organih Globalnega zavezništva nacionalnih
institucij za človekove pravice (GANHRI) in Evropske mreže nacionalnih
institucij za človekove pravice (ENNHRI), kjer je pridobil tudi volilno
pravico.
Zahteven akreditacijski postopek pred GANHRI je trajal več kot dve
leti, pri tem pa je šlo za podroben pregled delovanja Varuha tako na
nacionalni kot na mednarodni ravni vse od leta 2010 naprej, predvsem v
luči njegove verodostojnosti, neodvisnosti in učinkovitosti (kakšna so
pooblastila za obravnavanje zadev s področja človekovih pravic in
temeljnih svoboščin; transparentnost postopka izbire in imenovanja
vodstva; pluralnost zastopanosti delov družbe pri vplivu na vodenje
institucije; njena neodvisnost; ter dostop do zadostnih finančnih
sredstev in ustreznega števila kadrov). Varuh je o vseh navedenih
vidikih moral najprej podati podrobno obrazloženo pisno izjavo, decembra
lani pa je moral dejansko izpolnjevanje zahtevanih standardov
zagovarjati še ustno. Akreditacijski pododbor je nato priporočil, da se
Varuha akreditira s statusom A, z nedavnim potekom pritožbenega roka pa
je to priporočilo obveljalo tudi za sprejeto.
Varuh je v postopku
akreditacije sodeloval že leta 2000 in 2010, obakrat pa dosegel
akreditacijo s statusom B, kar je pomenilo, da je Pariška načela
izpolnjeval le delno. Za pridobitev statusa A si je Varuh intenzivno
prizadeval vse od leta 2015 dalje. Ustrezna zakonodajna podlaga je
prišla z novelo Zakona o varuhu človekovih pravic (ZVarCP-B) iz leta
2017, s katero se je razširilo pristojnost Varuha na področjih
izobraževanja, pospeševanja in promocije človekovih pravic, določilo
ustanovitev https://www.varuh-rs.si/o-varuhu/organizacijske-enote-in-svet-varuha/center-za-clovekove-pravice/
- -new-window "Opens internal link in current window" pri Varuhu in https://www.varuh-rs.si/o-varuhu/organizacijske-enote-in-svet-varuha/svet-varuha-za-clovekove-pravice/
- -new-window "Opens internal link in current window" kot posvetovalnega telesa.
Poudariti pa je tudi treba, da podelitev statusa A za institucijo
pomeni vse prej kot priložnost za spanje na tej lovoriki. Akreditacijski
pododbor GANHRI namreč redno izpostavlja - in tako je izpostavil tudi
tokrat - da si morajo institucije, ki so bile akreditirane s statusom A,
še nadalje prizadevati za krepitev svoje učinkovitosti in neodvisnosti
ter za realizacijo njegovih priporočil. V tej smeri je glede Varuha
najprej podal spodbudo, da naj nadaljuje s prizadevanji za čim
izčrpnejšo obravnavo problematik v zvezi s človekovimi pravicami v
slovenski družbi, vključno s pravicami invalidov, migrantov in beguncev,
ter trgovino z ljudmi (Varuh je npr. že v https://www.varuh-rs.si/fileadmin/user_upload/pdf/lp/LP_2019/Letno_porocilo_Varuh19.pdf
- -new-window "Opens internal link in current window" jasno izrazil
pripravljenost, da prevzame tudi odgovornost in poslanstvo neodvisnega
telesa za spodbujanje, varstvo in spremljanje izvajanja Konvencije o
pravicah invalidov v skladu z drugim odstavkom 33. člena te konvencije),
nato pa konkretno tudi še priporočil, da naj se še podrobneje opredeli
celoten postopek izbire in imenovanja varuha in namestnikov; nadalje
uredi finančno avtonomnost institucije ter njeno zadostno in neodvisno
financiranje; ter da v zakonodajnem mandatu Varuha izrecno določi
pristojnost spodbujanja ratifikacije ali pristopa k mednarodnim
instrumentom človekovih pravic.
Varuh se pridružuje omenjenim komentarjem akreditacijskega pododbora, za realizacijo pa bosta seveda potrebna tudi ustrezen posluh in dejanska podpora oblasti, predvsem vlade in zakonodajalca. Ali Varuh (še vedno) izpolnjuje pogoje za (re)akreditacijo s statusom A po Pariških načelih, se bo skladno z uveljavljenim sistemom ponovno preverjano čez 5 let. Varuh se zavezuje, da si bo tudi dotlej svoje delo prizadeval opravljati kar najbolj zavzeto in strokovno.