Na glavno vsebino

Sporna višina predvidenih stroškov dela posebne zdravniške komisije 

Povzetek

Varuh je ugotovil, da je višina stroškov obravnave, ki jih mora nositi delavec, če želi presojo ocene izpolnjevanja posebnih zdravstvenih zahtev za določeno delo v delovnem okolju pred posebno zdravniško komisijo, nesorazmerna. V primerjavi s predvidenimi stroški dela komisij organov ZPIZ in ZZZS ter z okvirnimi stroški postopka ponovnega zdravstvenega pregleda pred posebno zdravniško komisijo za voznike po opravljenem zdravniškem pregledu takšna ureditev po oceni Varuha ne zagotavlja enakih možnosti vsem delavcem za uresničevanje pravice zahtevati presojo po opravljenem preventivnem zdravstvenem pregledu. Z ugotovitvami je Varuh seznanil Ministrstvo za zdravje (MZ), ki je nato opravilo pregled metodologije oblikovanja stroškov in Varuha obvestilo, da pripravlja posodobitev pravilnika. Iz pojasnil MZ izhaja, da si ministrstvo pri pripravi novega pravilnika prizadeva urediti delo komisije na način, ki bo zagotavljal pravno varnost in pravičnost za vse vpletene, kar Varuh pozdravlja. Novi pravilnik še ni dokončno oblikovan, saj je cilj zagotoviti dostopnost presoje brez nesorazmernega ekonomskega bremena za delavce. Varuh bo tudi v prihodnje spremljal aktivnosti MZ v zvezi s sprejemanjem novega pravilnika.

Podrobnosti

Varuh je v okviru ene izmed pobud preučeval višino predvidenih stroškov dela Posebne zdravniške komisije Kliničnega inštituta za medicino dela, prometa in športa (KIMDPŠ), ki odloča o zahtevi za presojo ocene izpolnjevanja posebnih zdravstvenih zahtev za določeno delo v delovnem okolju po opravljenem preventivnem zdravstvenem pregledu. Pobudnik je Varuha seznanil z dopisom komisije, s katerim je bil ta pozvan, da najkasneje v roku petih delovnih dni sporoči, ali je pripravljen nositi stroške celotne obravnave (predvidoma okoli 1300 EUR), ker stroške presoje tričlanske komisije skladno s sedmim odstavkom 17. člena Pravilnika o preventivnih zdravstvenih pregledih delavcev nosi pritožnik sam. Komisija je zapisala še, da če odgovora pobudnika ne prejme v roku petih dni, bo zadevo zaključila.

Varuh se je na podlagi navedb pobudnika obrnil najprej na komisijo in prosil za opredelitev do navedb pobudnika ter razčlembo predvidenih stroškov dela komisije in prošnjo za seznanitev z morebitnimi pravilniki, stroškovniki oziroma drugimi dokumenti, ki urejajo delo komisije.

Varuh se je s primerjalnega vidika obrnil še na Zavod za zdravstveno zavarovanje (ZZZS) in Zavod za pokojninsko in invalidsko zavarovanje (ZPIZ) s prošnjo za informacijo glede predvidenih stroškov dela komisije navedenih organov (zdravstvena komisija ZZZS, invalidska komisija I. stopnje in invalidska komisija II. stopnje). Predvsem je Varuha zanimalo, na kakšen način se oblikujejo cene oziroma se ocenijo stroški dela teh komisij, kaj vključujejo stroški dela za delo navedenih komisij naslovnih organov itd.

Na podlagi prejetih odgovorov je Varuh ugotovil, da je višina stroškov obravnave, ki jih mora nositi delavec, če želi presojo ocene izpolnjevanja posebnih zdravstvenih zahtev za določeno delo v delovnem okolju na komisiji, v primerjavi s predvidenimi stroški dela komisije organov ZPIZ, ZZZS in okvirnimi stroški postopka ponovnega zdravstvenega pregleda pred komisijo za voznike po opravljenem zdravniškem pregledu,[1] nesorazmerna ter po mnenju Varuha ne omogoča vsem delavcem enakih možnostih glede uresničevanja pravice zahtevati presojo ocene izpolnjevanja posebnih zdravstvenih zahtev za določeno delo v delovnem okolju po opravljenem preventivnem zdravstvenem pregledu.

S svojimi ugotovitvami je Varuh seznanil MZ[2] in jih zaprosil za njihov odziv. MZ je Varuhu odgovorilo, da bo v okviru svojih pristojnosti glede na predložene informacije, ki so jih predstavili tako KIMDPŠ kot ZZZS in ZPIZ, preučilo metodologijo oblikovanja stroškov ter dodatno preverilo vse postavke in argumente, ki so vključeni v strošek posameznega pregleda. Ob tem je MZ še pojasnilo, da je pred dobrim letom in pol imenovalo medresorsko delovno skupino za pripravo in posodobitev Pravilnika. Osnutek novega Pravilnika je pripravljen, ni pa še v celoti usklajen z Ministrstvom za delo, družino in socialne zadeve.

MZ je Varuhu sporočilo, da je zaprosilo KIMDPŠ, da pojasni metodologijo oblikovanja stroškov dela komisije. MZ je na podlagi prejetih pojasnil in drugih relevantnih dejstev ugotovilo, da na višino stroškov vplivajo objektivni razlogi. Metodologija kalkulacije je namreč enotna za celoten UKC Ljubljana (Klinični inštitut za medicino dela, prometa in športa je namreč sestavni del UKC Ljubljana). Izdelovalec in skrbnik metodologije pa je Področje za ekonomsko in finančno dejavnost UKC Ljubljana. MZ je nadalje pojasnilo, da si bo področje dela komisije glede na prejeta pojasnila KIMDPŠ prizadevalo urediti na način, da bo zagotovilo ustrezno pravno varnost vseh deležnikov v postopku kakor tudi sledilo načelu pravičnosti, kar Varuh pozdravlja. Glede osnutka novega Pravilnika pa je MZ še pojasnilo, da ta še ni dokončen ravno iz zgoraj naštetih razlogov, saj je treba postopek premišljeno urediti, in sicer tako, da bo delavcu omogočena obravnava, ki ne bo pretirano posegala v njegov ekonomski položaj, hkrati pa bo pravno vzdržna.

Varuh sicer ni vključen v postopek sprejemanja novega Pravilnika, kljub temu pa bo aktivnosti MZ glede sprejemanja novega Pravilnika spremljal še naprej. 9.4-68/2023

_____________________________________________________________________

[1] Varuh je ločeno na Ministrstvo za zdravje (MZ) naslovil že poizvedbo glede postopka izdajanja zdravniških spričeval za voznike po opravljenem zdravniškem pregledu ter postopka ponovnega zdravstvenega pregleda pred komisijo. V tej zvezi je Varuh prejel odgovor MZ, v katerem je MZ pojasnilo, »da v skladu s 5. točko prvega odstavka 15. člena ZVoz-1, minister, pristojen za zdravje, imenuje posebno zdravstveno komisijo (v nadaljnjem besedilu: komisija), ki opravlja zdravstvene preglede po ugovoru kandidata za voznika in voznika motornega vozila, ki se ne strinja z zdravniškim spričevalom o telesni in duševni zmožnosti za vožnjo motornih vozil ter predčasne ponovne zdravstvene preglede. Sedež komisije je v Univerzitetnem kliničnem centru Ljubljana, Kliničnem inštitutu za medicino dela, prometa in športa (v nadaljnjem besedilu: KIMDPŠ). Ministrstvo dalje v zvezi s stroški pregleda pojasnjuje, da je po podatkih pridobljenih s strani KIMDPŠ cena (oziroma stroški) zdravstvenega pregleda pred komisijo 277,01 EUR. V to ceno je vključeno:
-vabilo na zdravstveni pregled,
- pregled medicinske dokumentacije,
- zdravstveni pregled kandidata pri zdravniku spec. MDPŠ, ki tudi vodi in predstavi primer
na komisiji,
- konziliarni zdravstveni pregledi dveh spec. MDPŠ na komisiji,
- zdravniško spričevalo.« Ob tem je MZ še dodalo, da se morebitni drugi potrebni pregledi oz. strokovna mnenja specialistov opredeljujejo še posebej. Stroški se plačajo ob izvedbi zdravstvenega pregleda.

[2] Komisija je organ MZ, sedež Komisije pa je na KIMDPŠ UKCL, to pomeni, da UKCL izvaja administrativno in tehnično podporo. Višine stroškov dela komisije Pravilnik ne ureja, imajo pa s člani PZK sklenjene podjemne pogodbe. Komisija deluje po Poslovniku o delu posebne zdravniške komisije, na katerega je dalo soglasje MZ.


Nazaj Nazaj
Izjava o dostopnosti Zemljevid strani Politika zasebnosti Videonadzor Nastavitve piškotkov www: ORG. TEND