Od sprejema odloka že 23 let, a gradnja še vedno ni mogoča
Povzetek
Varuh človekovih pravic Republike Slovenije (Varuh) je ocenil, da Občina Domžale (občina) v postopku prostorskega urejanja določenega območja ni ravnala učinkovito, saj v kar 23 letih od sprejema relevantnega prostorskega izvedbenega akta ni uspela pripraviti zahtevanega programa komunalnega opremljanja zemljišč, ki bi nudil podlago, da bi lahko bila gradnja komunalne infrastrukture sploh uvrščena v investicijske programe občine. Varuh je tako sprejel mnenje, da je občina navkljub razlogom, ki naj bi botrovali dolgotrajnosti postopka, kršila načelo dobrega upravljanja in pod vprašaj postavila uresničevanje načela pravne predvidljivosti kot sestavnega dela načela pravne države. Priporočil ji je, da relevantne postopke karseda pospeši z namenom odprave negotovosti na strani lastnikov o njihovih nadaljnjih (ne)zmožnostih gradnje.Podrobnosti
Na Varuha sta se obrnila lastnika dveh od skupno 24 zazidljivih nepremičnin na območju občine z osnovno namensko rabo SSe - Enostanovanjske in dvostanovanjske stavbe, ki so kot takšne opredeljene že 23 let[1], tj. od sprejema Odloka o zazidalnem načrtu območja Nove Depale vasi (Odlok o ZN)[2], ki pa še danes niso komunalno opremljene, niti zanje še ni bil sprejet potreben program opremljanja, ki bi lahko nudil šele osnovo za vključitev gradnje kanalizacije v investicijske načrte občine. Varuh se je zato v zvezi s prejetimi očitki s poizvedbo večkrat obrnil na občino.
Sodeč po prejetih, mestoma necelostnih pojasnilih občine, velja razloge za zastoje v pretežni meri iskati v preteklih zahtevah MZI za ukinitev nivojskega prehoda čez železniško progo; v nestrinjanju občine s prevzemom stroškov za začasno zavarovanje železniškega prehoda in v pretekli neusklajenosti občin Domžale in Trzin na območju s skupnim interesom (izgradnja povezovalne ceste), pri čemer pojasnila občine po Varuhovi oceni tako dolgega obdobja vse od sprejema Odloka o ZN do konkretnejših nedavnih premikov niso omogočala sklepa, da je ravnala učinkovito.
Varuh razume, da lokalne skupnosti na področju prostorskega urejanja uživajo široko polje diskrecije, pri čemer v pretežni meri niso vezane na kakršnekoli roke za izvedbo posameznih faz prostorskega urejanja. To pa samo po sebi ne pomeni opravičila, da konkretne postopke vodijo v nedogled. Gre sicer za širšo problematiko dolgotrajnosti postopkov prostorskega urejanja, pri katerih lahko od odločitve, da je na določenem področju možno graditi, pa vse do dejanske zmožnosti graditi, pretečejo desetletja, vendar je mogoče po Varuhovi oceni postopke marsikje voditi bistveno hitreje, seveda ob predpostavki ustrezne skrbnosti organa lokalne samouprave in tudi drugih vpletenih organov.
S sporočeno izdelavo elaborata in ob predpostavki, da nadaljnji postopek komunalnega opremljanja ne zavisi več od ureditve nivojskega prehoda, je glede na zadnji odgovor občine sicer mogoče zaznati določen napredek. Glede na to, da občina Varuhu ni razjasnila predvidene časovnice nadaljnjih dejanj[3] in ker je poteklo že več kot 23 let od sprejema Odloka ZN, je mogoče oceniti, da je občina v tem postopku ravnala neučinkovito. Kršila je načelo dobrega upravljanja in pod vprašaj postavila uresničevanje načela pravne predvidljivosti kot sestavnega dela načela pravne države. V tej smeri je Varuh nanjo naslovil gornje priporočilo, o širši problematiki dolgotrajnosti priprave prostorskih aktov pa bo ob priložnosti spregovoril z resorno pristojnim ministrom. 17.2-7/2023
[1] Z Odlokom o spremembah in dopolnitvah Prostorskih sestavin Dolgoročnega plana Občine Domžale z 29. 10. 1997 (Uradni vestnik, 10-1997, str. 377, 5. člen, I – Območje širitve Depale vasi) naj bi bilo to do tedaj kmetijsko zemljišče umeščeno v ureditveno območje naselij. Za zemljišča na predmetnem območju je bila leta 1999 s strani lastnikov teh zemljišč financirana izdelava posebnih strokovnih podlag, zazidalnega načrta (ZN) za sprejem Odloka ZN za območje urejanja z oznako »NOVA DEPALA VAS«. Na osnovi izdelanega projekta ZN in že omenjenih podlag za odlok je Občina 13. 2. 2002 sprejela Odlok ZN.
[2] https://www.domzale.si/objava/76067.
[3] V zvezi z načrtovanimi aktivnostmi in časovnico glede na tedaj napovedana prihodnja dejanja, to so priprava elaborata in programa opremljanja ter morebitnega pristopa k spremembam in dopolnitvam Odloka ZN.