Poslovnik Varuha človekovih pravic
Na podlagi 51. člena Zakona o varuhu človekovih pravic (Uradni list RS, št. 69/17 – ZVarCP – UPB2) in po predhodnem mnenju Komisije za peticije, človekove pravice in enake možnosti št. 000-04/18-19/7 z dne 3. 1. 2019 sprejemam
POSLOVNIK VARUHA ČLOVEKOVIH PRAVIC REPUBLIKE SLOVENIJE
I. SPLOŠNE DOLOČBE
1. člen
Ta  poslovnik ureja organizacijo in način dela Varuha človekovih pravic  Republike Slovenije (v nadaljnjem besedilu: Varuh), določa delitev  delovnih področij ter postopek s pobudami in drugimi vlogami. 
2. člen
V besedilu poslovnika uporabljeni izrazi, zapisani v moški spolni slovnični obliki, so uporabljeni kot nevtralni.
3. člen
(1) Varuha predstavlja predstojnik, varuh človekovih pravic (v nadaljnjem besedilu: varuh). 
(2)  V zadevah, ki vsebinsko niso pobude iz 9. člena Zakona o varuhu  človekovih pravic (v nadaljnjem besedilu: ZVarCP), predstavlja Varuha v  mejah svoje pristojnosti ali v mejah pooblastila varuha generalni  sekretar Varuha (v nadaljnjem besedilu: generalni sekretar).
4. člen
(1) Varuh posluje v slovenskem jeziku.
(2) Kdor ne obvlada slovenskega jezika, lahko pri Varuhu vloži pisno pobudo v svojem jeziku.
(3)  Oseba iz prejšnjega odstavka prejme prevod končnega odgovora oziroma  odločitve Varuha praviloma v jeziku, v katerem je bila pobuda vložena.
5. člen
(1)  Varuh ima okrogel pečat. Pečat ima v sredini grb Republike Slovenije,  okrog njega pa napis: Republika Slovenija Varuh človekovih pravic.
(2) Varuh ima enotno celostno grafično podobo.
6. člen
Vprašanja organizacije in načina dela Varuha, ki niso urejena z ZVarCP in s tem poslovnikom, se uredijo s splošnimi akti Varuha.
7. člen
Varuh  sodeluje in navezuje stike s sorodnimi organizacijami in njihovimi  združenji v drugih državah ter z mednarodnimi organizacijami s področja  varovanja človekovih pravic in temeljnih svoboščin.
8. člen
(1)  Varuh pri svojem delu komunicira z javnostjo oziroma različnimi  ciljnimi skupinami. Javnost svojega dela zagotavlja na različne načine  in z uporabo raznih komunikacijskih orodij.
(2) Varuh izdaja redna letna poročila, posebna poročila in posebne publikacije.
(3) Pri komuniciranju z javnostjo spoštuje zaupnost postopka in predpise o varstvu podatkov.
9. člen
(1) Postopek pri Varuhu je zaupen, in to v razmerju do pobudnikov, drugih udeležencev v postopku in javnosti. 
(2)  Predlog za vrnitev občutljivih osebnih podatkov, ki jih Varuh ne  potrebuje v postopku, pripravi nosilec zadeve najpozneje v 25 dneh od  prejema podatkov. Odločitev o vrnitvi in izbrisu iz evidenc Varuha  sprejme pristojni namestnik varuha v 30 dneh od prejema podatkov, o  čemer nosilec zadeve obvesti pobudnika.
(3) Varuh ali pristojni  namestnik varuha lahko, če to ni v škodo zaupnosti postopka, udeležencu v  postopku dovoli vpogled v spis, in sicer na podlagi utemeljene pisne  vloge. Odločitev se sprejeme v desetih delovnih dneh od prejema pisne  vloge. Vpogled v spis se opravi v delovnem času na sedežu Varuha in pod  nadzorstvom javnega uslužbenca, ki ga določi direktor strokovne službe.
(4)  Osebe, ki podatke o Varuhovem delu potrebujejo zaradi izdelave  diplomske, magistrske ali doktorske naloge ali zaradi  znanstvenoraziskovalnega proučevanja Varuhovega dela, lahko vpogledajo v  spis na podlagi pisnega dovoljenja varuha ali pristojnega namestnika  varuha. Pred vpogledom v spis morajo osebe podpisati izjavo o varstvu  osebnih podatkov, s katerimi se ob vpogledu seznanijo.
(5)  Pravica do vpogleda obsega pravico do pregledovanja, prepisovanja in  kopiranja posameznih dokumentov iz spisa. Stroški za izdajo kopij  bremenijo osebo, ki uveljavlja pravico do vpogleda.
(6) Glede  plačila stroškov za izdajo fotokopij se smiselno uporablja ureditev, ki  velja za posredovanje in ponovno uporabo informacij javnega značaja.
II. ORGANIZACIJA IN NAČIN DELA
10. člen
(1) Službo Varuha sestavljata strokovna služba in sekretariat.
(2)  Podrobnejšo organizacijo službe Varuha, število delovnih mest z opisi  in s pogoji za njihovo zasedbo ureja varuh s posebnim aktom.
(3) Službo Varuha vodi generalni sekretar.
11. člen
(1)  Generalni sekretar ima glede vodenja službe Varuha in na področju  delovnih razmerij pravice in dolžnosti predstojnika državnega organa v  skladu z zakonom, razen če z ZVarCP ali akti Varuha ta pristojnost ni  izrecno določena varuhu. 
(2) Generalni sekretar je odredbodajalec za uporabo sredstev za delo Varuha.
(3) Generalni sekretar je za svoje delo odgovoren varuhu.
(4) Generalnega sekretarja v njegovi odsotnosti nadomešča javni uslužbenec, ki ga določi varuh.
12. člen
(1)  Strokovna služba po navodilih varuha, namestnikov varuha in direktorja  strokovne službe opravlja strokovne naloge na posameznih delovnih  področjih iz pristojnosti Varuha, klasificira pobude, skrbi za obravnavo  pobud in potek njihove obravnave, izvaja preiskovalna dejanja, izdeluje  poročila o svojih ugotovitvah v zvezi s pobudami ter pripravlja mnenja,  predloge, kritike in priporočila. 
(2) Direktor strokovne službe  organizira in vodi delo javnih uslužbencev v strokovni službi po  navodilih varuha in namestnikov varuha.
13. člen
(1)  Sekretariat opravlja naloge na organizacijskem, pravnem, upravnem,  materialnem, finančnem, kadrovskem področju, naloge s področja odnosov z  javnostmi, naloge glavne pisarne, administrativno-tehnične,  informacijske in druge naloge, ki so potrebne za delovanje Varuha. 
(2) Sekretariat vodi neposredno generalni sekretar.
(3) Varuh lahko s posebnim aktom oblikuje notranjo organizacijo sekretariata.
14. člen
(1) Svet varuha za človekove pravice (v nadaljnjem besedilu: Svet) je posvetovalno telo varuha.
(2) Postopek za imenovanje članov Sveta se začne najpozneje 30 dni po začetku mandata varuha.
(3)  Varuh na svojem spletišču in v medijih objavi javni razpis za  imenovanje članov Sveta in javni poziv za posredovanje predlogov  državnih organov za imenovanje članov Sveta. Razpis mora omogočiti  zbiranje prijav najmanj 15 dni od dneva objave. Prijava mora poleg  zakonsko določenih zahtev vsebovati še navedbo osebnih podatkov  prijavljenega kandidata, kratek opis njegovega dosedanjega dela ali  aktivnosti ter podatke, iz katerih je razvidno, da je strokovnjak na  področju varstva človekovih pravic in temeljnih svoboščin. 
(4)  Varuh v 30 dneh po preteku roka za zbiranje prijav iz javnega razpisa na  svojem spletišču objavi sklep o imenovanju članov Sveta. Vse  prijavljene kandidate v istem roku pisno obvesti o svoji odločitvi.
(5) Določbe tretjega in četrtega odstavka se smiselno uporabljajo tudi za predloge državnih organov.
(6)  Predsednik Sveta ima pooblastilo, da zaposlenim pri Varuhu naloži  pripravo gradiva in druga opravila v zvezi z organizacijo in izvedbo  seje Sveta in tudi za izvajanje drugih pristojnosti Sveta.
15. člen
(1) Varuh ima tudi naslednje notranje organizacijske enote:
•    zagovorništvo otrok,
•    center za človekove pravice,
•     državni preventivni mehanizem po Opcijskem protokolu h Konvenciji  proti mučenju in drugim krutim, nečloveškim ali poniževalnim kaznim ali  ravnanju (v nadaljevanju: DPM). 
(2) Vodenje notranjih  organizacijskih enot pomeni zlasti koordiniranje delovnih procesov v  okviru enote, dodeljevanje zadev in dajanje navodil za opravljanje dela v  enoti zaposlenim javnim uslužbencem, ter skrb za usklajenost delovanja  enote z delovanjem drugih notranjih organizacijskih enot oziroma organa,  za sodelovanje z institucijami in organizacijami v državi, iz tujine  oziroma mednarodne ravni in za seznanjanje javnosti o izbranih vidikih  delovanja enote.
(3) Za pomoč pri vodenju notranjih organizacijskih enot se lahko imenuje pomočnike vodij.
(4)  Naloge in delovanje organizacijskih enot se opravljajo v okviru  zagotovljenih proračunskih sredstev v skladu s prednostnimi nalogami, ki  jih pripravijo njihovi vodje.
(5) Sredstva za delovanje  notranjih organizacijskih enot se zagotavljajo v okviru proračuna Varuha  na posebnih ločenih postavkah na podlagi letnega načrta dela in  aktivnosti za naslednje proračunsko obdobje.
16. člen
(1)  Zaupnost postopka in varstvo osebnih podatkov otrok in njihovih staršev  ali zakonitih zastopnikov sta dodatno zagotovljena z omejitvijo kroga  pooblaščenih oseb, ki imajo zaradi svojih delovnih nalog pravico do  vpogleda v posamezne zadeve.
(2) Zagovorništvo otrok vodi namestnik varuha, ki je pristojen za varstvo otrokovih pravic.
(3)  O delovanju zagovorništva se poroča za vsako leto, v posebnem poglavju  rednega letnega poročila, s katerim Varuh poroča državnemu zboru o  svojem delu. 
17. člen
Center za človekove pravice vodi namestnik varuha, ki ga pooblasti varuh.
18. člen
(1)  O delovanju centra za človekove pravice se poroča za vsako leto, v  posebnem poglavju rednega letnega poročila, s katerim Varuh poroča  državnemu zboru o svojem delu.
    
(2) O posameznih nalogah  centra za človekove pravice lahko Varuh izdaja tudi posebne publikacije  ali o njih ciljnim javnostim poroča na kateri koli drug primeren način.
19. člen
    
Center  za človekove pravice lahko zlasti naloge izobraževanja, usposabljanja,  organiziranja posvetovanj ter priprave analiz in poročil opravlja v  sodelovanju s fizičnimi ali pravnimi osebami, ki se ukvarjajo z varstvom  človekovih pravic ali temeljnih svoboščin ali imajo v zvezi z njegovimi  nalogami drugo ustrezno znanje in izkušnje. 
20. člen
(1)  DPM skrbi za varstvo oseb, ki jim je odvzeta prostost, pred mučenjem in  drugimi oblikami okrutnega, nečloveškega, poniževalnega ravnanja ali  kaznovanja z rednimi obiski na krajih odvzema prostosti, s priporočili  in predlogi, pripravljenimi na podlagi obiskov, ter pripombami k  veljavnim ali predlaganim zakonom.
(2) Pri izvajanju nalog in  pooblastil DPM lahko sodelujejo osebe iz nevladnih ali humanitarnih  organizacij. To sodelovanje se uredi s pogodbo. 
(3) Javni razpis za  izbor organizacij iz prejšnjega odstavka se objavi v Uradnem listu  Republike Slovenije in na Varuhovem spletišču. Javni razpis vsebuje  opredelitev predmeta in namena razpisa, zahteve, ki jih morajo  izpolnjevati prijavitelji, merila za izbor in opredelitev obdobja  sodelovanja.
(4) Javnost dela DPM se zagotavlja zlasti z objavo  povzetkov poročil o obisku krajev odvzema prostosti in z njegovim letnim  poročilom.
(5) Delovanje DPM podrobneje določa metodologija izvajanja nalog in pooblastil DPM, ki jo sprejme varuh. 
21. člen
Za  opravljanje strokovnih, svetovalnih, organizacijskih, koordinacijskih  in administrativno-tehničnih nalog, vezanih na funkcijo varuha, se lahko  oblikuje kabinet.
22. člen
(1) Kolegij  varuha je delovno telo Varuha, ki ga sestavljajo varuh, njegovi  namestniki, generalni sekretar in direktor strokovne službe. 
(2) Pri delu kolegija lahko sodelujejo drugi javni uslužbenci Varuha.
(3) Kolegij varuha obravnava strokovna in druga vprašanja, pomembna za delo Varuha.
(4) Kolegije varuha sklicuje in vodi varuh.
23. člen
(1) Zadeve iz pristojnosti Varuha se delijo na naslednja delovna področja:
1. Enakost pred zakonom in prepoved diskriminacije,
2. Varstvo dostojanstva, osebnostnih pravic ter varnosti in zasebnosti,
3. Svoboda vesti in verske skupnosti,
4. Svoboda izražanja,
5. Zbiranje in združevanje ter sodelovanje pri upravljanju javnih zadev,
6. Narodne in etnične skupnosti,
7. Tujci,
8. Omejitev osebne svobode,
9. Socialna varnost,
10. Delovnopravne zadeve,
11. Brezposelnost,
12. Državni preventivni mehanizem,
13. Zagovorništvo otrok,
14. Druge upravne zadeve,
15. Pravosodje,
16. Policijski postopki, zasebno varovanje, detektivi in redarji,
17. Okolje in prostor,
18. Regulirane dejavnosti,
19. Negospodarske javne službe,
20. Stanovanjske zadeve,
21. Varstvo otrokovih pravic.
(2) Za vsako področje je pristojen eden izmed namestnikov varuha. 
(3) Podrobnejšo delitev posameznega področja varuh določi ob upoštevanju:
‒    vsebinske povezanosti problematike,
‒    organizacije in vrste postopkov državnih in drugih organov, do katerih ima Varuh pooblastila, in
‒    zaokroženosti strokovnih področij.
24. člen
(1)  Namestnik varuha ima v zvezi s svojim delom na področjih, za katera je  pristojen, vsa pooblastila, ki jih daje ZVarCP varuhu.
(2) Varuh lahko drugim funkcionarjem in javnim uslužbencem Varuha daje splošna ali posamična pooblastila.
25. člen
(1)  Varuh in njegovi namestniki, drugi funkcionarji in javni uslužbenci  Varuha imajo službeno izkaznico s fotografijo, podatki o identiteti in  navedbo pooblastil.
(2) Zagovornik se pri izvajanju svojih nalog izkazuje z izkaznico, ki jo Varuh izda v skladu z ZVarCP.
(3) Obrazec izkaznice in postopek za njeno izdajo predpiše varuh.
(4) Za izdajanje izkaznic in evidenco o izdanih izkaznicah skrbi generalni sekretar.
26. člen
Delovni čas Varuha določi varuh in ga javno objavi.
27. člen
Varuh lahko opravlja svoje delo tudi zunaj svojega sedeža.
28. člen
(1) Razgovore s pobudniki opravljajo javni uslužbenci, varuh in namestniki varuha pa le po predhodnem dogovoru. 
(2)  Če razgovor ni bil predhodno dogovorjen, pobudnik pa kljub temu želi  razgovor, ga lahko opravi z javnim uslužbencem, ki ga določi direktor  strokovne službe.
III. POSTOPEK
29. člen
(1) Postopek za ugotavljanje kršitve človekovih pravic ali temeljnih svoboščin oziroma druge nepravilnosti se začne na pobudo.
(2) Varuh lahko pod pogoji, ki jih določa ZVarCP, v posamezni zadevi začne postopek tudi na lastno pobudo. 
(3)  Varuh lahko obravnava tudi širša vprašanja, ki so pomembna za varstvo  človekovih pravic in temeljnih svoboščin in pravno varnost v Republiki  Sloveniji.
30. člen
(1) Pobuda za začetek  postopka se praviloma vloži pisno. Če je pobuda prejeta po elektronski  pošti in obstaja dvom o identiteti pošiljatelja, se lahko zahteva  potrditev pobude.
(2) Pobuda se lahko vloži tudi ustno na zapisnik. Pobudo sprejme javni uslužbenec, ki ga določi direktor strokovne službe.
(3)  V izjemnih primerih lahko Varuh sprejme pobudo tudi po telefonu. Takšno  pobudo mora pobudnik vložiti še v pisni obliki. Če je ne vloži v sedmih  dneh po tem, ko jo je sporočil po telefonu, se lahko postopek ustavi.
31. člen
(1) Pobuda za začetek postopka mora biti podpisana in vsebovati osebne podatke pobudnika. Vsebovati mora:
‒     navedbo državnega organa, organa lokalne skupnosti ali nosilca javnih  pooblastil (v nadaljnjem besedilu: organ), na katerega se pobuda nanaša,
‒    navedbo zatrjevane nepravilnosti,
‒    dejstva in dokaze, na katerih temelji pobuda, in 
‒    navedbo pravnih sredstev, ki jih je v zadevi že uporabil.
(2)  Pobudnika se lahko pozove, da v določnem roku pobudo ustrezno dopolni.  Če pobuda v tem roku ni ustrezno dopolnjena, se postopek njene obravnave  ustavi.
32. člen
Na vloge in druge  dopise, ki nimajo narave pobude za začetek postopka, po navodilu varuha  ali namestnika varuha odgovarja generalni sekretar.
33. člen
Če  je za ugotovitev, razjasnitev ali presojo nekega dejstva, ki je  pomembno za rešitev zadeve, potrebno strokovno znanje, ki ga Varuh nima,  lahko v postopek vključi strokovnjaka, praviloma iz imenika sodnih  izvedencev, sodnih cenilcev in sodnih tolmačev.
34. člen
Ob  upoštevanju neformalne narave postopka pri Varuhu se v tem postopku  glede izločitve, zapisnika, vabil, vročanja, štetja rokov in  ugotovitvenega postopka smiselno uporablja zakon, ki ureja splošni  upravni postopek.
35. člen
Pred  odločitvijo o načinu obravnavanja pobude lahko Varuh opravi potrebne  poizvedbe. V ta namen od pristojnih organov zahteva, da mu v določenem  roku pošljejo pojasnila, informacije in druge podatke.
36. člen
(1) Kadar je to mogoče, Varuh spodbuja sporazumno rešitev zadeve.
(2) Sporazumna rešitev zadeve ne izključuje Varuhovih morebitnih dodatnih ugotovitev in predlogov.
37. člen
Glede  na ugotovljeno dejansko stanje lahko Varuh v vsaki fazi postopka  vsakemu organu pošlje svoje mnenje o zadevi, ki jo obravnava, ne glede  na vrsto in stopnjo postopka, ki teče pred temi organi.
38. člen
Varuh  o pobudi praviloma odloči po skrajšanem postopku, zlasti kadar so  dejansko stanje in stališča prizadetih strani razvidni iz razpoložljivih  podatkov, pri tem pa smiselno uporablja določbe zakona, ki urejajo  preiskavo.
39. člen
Če to zahtevajo okoliščine obravnavane zadeve, Varuh začne preiskavo.
40. člen
Sklep o preiskavi vsebuje zlasti:
‒    povzetek pobude in navedb organa, na katerega se pobuda nanaša,
‒    navedbo ravnanja, ki domnevno pomeni kršitev človekovih pravic ali temeljnih svoboščin oziroma drugo nepravilnost,
‒    osebe, ki bodo opravile preiskavo.
 
IV. ZAKLJUČEK POSTOPKA
41. člen
(1)  Varuh lahko prekine, ali ustavi postopek, če ugotovi, da je bila zadeva  rešena na drug način, če pobudnik neupravičeno ne sodeluje v postopku  ali je iz njegovih dejanj razvidno, da ne kaže zanimanja za nadaljevanje  obravnavanja zadeve.
(2) O ustavitvi postopka se seznani pobudnika in organ, na katerega se nanaša pobuda, če je sodeloval v ugotovitvenem postopku.
42. člen
(1)  Varuh zaključi postopek obravnave pobude oziroma širšega vprašanja s  končnim poročilom, v katerem navede svojo oceno dejstev in okoliščin  obravnavane problematike in ugotovi, ali so bile kršene človekove  pravice ali temeljne svoboščine oziroma ali je šlo za drugo  nepravilnost.
(2) Če je v zadevi izdelan osnutek poročila, se  Varuh v končnem poročilu opredeli tudi do morebitnih pripomb prizadetih  strank k osnutku poročila, ki niso bile upoštevane.
(3) Varuh s  končnim poročilom seznani pobudnika in organ, če je sodeloval v postopku  ali če je bila ugotovljena kršitev oziroma druga nepravilnost pri  njegovem delu. 
V. DRUGE DOLOČBE
43. člen
Varuh o svojem delu vodi statistiko.
44. člen
Varuhovo  redno letno poročilo vsebuje ugotovitve o stopnji spoštovanja  človekovih pravic in temeljnih svoboščin ter o pravni varnosti v  Republiki Sloveniji, opis poglavitne problematike, statistični pregled  prejetih, obravnavanih in zaključenih zadev, opis posameznih značilnih  primerov kršitev ali nepravilnosti ter poročilo o drugih Varuhovih  aktivnostih.
VI. PREHODNA IN KONČNI DOLOČBI
45. člen
Obravnava pobud, vloženih pred uveljavitvijo tega poslovnika, se nadaljuje in zaključi skladno z določbami tega poslovnika.
46. člen
Z  dnem uveljavitve tega poslovnika preneha veljati Poslovnik Varuha  človekovih pravic Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 63/95, 54/98,  101/01 in 58/05). 
47. člen
Ta poslovnik začne veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije. 
Vlasta Nussdorfer,
varuhinja človekovih pravic
Št.: 0101-1/2019
Ljubljana, dne 7. januar 2019 
Uradni list RS, št. 3/19 dne 11. 1. 2019: www.uradni-list.si/_pdf/2019/Ur/u2019003.pdf