Varuh ДЌlovekovih pravic

Varuh

ČP

Dolgotrajnost postopka o upravičenosti do odškodnine zaradi cepljenja proti covidu-19

Kršitelj: Ministrstvo za zdravje
Kršitev: 03. člen ZVarCP - Načelo dobrega upravljanja
Virus covid-19 in denar

Varuh človekovih pravic je prejel več pobud, ki so se nanašale na dolgotrajnost obravnave vlog za priznanje odškodnine za škodo zaradi cepljenja proti covidu-19 pri Ministrstvu za zdravje (MZ). Po prejemu pojasnil MZ je ugotovil, da je obravnava vlog pobudnikov na MZ potekala predolgo, saj je pri vseh preteklo vsaj leto dni, preden so se vloge sploh začele obravnavati. Varuh je zato MZ opozoril, da do tovrstnih situacij ne bi smelo prihajati. Obenem je izrazil pričakovanje, da bo MZ storilo vse, da bo obravnava vlog za priznanje odškodnin za škodo zaradi cepljenja proti covidu-19 odslej potekala tekoče in v predvidenih rokih. Varuh je pobude ocenil kot utemeljene, saj je MZ kršilo načelo dobrega upravljanja. 

* * *

Več pobudnikov je na Ministrstvo za zdravje (MZ) podalo vlogo za odškodnino zaradi težav, ki naj bi bile posledice cepljenja proti covidu-19. Ker tudi po več kot enem letu od oddaje vloge in kljub večkratnemu urgiranju na MZ niso prejeli odločitve o svojih vlogah, niti informacij, kaj se z njihovimi vlogami dogaja, so se obrnili na Varuha.

Varuh je MZ prosil za pojasnila in prejel opis postopka obravnave posamezne vloge. Vloga za uveljavljanje pravice do odškodnine je najprej dodeljena Komisiji za ugotavljanje vzročne zveze (Komisija) zaradi priprave strokovnega mnenja. Na podlagi strokovnega mnenja z oceno, da gre pri zatrjevani škodi na zdravju za resen neželen dogodek in obstaja vzročna povezanost med cepljenjem in zatrjevano škodo na zdravju, upravni organ zaprosi za mnenje invalidsko komisijo pri Zavodu za pokojninsko in invalidsko zavarovanje Slovenije o tem, ali se škoda na zdravju kaže v resnem in trajnem zmanjšanju življenjskih funkcij, ter nato izda odločbo, s katero bo ali priznal pravico do odškodnine ali zavrnil zahtevek. Na podlagi strokovnega mnenja z oceno, da zatrjevana škoda na zdravju ni resen neželen dogodek oziroma ne obstaja vzročna povezanost, upravni organ strokovno mnenje predloži stranki v pripombe in po preučitvi pripomb nadaljuje postopek ali pa izda odločbo o zavrnitvi zahtevka. Ob tem MZ navaja, da imajo posamezni organi v skladu s 53.d členom Zakona o nalezljivih boleznih trimesečni rok za pripravo vsakega od prej navedenih mnenj in 30 dni za izdajo upravne odločbe. MZ je navedlo tudi, da je bilo od 30. 12. 2021 do 29. 3. 2023 pri upravnem organu vloženih 142 vlog za priznanje pravice do odškodnine zaradi škode na zdravju po cepljenju proti covidu-19.

Glede primerov pobudnikov je Varuh na podlagi pojasnila MZ v konkretnih primerih ugotovil, da trditev pobudnikov glede neodzivnosti MZ drži. Še več, Varuh je tudi ugotovil, da vloge pobudnikov sploh še niso bile v obravnavi na prvi izmed komisij navedenega postopka.

Varuh je tako pobude ocenil kot utemeljene. Ugotovil je, da je MZ kršilo načelo dobrega upravljanja s tem, ko več kot eno leto ni niti začelo obravnavati vlog. Glede na to je Varuh MZ seznanil, da na podlagi vse predložene dokumentacije in pojasnil MZ ocenjuje, da je obravnava vlog pobudnikov na MZ potekala predolgo, saj je pri vseh pobudnikih preteklo vsaj leto dni, preden so se vloge sploh začele obravnavati. Varuh pristojne ves čas opozarja, da je treba zagotoviti odločanje v zakonskih rokih. Varuh je zato MZ opozoril, da do tovrstnih situacij ne bi smelo prihajati. Obenem je izrazil pričakovanje, da bo MZ storilo vse, da bo obravnava vlog za priznanje odškodnine za škodo zaradi cepljenja proti covidu-19 odslej potekala tekoče in v predvidenih rokih.

MZ se je na zgornji Varuhov predlog odzvalo s pojasnili, da so vlagateljem zahtevkov (pobudnikom) poslali Obvestilo o poteku postopka oziroma poziv za dopolnitev zahtevka in nas seznanilo, v kakšni fazi so njihovi postopki. Varuh je ocenil, da postopki sicer tečejo, vendar žal zelo (pre)počasi, zato bo obravnavo vlog spremljal še naprej. 9.4-19/2023, 9.4-21/2023, 9.4-39/2023

Natisni: