Varuh ДЌlovekovih pravic

Varuh

ČP

Obisk policijskih postaj Ljubljana Bežigrad, Center in Vič

Policijska postaja Ljubljana Bežigrad

V letu 2009 so bila s strani policistov Policijske postaje Bežigrad (v nadaljevanju: PP) odrejena 104 pridržanja. V času našega obiska na PP ni bilo pridržane osebe.

 

PP ima dva prostora za krajša pridržanja (do 12 ur - daljša pridržanja pa se izvajajo v Centru za pridržanje Ljubljana Moste). Nahajata se v kletnih prostorih PP, dostop do njiju pa je mogoč po stopnicah mimo dežurnega policista in skozi garažo, kamor se osebo lahko pripelje z intervencijskim vozilom. Ugotovili smo, da prostora nista bila oštevilčena, zato smo predlagali, da se ju ustrezno označi s številkama 1 in 2, saj so ti podatki relevantni pri dokumentiranju pridržanja. Po zagotovilih Generalne policijske uprave (v nadaljevanju: GPU) naj bi bil naš predlog že realiziran.

 

Oba prostora sta video nadzorovana, kar je bilo tudi ustrezno označeno. Zaradi zagotavljanja videonadzora sta prostora ves čas dodatno osvetljena z umetno svetlobo. Izpostavili smo, da bi ta pridržano osebo utegnila motiti pri nočnem počitku. GPU je v odgovoru navedla, da se bosta v ta namen na PP v prostora namestili svetlobni telesi z manjšo močjo osvetlitve, ki bo primerna za nočni počitek, hkrati pa bo še omogočala kvaliteten videonadzor pridržane osebe. Tako rešitev pozdravljamo.

 

Na hodniku pred prostoroma za pridržanje smo opazili, da se na vratih omare, v kateri se sicer hranijo dodatne odeje in paketi s suho hrano, nahaja seznam z osebnimi podatki pridržanih oseb, ki so jim bili ti paketi izročeni. Ker je taka namestitev seznama sporna z vidika varstva osebnih podatkov, smo predlagali, da naj se seznam namešča znotraj omare. Po zagotovilih GPU se je ta naš predlog že upoštevalo. Nadalje smo predlagali, da se v ta predprostor tudi namesti vsaj ena brošura MNZ s pravicami pridržane osebe in seznam odvetnikov, ker smo ugotovili, da se oboje nahaja (le) pri dežurnemu policistu.

 

Čeprav PP praviloma vodi le malo postopkov s tujci (v letošnjem letu do našega obiska le dva), smo v poročilu o obisku tudi omenili, da bi bilo prav, da bi si PP zagotovila plakate oziroma brošure Visokega komisariata Združenih narodov za begunce (UNHCR), saj ob našem obisku z njimi ni razpolagala.

 

Na PP smo našli le knjigo pohval in pritožb, ne pa tudi njim namenjenega nabiralnika. Ker se z njim zagotovi možnost anonimnega podajanja pritožb, smo predlagali, da ga PP namesti. Na ta način se namreč zagotovi možnost vlaganja anonimnih pritožb, prav pa bi prišel tudi tujcem, ki sicer niso seznanjeni s slovenskimi predpisi o možnostih pritožb zoper delo uradnih oseb (seveda ob predpostavki, da je nabiralnik tudi ustrezno označen v tujem jeziku).

 

Pri pregledu naključno izbranih spisov o pridržanju smo opazili dve nepravilnosti; v enem primeru sklep o pridržanju ni vseboval podatka o vročitvi, v drugem primeru pa je prišlo do napake pri vnosu podatka o seznanitvi s posameznimi pravicami. V zvezi s tem je GPU opozorila vodstvo PP in mu naročila, naj poskrbi, da bodo policisti bolj dosledno beležili vse relevantne podatke. 12.2-10/2009

 

 

Policijska postaja Ljubljana Center

Policijska postaja Ljubljana Center (v nadaljevanju: PP) ima tri prostore za pridržanje. Vsi so namenjeni krajšim pridržanjem (do 12 ur). Med 1.1.2009 in 31.3.2009 je bilo odrejenih 156 pridržanj. Pridržanja so na tej enoti izvajali tudi za druge policijske postaje. V času obiska na PP ni bilo nobene pridržane osebe.

 

Prostori za pridržanje se nahajajo v kletnih prostorih PP, dostop do njih je mogoč le po stopnicah. V nobenem od prostorov ni dnevne svetlobe. Vsi so opremljeni z videonadzorom in govornimi napravami, kar je bilo tudi ustrezno označeno. Fizični nadzor naj bi se sicer opravljal vsako uro, vendar smo poudarili, da mora ta nadzor potekati tudi pogosteje, če bi bilo to potrebno.

 

Pri preizkusu sistema za prezračevanje prostorov smo zaznali, da povzroča veliko hrupa. Čeprav nam je bilo ob obisku pojasnjeno, da se prezračevanje opravlja v času, ko so prostori prazni, smo opozorili, da je treba prezračevanje zagotoviti vedno, ko se po njem pojavi potreba, to pa je lahko tudi (oziroma predvsem!) v času, ko se izvajajo pridržanja. Žal tudi po odgovoru GPU na naše poročilo o obisku PP ni znano, če so (bili) v zvezi z zmanjšanjem hrupa pri prezračevanju že podvzeti kakršnikoli ukrepi.

 

Na PP nismo zasledili letakov Visokega komisariata Združenih narodov za begunce (UNHCR), zato smo predlagali, da se jih zagotovi. Enako smo (iz istih razlogov kot na Policijski postaji Ljubljana Bežigrad – glej zgoraj) predlagali tudi glede nabiralnika za oddajo pritožb in pohval, saj smo ugotovili, da PP razpolaga le s knjigo.

 

Pregled naključno izbranih primerov ni pokazal večjih nepravilnosti pri izpolnjevanju uradnih zaznamkov in sklepov o pridržanju. Eden izmed sklepov ni vseboval podatka o datumu in uri vročitve, nepravilno zabeležen pa je bil tudi podatek o seznanitvi z možnostjo obvestitve svojcev.

 

V preteklosti je že prihajalo do pritožb Varuhu, da pridržani osebi med pridržanjem nista bili zagotovljeni voda in hrana. Odgovor policije na tovrstne očitke je praviloma bil, da sta pridržani osebi bili ponujeni, vendar ju je sama zavrnila. Ker smo ob obisku ugotovili, da tudi policisti PP niso nikjer beležili, kdaj in kateri osebi je bila ponujena voda in hrana, smo predlagali, da se v bodoče tega poslužujejo. Na ta način je morebitne tovrstne očitke pridržanih oseb mogoče tudi ustrezno preveriti, to pa bi nenazadnje moralo biti tudi v interesu policistov samih. 12.2-11/2009

 

 

Policijska postaja Ljubljana Vič

V letu 2009 so do našega obiska policisti Policijske postaje Vič (v nadaljevanju: PP) odredili 95 pridržanj. Med samim obiskom na PP ni bilo nobene pridržane osebe.

 

PP ima dva prostora za pridržanje, oba sta namenjena krajšemu pridržanju (do 12 ur). Nahajata se v pritličju PP. Dostop do njiju je mogoč po hodniku, ki vodi mimo dežurnega policista ali neposredno iz garaže. Edina pomanjkljivost, na katero smo ob pregledu prostorov (lahko) opozorili, je bila, da videonadzor ni bil ustrezno označen. Pojasnjeno nam je bilo, da je temu tako, ker naj bi sicer na steno že večkrat nameščene nalepke, odstranile pridržane osebe. V tej smeri smo predlagali, da se nalepka naslednjič namesti na vrata, saj bi jo bilo tam zaradi kovinske mreže težje poškodovati, obenem pa bi bilo na ta način obvestilo še vedno vidno. Po zagotovilih GPU naj bi bil naš predlog že realiziran.

 

Na PP smo sicer opazili tablo za letake Visokega komisariata Združenih narodov za begunce (UNHCR), vendar je bila prazna. Predlagali smo, da si jih PP zagotovi, še posebej, ker se v bližini PP nahaja tudi Azilni dom.

 

PP je razpolagala le s knjigo pohval in pritožb, ne pa tudi z njim namenjenim nabiralnikom, zato smo, podobno in iz enakih razlogov kot pri Policijski postaji Ljubljana Bežigrad (glej zgoraj) predlagali, da se zagotovi tudi to možnost podajanja pritožb.

 

Dokumentacija o odrejenih pridržanjih je bila zgledno urejena. 12.2-12/2009

Natisni: