V letu 2009 je bilo do našega obiska s strani Policijske postaje Ljubljana - Šiška (v nadaljevanju: PP) odrejenih okoli 250 pridržanj.
Ob našem obisku se je v enem od prostorov za pridržanje na PP nahajala prijeta (privedena) oseba, ki je bila tja nameščena tik pred našim obiskom. Zavedena je bila v ročno vodeni 'Knjigi vabljenih in privedenih oseb'. Aretirana je bila na območju PP, čakalo pa se je na njen prevzem s strani Policijske postaje Grosuplje. S to osebo smo v prostoru za pridržanje opravili tudi razgovor, v katerem je med drugim potrdila, da je bila seznanjena s svojimi pravicami, pa tudi korekten odnos policistov, kar smo pozdravili.
Tudi prijetim oziroma privedenim osebam je odvzeta prostost, zaradi česar je glede na okoliščine posameznega primera potrebno ustrezno poskrbeti za namestitev teh oseb, hrano ali pijačo in jih tudi seznaniti s pravicami. Ročno vodena evidenca mora zato vsebovati tudi podatek, koliko časa in kje so se osebe s takšnim statusom dejansko nahajale v prostorih konkretne policijske postaje. Varuh prav tako meni, da bi bilo treba tudi takšne osebe takoj beležiti v računalniško evidenco pridržanih oseb, saj jim je sicer lahko prostost odvzeta več ur, v tem času pa nimajo statusa pridržane osebe, temveč le status prijete (privedene) osebe. V konkretnem primeru je bila v času našega obiska oseba tako v položaju, kateri je nedvomno predstavljal odvzem prostosti in celo nameščena v prostor za pridržanje, vendar statusa pridržane osebe (ki bi ga kot takega izkazovala tudi računalniška evidenca) še ni imela. To je seveda pomembno predvsem zaradi opredelitve časa (začetka) omejitve osebne svobode oziroma pridržanja, pa tudi pravilnosti opredelitve samega statusa osebe, ki ji je odvzeta prostost in njegovega izkazovanja, na kar je opozoril tudi Evropski odbor za preprečevanje mučenja in nečloveškega ali ponižujočega ravnanja ali kaznovanja ob obiskih v Sloveniji.
Že ob samem obisku PP smo sicer prejeli pojasnilo, da bo pridržanje osebe v računalniško evidenco pridržanih oseb vnesla Policijska postaja Grosuplje, ko bo osebo prevzela in jo prepeljala na njihovo policijsko postajo, vendar smo glede na zgoraj navedeno, zaprosili (še) Ministrstvo za notranje zadeve (v nadaljevanju: MNZ) za pojasnilo, zakaj takšnega vnosa ne more opraviti takoj že PP, ki osebi dejansko odvzame prostost. MNZ je pritrdilo, da bi v tem primeru morali policisti PP o pridržanju izpolniti uradni zaznamek o pridržanju in osebo vnesti v evidenco pridržanj.
V vseh prostorih, ki smo si jih na PP ob obisku ogledali, smo opazili nameščen plakat 'Obvestilo o prijetju zaradi odvzema prostosti', kar smo sicer pohvalili, vendar smo obenem tudi opozorili, da bi jih bilo potrebno treba zamenjati z novejšo različico, ker nameščeni niso vsebovali pravice do zdravnika po lastni izbiri. Po zagotovilih MNZ bo to upoštevano.
PP ima dva prostora za pridržanje. Oba sta namenjena pridržanjem po ene osebe in do 12 ur, predvsem se ju uporablja za začetno zbiranje obvestil po določbah Zakona o kazenskem postopku. Po zaključenem postopku se te osebe namreč bodisi spusti bodisi odpelje v Center za pridržanje Ljubljana - Moste.
Prostora za pridržanje sta v pritličju PP. Do njiju je mogoče priti preko glavnega vhoda v PP in nato mimo dežurnega policista po stopnicah ter neposredno preko vrat, ki vodijo na notranje dvorišče z vozili. Na notranji strani njunih vrat sta bila označena z nalepko 'Prostor za pridržanje številka 1' oziroma 'Prostor za pridržanje številka 2'. Pod videonadzorom nista bila. Nadzor neposredno opravlja dežurni policist, enkrat na uro, in to tudi beleži v evidenci. V obeh prostorih je bila nameščena govorna naprava, povezana s sobo dežurnega policista (ta se je ob našem preizkusu klicu res odzval). Napravi sta bili označeni, in sicer s pritrjenim listom papirja z napisom 'Govorna naprava'.
Prostora za pridržanje sta bila identična, tako po velikosti kot po razporeditvi. V obeh je bila lesena postelja z žimnico ustrezne debeline in dvema odejama, neposredno ob vratih je bil nameščen WC počepnik, na steni pa plakat. Vendar pa sta vzvoda za splakovanje nameščena na zunanji strani stene, zato mora pridržana oseba v ta namen klicati dežurnega policista, ki to nato lahko opravi iz prostora pred prostoroma za pridržanje. Prav tako mora pridržana oseba klicati dežurnega policista, če želi pitno vodo, saj v prostorih za pridržanje ni zagotovljena tekoča voda in ji jo v plastičnem kozarcu prinaša dežurni policist. Predlagali smo, da se preuči možnosti za adaptacijo obeh prostorov za pridržanje, s katero bi se v prostora za pridržanje namestila gumba za splakovanje WC počepnika in zagotovil neposreden dostop to pitne vode. MNZ je zagotovilo, da bo pri adaptaciji ta naš predlog upoštevan.
V nobenem od obeh prostorov za pridržanje ni bilo dnevne svetlobe, umetna je bila precej šibka in komaj zadovoljiva. Sicer pa sta bila ob našem obisku prostora za pridržanje čista, prezračena in ustrezno ogreta, le vrata in nekateri deli sten so bili že popisani oziroma drugače poškodovani, torej potrebni pleskanja. MNZ je navedlo, da bodo navedene pomanjkljivosti odpravljene (namestitev svetlobnih teles z večjo močjo osvetlitve, prepleskanje sten in vrat).
Za pogovor z odvetnikom se uporabljata prostora 'Govorilnica 1' in 'Govorilnica 2'. Nobena ni pod videonadzorom, v delu stene, ki ju loči, pa je nameščeno steklo za prepoznavo in preko tega je mogoč vizualni nadzor. V sobi 'Govorilnica 1' sta iz stene štrlela dela napeljave, namenjena priključitvi radiatorja, zato smo predlagali, se oba odstrani, ker predstavljata nevarnost, da se v sobi kdo poškoduje. Po zagotovilih MNZ bo to tudi storjeno.
Iz seznama letošnjih pridržanih smo izbrali nekaj naključnih primerov in ugotovili, da so policisti ustrezno izpolnjevali rubrike (npr. opravljen nadzor dežurnega policista, zavrnitev podpisa, ipd.) oziroma da je dokumentacija zgledno urejena.
V času našega obiska je bila na PP zaposlenih 39 policistov in 15 policistk (v nadaljevanju: policisti). Po sistemizaciji je predvidenih več mest, vendar jih ne uspejo zapolniti. Po pojasnilu komandirja to predstavlja precejšen problem, ki se najbolj kaže v (pre)obremenjenosti zaposlenih. Ta pride še posebej do izraza ob raznih športnih in drugih prireditvah, ki so pogoste na območju, ki ga pokriva PP. Sicer pa ob naših vprašanjih glede materialnih razmer, v katerih delajo policisti na PP, sogovornika le-teh nista problematizirala (sanitarni prostori za policiste so ločeni od tistih za stranke, na postaji jim je zagotovljena možnost prhanja, ipd.).