Namestnik varuhinje Ivan Šelih se je v sredo, 6.  2. 2019, udeležil 5. redne seje Odbora za pravosodje, na kateri so  obravnavali stanje na področju izvrševanja ukrepa pripora in kazni  zapora v slovenskih zavodih za prestajanje kazni zapora (ZPKZ). V svojem  prispevku je opozoril, da Varuh človekovih pravic RS že vsa leta  svojega delovanja pozorno spremlja stanje na tem področju in o svojih  ugotovitvah poroča vsako leto v svojem rednem poročilu, od leta 2008  tudi v poročilu o izvajanju nalog in pooblastil državnega preventivnega  mehanizma (DPM). Poleg tega na spletnih straneh objavljamo priporočila  iz posameznih obiskov Državnega preventivnega mehanizma (DPM), med  drugim tudi v zavodih za prestajanje kazni zapora, in tudi odzive nanje.  Obe poročili sta vsako leto obravnavani tudi v državnem zboru, na njuni  podlagi so sprejeta številna priporočila za izboljšanje stanja, med  drugim tudi na področju obravnave zaprtih oseb. O obravnavi zaprtih oseb  je Varuh že leta 1999 pripravil posebno poročilo.
Varuh v letu  2018 obravnaval 26 pobud pripornikov (20 zadev leto prej) in nekaj manj  (65) pobud obsojencev na prestajanju kazni zapora kot leto prej, ko jih  je bilo 91. Število obravnavanih zadev tako ne odstopa bistveno od  števila zadev na tem področju v preteklih letih, je še povedal namestnik  varuhinje.  
Pobude pripornikov in obsojencev pri Varuhu  preverjamo, v nekaterih primerih tudi z obiski, pri pristojnih organih  (npr. sodiščih), zlasti pri Upravi RS za izvrševanje kazenskih sankcij  (UIKS), v zavodih za prestajanje kazni zapora (ZPKZ) ali na Ministrstvu  za pravosodje (MP). Pohvalil je sodelovanje z omenjenimi organi in  dodal, da pri pridobivanju informacij in odzivanju na posredovanja  Varuha ne beležijo nobenih težav. 
DPM je v letu 2018 opravil  šest obiskov Zavodov za prestajanje kazni zapora (ZPKZ) oziroma njihovih  dislociranih oddelkov (Oddelek). Ob obiskih je bilo skupaj podanih 67  priporočil, od katerih je bilo 41 posamičnih, dve sistemski in 24  splošnih. 21 priporočil se je nanašalo na bivalne pogoje, 13 priporočil  na obravnavo zaprtih oseb in oblike dela, 10 priporočil je bilo podanih v  zvezi z osebjem, sedem se jih je nanašalo na možnosti za aktivnosti,  tri so bila povezana z zdravstveno oskrbo, dve s prehrano in po eno  priporočilo na vodenje evidence in dokumentacije, obravnavanje  neželenega vedenja in kršitve pravil bivanja ter stikov z zunanjim  svetom. 
Namestnik varuhinje in vodja DPM-ja Ivan Šelih je še  povedal, da z delovanjem na tem področju ugotavljajo, ali se spoštujejo  pravila in standardi, na podlagi katerih se je država tako z Ustavo kot  mednarodnimi konvencijami zavezala, da bo ob odvzemu prostosti  spoštovala človekove pravice, zlasti človekovo osebnost in njegovo  dostojanstvo. Med izvrševanjem kazenskih sankcij so obsojencu namreč  zagotovljene vse temeljne človekove pravice, razen tistih, ki so mu  izrecno odvzete ali omejene z zakonom. Na to opozarja tudi Evropsko  sodišče za človekove pravice v svojih obsodbah naše države zaradi  ugotovljenih kršitev pravic zaprtih oseb, poleg tega je to izraženo tudi  v tožbah zaprtih oseb za plačilo odškodnine zaradi neustreznih razmer v  času prestajanja kazni zapora ali/in pripora.
Spodbuden je sicer  podatek o nadaljevanju trenda zmanjšanju števila zaprtih oseb, vendar  so nekateri zavodi še vedno prezasedeni, čeprav je število zaprtih oseb v  primerjavi z ostalimi državami še naprej nizko. 
Opozoril je, da  slabe bivalne razmere za zaprte osebe v nekaterih zavodih (npr. v  odprtem oddelku ZPKZ Ljubljana, ZPKZ Ig) zahtevajo sprejetje potrebnih  ukrepov za zagotovitev spoštovanja človekovih pravic zaprtih oseb,  zlasti njihove osebnosti in dostojanstva. Obsojenci so namreč obsojeni  zgolj na odvzem svobode ne pa tudi na odvzem človeškega dostojanstva.
Prezasedenost  ZPKZ Ljubljana in nefunkcionalnost stavbe terjata gradnjo novih  namestitvenih objektov v Ljubljani, čeprav problema prezasedenosti ni  mogoče reševati le z gradnjo novih zaporov, je znova poudaril namestnik.  Pričakovati je mogoče, da bo tudi delovanje probacijske službe  pripomoglo k pogostejši rabi alternativnih sankcij in s tem k zmanjšanju  števila zaprtih oseb, zato Varuh začetek njenega delovanja pozdravlja.
V  ZPKZ še naprej ostaja šibka točka organiziranje dejavnosti oziroma  zagotavljanje dela vsem zaprtim osebam, ki so sposobne za delo in želijo  delati. Zato je namestnik znova poudaril, da mora biti čas prestajanja  kazni zapora za obsojenca priprava na njegovo ponovno vrnitev in  vključitev v družbo. 
Zavodi bi morali poskrbeti, da bi zaprte  osebe (tudi priporniki) imeli možnosti vključevanja v različne oblike  aktivnosti. Ob tem je spomnil na potrebo po spoštovanju priporočila  Evropskega komiteja za preprečevanje mučenja in drugega nečloveškega in  ponižujočega ravnanja in kaznovanja (CPT) ob obisku 2017, da naj bodo  tudi priporniki dnevno vsaj osem ur izven svojih celic in vključeni v  različne koristne dejavnosti, kot so delo, ki je po možnosti poklicno,  izobraževanje, šport ali druge primerne aktivnosti. 
Opozoril je  tudi na potrebno skrb za izboljšanja razmer za nameščanje in obravnavo  ranljivih zaprtih oseb, kot so starostniki, bolni, invalidi in drugi, da  se bo zagotovilo njihovo dostojno prestajanje odvzema prostosti. 
Spomnil  je tudi, da Varuh že od leta 2011 pri svojem delovanju opozarja tudi na  težave, s katerimi se pri opravljanju svojega dela soočajo pravosodni  policisti in ostalo osebje v ZPKZ. Večkrat je v letnih poročilih poročal  o kadrovskem primanjkljaju pravosodnih policistov in terjali, da se  težave čim prej odpravijo ter realizirajo dodatne zaposlitve. Varuh  poudarja, da je stanje v zaporih in raven varnosti v njih odvisna tudi  od organizacijske klime ter učinkovitosti zaposlenih, zato je izrednega  pomena zagotavljati ustrezno varstvo pravic delavcev in skrbeti za  spodbudne delovne pogoje. V poročilu za leto 2018 bomo tej problematiki  namenili ponovno priporočilo, je dodal. 
Razprava na odboru se je  sicer nanašala na različne vidike izvrševanja kazni zapora in znova  razgalila nekatere nevralgične točke v našem zaporskem sistemu. Končala  se je s sprejetjem dveh sklepov, in sicer, da Ministrstvo za pravosodje  celostno preuči stanje v ZPKZ in o svojih ugotovitvah poroča Odboru za  pravosodje ter po potrebi pripravi tudi ustrezne normativne spremembe.  Prav tako tudi, da Odbor za pravosodje sproti seznanja o svojih  nadaljnjih ugotovitvah, sprejetih ukrepih, usmeritvah in načrtih na  področju izvrševanja ukrepa pripora in kazni zapora v slovenskih  zaporih.