Varuh ДЌlovekovih pravic

Varuh

ČP

S posebnim projektom do večje osveščenosti otrok o njihovih pravicah

Z nacionalnim projektom za promocijo in učenje otrokovih pravic Moje pravice želijo slovenske osnovnošolce osveščati o pravicah, ki jih imajo, promovirati znanje in tudi konvencijo o otrokovih pravicah, je na današnji predstavitvi povedala predsednica slovenske Šole za mir in koordinatorka projekta Alenka Bregant. Projektu se je pridružil tudi varuh človekovih pravic Matjaž Hanžek, ki želi na ta način vzpostaviti neposreden stik z učenci, učitelji in posredno tudi s starši ter s tem doseči večje poznavanje otrokovih pravic in dolžnosti.
Iz anket, ki jih je Šola za mir v sodelovanju z ombudsmanom izvedla med učenci sedmih razredov in njihovimi učitelji družboslovja, je razvidno, da oboji zelo slabo poznajo izredno pomembna in vplivna določila konvencije o otrokovih pravicah, pravi Hanžek. Pomanjkljivo poznavanje pravic pa se kaže v velikem številu kršitev, saj kar 98 odstotkov anketiranih otrok pozna nekoga, nad katerim je bilo v zadnjih dveh mesecih izvršeno nasilje, 83 odstotkov anketiranih sedmošolcev pa bi na šoli želelo videti nekoga, ki bi jim pomagal v podobnih primerih.
Kot je med drugim pojasnil varuh človekovih pravic, želi s takšnimi projekti doseči tudi, da bi se začeli otroci nanj obračati sami, saj trenutno le deset odstotkov pobud s področja otrokovih pravic nanj naslavljajo otroci sami. Sicer je po njegovem mnenju pobud glede kršitev otrokovih pravic gotovo manj, kot je kršitev (te so večinoma povezane s šolo in preobremenjenostjo v zvezi s tem, pa tudi z mladostniškim nasiljem), razloge za to pa v uradu varuha vidijo predvsem v tem, da otroci ne vedo, kam se morajo v takšnih primerih obrniti, poleg tega pa so slabo seznanjeni s svojimi pravicami. In prav zato so takšni projekti še kako potrebni, meni Hanžek.

V zvezi z varovanjem otrokovih pravic je ombudsman tudi opozoril, da so nekateri mediji ob pisanju o škandalih, povezanih z otroki, premalo pazljivi pri razkrivanju identitete otrok, ki jih lahko na ta način zaznamujejo za vse življenje. Zato je medije ponovno pozval, naj dvakrat premislijo, preden objavijo takšne informacije.

Po mnenju Bregantove je varuhova podpora projektu za promocijo in učenje otrokovih pravic zelo pomembna. Po njenih besedah je stanje na slovenskih šolah (kar je pokazala tudi omenjena anketa) takšno, da je tovrsten projekt očitno res potreben. Ob tem se tudi učitelji še ne zavedajo dovolj, kako velik vpliv ima konvencija o otrokovih pravicah, ki je pravno zavezujoča, na njihovo pedagoško in vzgojno delo z učenci. Velik problem pa predstavlja dejstvo, da v Sloveniji bodoči učitelji v času študija izvedo zelo malo o metodiki učenja človekovih oz. otrokovih pravic.

Za lažji pristop k takšnemu delu so v okviru projekta za učitelje pripravili slikovni in metodični material za delo v razredu, ki je opremljen z metodičnimi napotki ter modernimi didaktičnimi pripomočki (zgoščenka, učne kartice - pri oblikovanju slednjih so sodelovali tudi otroci). Na ta način naj bi tudi spremenili metodo dela učiteljev, saj so pripomočki primerni za učitelje vseh predmetov, ne samo družboslovnih. V želji otrokove pravice resnično približati otrokom v njihovem vsakdanjem življenju, pa so zanje pripravili tudi "kreditne" kartice, na katerih so naštete mnoge pravic otrok in ki jih bodo lahko vedno imeli vedno s seboj. Projekt, v pripravo katerega so bili aktivno vključeni tudi otroci, so sicer začeli pripravljati že v lanskem šolskem letu, s septembrom pa so ga začeli tudi javno predstavljati. Z njim naj bi v letošnjem šolskem letu dosegli preko 86.000 učencev slovenskih osnovnih šol in njihove učitelje.

V ponedeljek v varuhovem uradu pripravljajo tudi dan odprtih vrat, na katerega so povabili otroke, katerih risbe so bile izbrane za omenjene didaktične pripomočke. Otroci se bodo lahko pogovorili s Hanžkom, zatem pa bo na Osnovni šoli Mirana Jarca program otrok, ki ga bo poleg Hanžka spremljala tudi ambasadorka slovenskega Unicefa Milena Zupančič.

Poleg Šole za mir in ombudsmana v projektu Moje pravice sodelujejo še Društvo likovnih pedagogov Primorja, Amnesty International Slovenije, UNESCO mreže šol, Zavod RS za šolstvo, zveza prijateljev mladine, SEECRAN in Kulturno-ekološko društvo za boljši svet, podpirajo pa ga tudi ministrstvo za šolstvo in strokovni sodelavci Slovenskega odbora za UNICEF.

Vir: STA, 30. september

 

Natisni: