Pobudnica je zaprosila za starševski dodatek. obenem pa je vložila tudi prošnjo za podaljšanje začasnega dovoljenja za prebivanje v Sloveniji. CSD je njen zahtevek za starševski dodatek zavrnil, čeprav prvi odstavek 64. člena Zakona o starševskem varstvu in družinskih prejemkih pravi, da ima mati pravico do starševskega dodatka, če imata tako ona kot otrok stalno ali začasno prebivališče v Republiki Sloveniji in dejansko živita v Republiki Sloveniji. Varuh je ugotovil, da je bil zahtevek zavrnjen, ker je bila vloga pobudnice v register tujcev vložena z zamikom in je zato prišlo do neupravičene prekinitve prijave začasnega prebivališča, s čimer pobudnica ni več izpolnjevala pogojev za pridobitev pravice. Po posredovanju Varuha pri MZ in MDDSZ je slednje naročilo nadgradnjo informacijskega sistema, ki bo omogočala izdajo pozitivne odločbe o pravici do starševskega dodatka tudi v primeru, da iz Centralnega registra prebivalstva ni razviden podatek o začasnem prebivališču. Pogoj pa je, da vlagatelj izkaže, da je na upravno enoto vložil prošnjo za podaljšanje dovoljenja za začasno prebivanje in o tem prejel potrdilo.
* * *
Varuh človekovih pravic Republike Slovenije (Varuh) je obravnaval primer pobudnice, ki je na pristojni center za socialno delo (CSD) vložila zahtevek za uveljavitev pravice do starševskega dodatka. V času odločanja CSD je pobudnica na pristojno upravno enoto vložila tudi prošnjo za podaljšanje začasnega dovoljenja za prebivanje v Sloveniji. Upravna enota ji je izdala potrdilo o vloženi prošnji za podaljšanje začasnega dovoljenja, iz katerega je izhajal tudi naslov njenega takrat prijavljenega začasnega prebivališča v Sloveniji. Med odločanjem o njeni prošnji za podaljšanje začasnega dovoljenja za prebivanje, pa je pobudnica prejela odločbo pristojnega CSD, da se njen zahtevek za uveljavitev pravice do starševskega dodatka zavrne. CSD je obrazložil, da pobudnica ne izpolnjuje pogojev iz prvega odstavka 64. člena Zakona o starševskem varstvu in družinskih prejemkih (ZDSP-1), ki pravi, da ima mati pravico do starševskega dodatka, »če imata mati in otrok stalno ali začasno prebivališče v Republiki Sloveniji in dejansko živita v Republiki Sloveniji«. Varuh se je za pojasnila obrnil na pristojni CSD, ki je odločal v konkretni zadevi pobudnice, in na Ministrstvo za notranje zadeve (MNZ).
Varuh je ugotovil, da je je bila vloga pobudnice v register tujcev vložena z zamikom in je zato prišlo do neupravičene prekinitve prijave začasnega prebivališča ter posledično do zavrnitve zahtevka za pridobitev starševskega dodatka.
Pobudnica zoper navedeno odločitev CSD sicer ni izkoristila razpoložljivih pravnih sredstev, vendarle pa se je Varuhu na podlagi obravnavane konkretne pobude odprlo vprašanje glede priznavanja pravice do starševskega dodatka osebam, ki imajo izdano potrdilo o vloženi prošnji za podaljšanje začasnega dovoljenja, iz katerega izhaja tudi naslov prijavljenega začasnega prebivališča v Republiki Sloveniji. Varuh je zato skladno z drugim odstavkom 9. člena in drugim odstavkom 26. člena Zakona o varuhu človekovih pravic (ZVarCP) začel z obravnavo vprašanja neupravičene prekinitve prijave začasnega prebivališča in posledično prekinitve določenih pravic in se sklicujoč na 6. člen ZVarCP obrnil na Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti (MDDSZ) in MNZ s prošnjo za opredelitev do izpostavljene problematike ter za pojasnilo o tem, kakšne aktivnosti morda (že) potekajo na ravni ministrstva v smeri reševanja tovrstnih situacij in kako naj posamezniki postopajo v konkretnih primerih.
MNZ je Varuhu pojasnilo, da po njihovem mnenju statistični podatki kažejo na to, da se upravne enote zavedajo dejstva, da je treba pravočasno vložene prošnje za podaljšanje oziroma izdajo nadaljnjega dovoljenja za začasno prebivanje v Register tujcev evidentirati pravočasno, to je pred potekom veljavnosti prejšnjega dovoljenja. MNZ je upravne enote tudi že opozorilo na pravočasno evidentiranje podatkov v Registru tujcev o uvedbi postopka podaljšanja dovoljenja za začasno prebivanje otroku tujca, rojenemu v Republiki Sloveniji, ki ga upravna enota skladno z 49. členom ZTuj-2 uvede po uradni dolžnosti. Med drugim so bile upravne enote opozorjene, da so pri vnosu podatkov posebej pozorne na pravilen vnos podatka o vrsti zadeve v Register tujcev. MDDSZ pa je Varuhu sporočilo, da je z izpostavljeno problematiko že seznanjeno, zaradi česar se je na MNZ obrnilo s prošnjo za pojasnilo nekaterih situacij, v katerih se znajdejo tujci pri prijavi oziroma podaljšanju začasnega prebivališča. Po prejemu njihovega odgovora je MDDSZ naročilo nadgradnjo informacijskega sistema, ki bo omogočala izdajo pozitivne odločbe o pravici do starševskega dodatka tudi v primeru, da iz Centralnega registra prebivalstva (CRP) ni razviden podatek o začasnem prebivališču. Pogoj pa je, da vlagatelj izkaže, da je na upravno enoto vložil prošnjo za podaljšanje dovoljenja za začasno prebivanje in o tem prejel potrdilo.
Kot izhaja iz zgoraj navedenih prejetih pojasnil MNZ, je tudi MNZ že opozorilo vse upravne enote, da je prijavo prebivališča treba dosledno preverjati v registru stalnega prebivalstva, saj lahko pride do neupravičene prekinitve prijave začasnega prebivališča in do prekinitve določenih pravic. Varuhu so sicer znani sistemski razlogi za zamude pri odločanju na oddelkih za tujce upravnih enot kot tudi dejavnosti pristojnih organov, ki so usmerjene v reševanje navedene problematike. Ne glede na navedeno pa po mnenju Varuha dolgotrajni postopki na upravnih enotah ne smejo imeti negativnih posledic za stranke. Ne gre prezreti, da ima tujec v času odločanja upravne enote o vlogi za podaljšanje dovoljenja za prebivanje vse pravice, ki so vezane na prijavljeno prebivališče.
Glede na zbrane podatke se je Varuh v začetku novembra 2023 ponovno obrnil na MDDSZ in prosil za informacijo o tem, ali je bil od zadnjega odziva informacijski sistem morebiti že nadgrajen. MDDSZ je v dodatnem odgovoru pojasnilo, da je bila nadgradnja informacijskega sistema izvedena 7. 9. 2023 in imajo od tega datuma dalje centri za socialno delo možnost izdaje pozitivne odločbe o pravici do starševskega dodatka v primeru, da iz centralnega registra prebivalstva ni razviden podatek o začasnem prebivališču ob pogoju, da vlagatelj/ica izkaže, da je na upravno enoto vložil/a prošnjo za podaljšanje dovoljenja za začasno prebivanje in o tem prejel/a potrdilo. O namestitvi nadgradnje so bili obveščeni tudi že centri za socialno delo, kar Varuh pozdravlja.
Varuh na podlagi prejetih pojasnil ne ugotavlja, da bi bile v vmesnem času zaznane kakršnekoli dodatne težave, povezane z izpostavljeno problematiko. 9.5-15/2023