Varuh človekovih pravic

Varuh

ČP

Potreba po učinkovitosti in preglednosti spletne aplikacije za obveščanje oškodovancev kaznivih dejanj

Mobilni telefon

Varuh poudarja, da morajo biti digitalne aplikacije, kot je spletna aplikacija Policije za obveščanje oškodovancev, zasnovane tako, da učinkovito služijo svojemu namenu in zagotavljajo jasne, točne in pravočasne informacije uporabnikom. V primeru, ko te aplikacije ne izpolnjujejo teh kriterijev, je ključnega pomena, da se jih ustrezno prilagodi in izboljša v dobrobit njihovih uporabnikov.

* * *

Pobudnik je v vlogi Varuhu pojasnil, da po oddaji spletnega obrazca na spletni strani Policije ni prejel nobenega odziva o statusu svojih prijav kaznivih dejanj. V zadevi se je Varuh obrnil na Ministrstvo za notranje zadeve (MNZ) tako za konkretna pojasnila kot tudi siceršnje delovanje izpostavljene aplikacije.

Na podlagi prejetega odgovora je Varuh pobudnika seznanil s pojasnili ministrstva v njegovi zadevi. Glede na nekatere okoliščine o delovanju spletne aplikacije, ki je namenjena obveščanju oškodovancev kaznivih dejanj, je Varuh dodatno poudaril tudi potrebo po jasnih in razumljivih obvestilih v takšnih aplikacijah ter ministrstvu priporočil razmislek o nekaterih izboljšavah.

Po mnenju Varuha je pomembno, da tovrstna aplikacija v okviru samodejno oblikovanih odgovorov zagotavlja točne in pravočasne informacije, ki pri oškodovancu po nepotrebnem ne povzročajo dodatnih težav oziroma nejasnosti. Varuh je namreč menil, da do takšnih nejasnosti lahko prihaja v situaciji trenutnega oblikovanja samodejnih sporočil, ki so po elektronski pošti poslana posamezniku, ki izpolni spletni obrazec. Po mnenju Varuha bi morala biti takšna obvestila oblikovana s poudarkom na njihovi jasnosti oziroma, da so zapisana na način, ki pri oškodovancu oziroma žrtvi, ki jih prejme, ne zbujajo dodatnega dvoma.

Ker se v primeru pomanjkljivih informacij oziroma za posameznika nejasnih samodejnih sporočil lahko pojavi tudi stiska, je Varuh nadalje menil, da bi bilo priporočljivo, če bi poleg jasnih sporočil uporabniki prejeli tudi informacijo (bodisi v sporočilu bodisi z objavo na spletni strani poleg obrazca, kamor se vnese zahtevek), s kom lahko stopijo v stik, če potrebujejo pojasnila ali dodatno pomoč pri kakršnihkoli nejasnostih glede oddanega zahtevka preko spleta. S tem bi se lahko po mnenju Varuha na ustrezen način dodatno zagotovila hitra in učinkovita dostopnost potrebne podpore med postopkom.

Varuh je predlagal tudi, da naj se opravi analiza uporabniške izkušnje aplikacije, ki sicer po navedbah MNZ do sedaj še ni bila izvedena. Rezultati takšne analize bi lahko po mnenju Varuha namreč dodatno prispevali k izboljšavam aplikacije tudi z morebitnih drugih vidikov, ki jih Varuh v okviru obravnave ni posebej izpostavil.

MNZ je v odzivu poudarilo velik pomen obveščanja oškodovancev o poteku policijskih preiskav in hkrati pozdravilo pobudo Varuha, ki bi lahko prispevala k izboljšanju procesa obveščanja oškodovancev. Kljub izraženi pripravljenosti po preučitvi predlogov Varuha se MNZ v nadaljevanju na omenjena priporočila Varuha (čeprav je bilo k temu izrecno pozvano) ni odzvalo s konkretnimi obljubami ali načrti, ki bi nakazovali, da bi v bližnji prihodnosti lahko prišlo do morebitne izvedbe predlaganih izboljšav oziroma drugih tovrstnih ukrepov. 16.1-11/2022

 

 

 

 

Natisni: