Pobudnica, katere hčerka je bila naročena na pregled pri ortodontki, je nekaj mesecev pred pregledom na zVEM-u naključno odkrila, da je bila hčerkina napotnica za pregled pri ortodontki preklicana, o tem pa ni bila obveščena. Varuh je pobudo ocenil kot utemeljeno in ugotovil, da je bila pacientki kršena pravica do obveščenosti in pravica do kakovostne, primerne in varne zdravstvene obravnave. Zato je ministrstvu predlagal, da izvajalce (koncesionarje) zdravstvene dejavnosti seznani o njihovi dolžnosti obveščanja pacientov o vseh spremembah, ki zadevajo čakalni seznam in bi lahko vplivale na izvajanje zdravstvene storitve, na katero je pacient naročen.
* * *
Varuh človekovih pravic Republike Slovenije (Varuh) je prejel pismo pobudnice, katere hčerka je bila naročena na pregled pri ortodontki. Do takrat je hčerka na pregled čakala že dve leti. Pobudnica je nekaj mesecev pred pregledom na zVEM-u naključno odkrila, da je bila hčerkina napotnica za pregled pri ortodontki preklicana. Pobudnica o tem ni bila obveščena. Pobudnica je Varuha zaprosila za pomoč, da bi hčerka čimprej prišla na pregled k ortodontu. Varuh je naslovil poizvedbo na ortodontko, Ministrstvo za zdravje (MZ), Zavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije (ZZZS) in Nacionalni inštitut za javno zdravje (NIJZ).
Ortodontka nam je pojasnila, da je ordinacija zaprta zaradi upokojitve, ki jo je nastopila v začetku leta. Ortodontka je oddala obvestilo glede vračila koncesije zaradi upokojitve v skladu s koncesijsko pogodbo sredi junija 2022, in sicer MZ, ZZZS, Zdravniški zbornici Slovenije in Zdravstvenemu domu Sežana. Pozanimala se je tudi, kakšne so njene dolžnosti v zvezi z obveščanjem pacientov iz čakalne knjige za prvi pregled. Pojasnila je tudi, da ji je bilo sporočeno, da to uredi NIJZ. Paciente, ki so imeli termin v začetku leta, je osebno obvestila, da termin pregleda odpade. MZ je Varuha seznanilo, da so izvajalci zdravstvene dejavnosti dolžni obvestiti svoje paciente o vseh spremembah, ki vplivajo na potek zdravljenja. Novi koncesionar, ki bo izbran namesto zdravnice ortodontke, bo prevzel zavarovance, ki so že pričeli z zdravljenjem pri njej. MZ je tudi ocenilo, da bo novi koncesionar, ki bo izbran, pričel z delom aprila 2023. NIJZ je pojasnil, da je v začetku leta prejel obvestilo ZZZS, da je ortodontka prenehala izvajati dejavnost zaradi upokojitve. ZZZS je NIJZ zaprosil, da v primeru, da so v sistemu ostale nerešene napotnice, naj le-te vrne v sistem tako, da bodo dosegljive drugim izvajalcem, za katere se bodo pacienti odločili in bodo lahko uporabljene. NIJZ je »sprostil« predmetne napotnice in ZZZS posredoval seznam napotnic, ki so bile ponovno na voljo za naročanje pri drugem izvajalcu zdravstvene dejavnosti. NIJZ je še pojasnil, da ostala opravila v primeru prenehanja izvajanja zdravstvene dejavnosti niso del nalog NIJZ. ZZZS se je skliceval na Pravilnik o naročanju in upravljanju čakalnih seznamov ter najdaljših dopustnih čakalnih dobah (Pravilnik). Iz Pravilnika izhaja, da mora izvajalec zdravstvene dejavnosti imeti pooblaščeno osebo za čakalni seznam, ki je med drugim dolžna skrbeti za ažurno opravljanje čakalnega seznama. ZZZS meni, da bi morala paciente obvestiti oziroma jim vrniti napotno listino pooblaščena oseba za čakalni seznam izvajalca zdravstvene dejavnosti, torej ortodontka.
Varuh ugotavlja, da so v skladu s 4. členom Pravilnika za učinkovito naročanje na zdravstvene storitve na primarni, sekundarni in terciarni ravni zdravstvene dejavnosti odgovorni izvajalci, zdravstveni delavci oziroma zdravstveni sodelavci in pacienti. Četrta točka 12. člena istega Pravilnika določa, da kadar zdravstvene storitve ni mogoče izvesti zaradi prenehanja izvajanja storitev določenega izvajalca (npr. prenehanje dovoljenja za opravljanje zdravstvene dejavnosti, odvzem koncesije, stečaj itd.), se pacientu napotna listina vrne z obvestilom o prenehanju izvajanja zdravstvenih storitev tega izvajalca, in sicer v treh dneh od prenehanja izvajanja zdravstvenih storitev.
Varuh je ocenil, da je naloga osebe, ki pri izvajalcu zdravstvenih storitev skrbi za čakalni seznam, da paciente obvešča o vseh spremembah, ki bi morebiti lahko vplivale na potek zdravljenja. Tudi o tem, da izvajalec zdravstvene dejavnosti namerava prenehati z dejavnostjo. Varuh je zavzel stališče, da je neodgovorno od izvajalca, če pacientom, ki se prijavijo k njemu na čakalno listo, ne pojasni morebitnega tveganja, ki ga lahko prinese npr. njegova načrtovana upokojitev. Varuh ne trdi, da je bilo takšno tudi ravnanje zdravnice ortodontke, ker ne poznamo razloga njene upokojitve. Prav tako Varuh nima podatka, kdo je, kot navaja, ortodontki dal informacijo, da ni njena dolžnost obvestiti pacientov iz čakalne knjige, ki čakajo na prvi pregled, da bo prenehala z delom in da to uredi NIJZ.
Varuh je pobudo ocenil kot utemeljeno. Meni, da je bila dolžnost izvajalke zdravstvene dejavnosti, da paciente pravočasno obvesti, da bo prenehala z delom. Varuh ugotavlja, da je bila pacientki kršena pravica do obveščenosti (20. člen ZPacP) in pravica do kakovostne, primerne in varne zdravstvene obravnave (11. člen ZPacP). Varuh je MZ predlagal, da izvajalce (koncesionarje) zdravstvene dejavnosti seznani z njihovo dolžnostjo obveščanja pacientov o vseh spremembah, ki zadevajo čakalni seznam in bi lahko vplivale na izvajanje zdravstvene storitve, na katero je pacient naročen. 9.4-8/2023