Pomanjkanje kapacitet v strokovnih centrih, ki delujejo na podlagi Zakona o obravnavi otrok in mladostnikov s čustvenimi in vedenjskimi težavami in motnjami v vzgoji in izobraževanju, ne sme biti razlog, da država opusti dolžnost zagotavljanja največje koristi otrok in otroke pusti v ogrožajočih okoljih.
* * *
Varuh človekovih pravic Republike Slovenije (Varuh) je v vednost prejel dopis okrožnega sodišča, s katerim je Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti (MDDSZ) in Svet Republike Slovenije za otroke in družino seznanilo s težavami ob izrekanju ukrepa trajnejšega značaja z namestitvijo osnovnošolskega otroka v krajevno pristojni strokovni zavod. Sodišče je navedlo, da je bilo treba v konkretnem primeru osnovnošolskega otroka vzeti iz zanj škodljivega okolja in ga v naslednjem šolskem letu (20023/2024) namestiti v strokovni zavod. Strokovni zavod je pred narokom (ki je bil predviden dober teden pred začetkom novega šolskega leta) sporočil, da je polno zaseden in da otroka ne more sprejeti. Poleg tega pa ne bi bilo primerno oziroma bi bilo zanj škodljivo, če bi ga namestili v stanovanjsko skupino med srednješolce. Sodišče je poudarilo, da gre za nujno obravnavo predstavnika najranljivejše skupine v družbi, ki mu je treba nemudoma zagotoviti nadaljevanje osnovnošolskega izobraževanja v zanj primernem okolju. Nevzdržno je, da bi otroku zaradi pomanjkanja kapacitet, ki jih mora zagotoviti država, odrekli zakonsko varstvo in ga pustili v okolju, kjer ogroža sebe in druge. Sodišče je naslovnikom posredovalo dopis strokovnega zavoda z namenom, da posredujejo in zagotovijo normalno izvajanje sprejetih zakonov.
Varuh je okrožnemu sodišču odgovoril, da se lahko strinja z ugotovitvijo, da je nevzdržno, da bi zaradi pomanjkanja kapacitet, ki jih mora zagotoviti država, otroku odrekli zakonsko potrebno varstvo in ga pustili v ogrožajočem okolju. Varuh je sodišče povabil, da nas seznani z odzivi na obravnavani dopis, da bi lahko po potrebi tudi dodatno posredoval. Varuh je ob tem še predlagal, da sodišče dopis naslovi tudi na Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje (MVI), saj je skladno z določili Zakona o obravnavi otrok in mladostnikov s čustvenimi in vedenjskimi težavami in motnjami v vzgoji in izobraževanju (ZOOMTVI) minister za vzgojo in izobraževanje dolžan v skladu z merili za oblikovanje javne mreže določiti strokovne centre, ki so ustanovljeni za vzgojo in izobraževanje otrok s čustvenimi in vedenjskimi motnjami ter težavami.
Sodišče nam je naknadno poslalo odgovor MVI, v katerem je najprej pojasnilo pravne podlage iz ZOOMTVI ter na tej podlagi oblikovano javno mrežo s štirimi strokovnimi centri, ki pokrivajo vzgojo in izobraževanje otrok in mladostnikov s čustveno vedenjskimi motnjami. Glede konkretnega primera, pri katerem so nastale težave, je MVI pojasnilo, da so se takoj po prejemu dopisa sodišča povezali z obema v dopisu izpostavljenima zavodoma ter vpogledali v aplikacijo glede zasedenosti in ugotovili, da sta oba zavoda zasedena, vendar pa bo v obeh zavodih z 31. 8. 2023 tudi nekaj izpisov otrok zaradi izteka ukrepov sodišč. Nadalje je MVI navedlo, da jih je ravnateljica strokovnega zavoda po pozivu k rešitvi situacije obvestila, da bo osnovnošolski otrok lahko nameščen v vzgojno skupino. Ker je bila vzgojna skupina glede na normativ polna, je ravnateljica podala vlogo za odobritev povečanega števila otrok v vzgojni skupini. MVI je ob tem še pojasnilo, da so navedeno ravnateljico ponovno opomnili na določbo 8. člena ZOOMTVI o tem, da so dolžni nameščati otroke in mladostnike. MVI je še dodalo, da stalno najemajo nove kapacitete in da tudi zavodom odobrijo ves potrebni strokovni in ostali kader.
Varuh je po prejemu odgovora MVI obravnavo konkretne pobude zaključil, saj se je za ogroženega otroka pravočasno našla ustrezna namestitev. Ker pa to ni bila edina pobuda Varuhu, ki je izpostavila težave z nameščanjem otok in mladostnikov po ZOOMVI, Varuh navedeno problematiko še naprej obravnava. Nesprejemljivo je namreč, da bi zaradi pomanjkanja kapacitet in kadrov država pozabila na dolžnost zagotavljanja največje koristi otrok s tem, ko bi jih pustila v ogrožajočih okoljih. 8.5-1/2023