Varuh ДЌlovekovih pravic

Varuh

ČP

Center za pridržanje Ljubljana

Varuh človekovih pravic Republike Slovenije (v nadaljevanju: Varuh) je na podlagi nalog in pooblastil državnega preventivnega mehanizma (v nadaljevanju: DPM) po Opcijskem protokolu h Konvenciji proti mučenju in drugim krutim, nečloveškim ali poniževalnim kaznim ali ravnanju, po dveh svojih predstavnikih in skupaj s predstavnico pogodbene nevladne organizacije Pravno-informacijski center nevladnih organizacij - PIC, po predhodnem dogovoru o obisku z Ministrstvom za notranje zadeve (v nadaljevanju: MNZ) zaradi prisotnosti še treh gostov, ki so spremljali naše delo, 27.10. 2010 obiskal in opravil pregled prostorov za pridržanje v Centru za pridržanje Ljubljana (v nadaljevanju: CPL ali center).

CPL se nahaja poleg policijske postaje (v nadaljevanju: PP) Ljubljana Moste, v samostojni pritlični zgradbi, organizacijsko pa spada pod Policijsko upravo (PU) Ljubljana. V njem se izvajajo zlasti daljša pridržanja oseb za PP v okviru PU Ljubljana, ki nimajo prostorov za pridržanje, ali pa v primerih, ko kapacitete PP, ki sicer imajo prostore za pridržanje, zapolnjene.

V centru je osem stalnih dežurnih policistov (po potrebi se ta nabor popolnjuje z drugimi policisti PU Ljubljana) ter vodja CPL. Delo v izmeni sicer opravljajo trije dežurni policisti.

V letu 2010 je bilo do dneva našega obiska v CPL pridržanih 2349 oseb, v letu 2009 pa skupaj 3266. Ko smo se v centru nahajali, je bila v njem pridržana ena oseba in pogovorili smo se tudi z njo. Omembe vrednih pritožb na samo pridržanje ali policijski postopek pri tem ni izpostavila.

CPL razpolaga z 20 prostori za pridržanje. Od tega jih je 10 namenjenih za krajše pridržanje (do 12 ur) po ene osebe v vsakem, preostalih 10 pa je namenjenih daljšim pridržanjem (do 48 ur) po največ dveh oseb v vsakem. Vsi so bili številčno označeni. Tudi govorna naprava in videonadzor v vseh sta bila ustrezno označena, z nalepko, prav tako videonadzor samega hodnika.

Dostop do prostorov za pridržanje CPL je preko parkirnega prostora mimo PP Ljubljana Moste z intervencijskim vozilom. PP Ljubljana Moste je sicer s centrom povezana tako, da se osebe v pridržanje iz PP Ljubljana Moste lahko pripelje po povezovalnem hodniku.

Prostori za krajša pridržanja so opremljeni z vzmetnico, umivalnikom s tekočo vodo in WC-jem na počep. Imajo ustrezno dnevno in umetno svetlobo (svetlobna telesa so nameščena nad vrati). V prostorih za daljša pridržanja sta dve ležišči z vzmetnicami, umivalnik s tekočo vodo in školjka. Tudi ti prostori imajo zadovoljivo dnevno in umetno svetlobo (svetlobna telesa so nameščena nad vrati in na sredi prostora in se jih da izmenično prižigati, kar omogoča nemotečo osvetlitev v času nočnega počitka).

Ob pregledu prostorov za pridržanje smo ugotovili, da v prostorih številka 13, 14 in 16 ni nameščenih tudi vzglavnikov, v prostorih 1 in 6 pa so bile umazane stene. DPM je zato predlagal, da naj se vzglavnike namesti v vse prostore za pridržanje (bili bi potrebni v primeru pridržanja preko noči) in da se prepleska stene, ki so umazane. Po zagotovilih MNZ bodo oba naša predloga tudi realizirali.

Kot dobro rešitev smo lahko izpostavili namestitev varnejše pipe v prostoru za pridržanje številka 9. Pipa je po naši oceni funkcionalna in zaradi načina montaže še varnejša, da jo pridržane osebe ne morejo izvleči iz ležišča ter se samopoškodovati ali celo uporabiti za napad na policista. Vzpobudno je tudi, da nam je MNZ sporočilo, da bodo varnejše pipe za vodo postopoma namestili v prostore za pridržanje v vseh policijskih enotah.

CPL razpolaga tudi s spremljajočimi prostori, ki so potrebni za učinkovito delo s pridržanimi osebami, in sicer:  

  • S sobo za sprejem pridržanih oseb; ta je pod videonadzorom in to je bilo tudi ustrezno označeno, z nalepko. DPM pozdravlja, da je ta(k) prostor videonadzorovan, saj to v primeru pritožbe pridržane osebe o nekorektnem ali nasilnem ravnanju policistov nedvomno pripomore k razjasnitvi pritožbenih navedb; v tej sobi se tudi opravi preventivni pregled pridržane osebe in se ji začasno odvzamejo predmeti, ki jih pridržana oseba ne sme imeti pri sebi. Ob obisku nam je sogovornik pojasnil, da se o začasno odvzetih predmetih izdela potrdilo, ki ga podpišeta pridržana oseba in policist, ki je predmete začasno odvzel, vendar pa se to potrdilo pridržani osebi ne vroči. DPM predlaga, da se pridržani osebi vselej izroči tudi potrdilo o začasno odvzetih predmetih, saj gre za uradni dokument, ki ga pridržana oseba podpiše in je do njega upravičena že iz tega razloga. Zaprosili pa smo tudi za pojasnilo o siceršnji praksi izročanja teh potrdil v drugih policijskih enotah in usmeritvah glede njihovega izročanja. MNZ nam je v tej zvezi sporočilo, da v skladu z 52. členom Pravilnika o policijskih pooblastilih policist podatke o predmetih, ki so bili zaseženi pridržani osebi, opiše v potrdilu o zasegu, ki ga pridržana oseba podpiše; po končanem pridržanju policist zasežene predmete osebi vrne, prevzem predmetov pa oseba potrdi s podpisom; obveznost izdaje potrdila o zasegu predmetov vsebujejo Usmeritve za izvajanje policijskih pridržanj; v praksi policist izvod potrdila izroči pridržani osebi po končanem pridržanju. Pridržani osebi se ob sprejemu tudi vroči natisnjeno obvestilo o pravicah osebe, ki ji je odvzeta prostost, prav tako pa se ji v seznanitev izroči brošura MNZ s pravicami pridržane osebe. DPM takšno prakso ocenjuje kot dobro. Zato smo tudi predlagali, da bi se jo uveljavilo še v vseh drugih policijskih enotah, ki razpolagajo s prostori za pridržanje oziroma izvajajo pridržanja in, da naj se to ustrezno evidentira v uradni zaznamek o pridržanju – v rubriko »druge ugotovitve, opombe«. MNZ je pojasnilo, da so v dopisu, s katerim so policijskim enotam posredovali nove brošure 'Obvestilo o pravicah osebe, ki ji je odvzeta prostost', opozorili, da morajo brošure namestiti v prostore za pridržanje in druge prostore, kjer se izvajajo postopki z osebami, ki jim je odvzeta prostost; v primerih, ko je zaradi vinjenosti, agresivnosti in podobno dalje pričakovati, da bo pridržana oseba brošuro uničila, se ji namesto brošure izroči kopija obvestila v jeziku, ki ga razume. Še proučili pa naj bi naš predlog o evidentiranju izročitve brošure oziroma kopije obvestila pridržani osebi.
  • Z dvema sobama za razgovore; tudi ti sta videonadzorovani in je tudi to bilo ustrezno označeno, z nalepko. Obe sta bili tudi opremljeni s plakatom o pravicah pridržane osebe. Uporabljata se zlasti za potrebe razgovorov pridržanih oseb z odvetniki. Ker sta ta prostora samo videonadzorovana, je DPM predlagal, da se označi, da nista tudi slušno nadzorovana, saj je takšna praksa potrebna, ko gre za razgovore z odvetnikom. Po mnenju MNZ pa sta prostora označena v skladu z dejanskim stanjem (enaka oznaka je v vseh prostorih za pridržanje); v primeru nejasnosti ali dvoma pa se odvetniku ali pridržani osebi lahko pojasni, da videonadzor ne vsebuje tudi avdio nadzora.
  • S sobo za prvo pomoč; ta prostor ni pod videonadzorom. Uporablja se ga le, ko pridržana oseba potrebuje zdravstveno oskrbo in v CPL pride zdravstvena ekipa. Kot nam je ob obisku zagotovil sogovornik, so v tem prostoru v času zdravstvene oskrbe pridržane osebe policisti prisotni zgolj, če za prisotnost policistov zaprosi zdravstvena ekipa (npr. v primeru agresivnosti pridržane osebe…).
  • S sobo za začasno odvzete predmete in rezervno posteljnino; v tej sobi je primerno število manjših omaric (označenih s številkami prostorov), v katere se shranjuje začasno odvzete predmete. Vse omarice se zaklepajo. DPM takšen način hranjenja začasno odvzetih predmetov označuje za dober. Kot je tudi zagotovilo MNZ, pa bodo hrambo zaseženih predmetov pridržanim osebam v zaklenjenih omaricah postopoma uredili v vseh policijskih enotah.

Prehrano se pridržanim osebam zagotavlja preko podjetja Sodexo d.o.o., in sicer dva topla obroka dnevno in en suhi obrok. Center razpolaga s sedmimi različnimi tipi suhih obrokov, ki so shranjeni v skladišču. Rok hladnih, ki so bili shranjeni v skladišču, še ni bil pretečen.

Zdravstveno oskrbo zagotavlja Zdravstveni dom Ljubljana, kjer je 24-urno dežurstvo. V primeru, da pridržana oseba potrebuje zdravstveno oskrbo, jo policisti odpeljejo tja oziroma pride zdravnik v center.

Za čiščenje prostorov skrbi zunanja čistilka iz podjetja Valina d.o.o.. Prostori se počistijo po vsaki uporabi in čisti so bili tudi ob našem obisku.

Kajenje in gibanje na svežem zraku je pridržanim osebam omogočeno v posebnem ograjenem dvorišču, ki je tudi (delno) pokrito za primer slabega vremena. Sprehajališče ima govorno napravo in je videonadzorovano, kar je bilo tudi ustrezno označeno, z nalepko. Zadrževanje tu je pridržanim osebam omogočeno med 9. in 11. uro dopoldan, popoldan pa med 14. in 17. uro. DPM sicer predlaga, da naj se pridržane osebe vselej jasno opozori na pravico do sprehoda ter se jih skuša vzpodbujati, da to možnost tudi dejansko izkoristijo. MNZ je glede tega pojasnilo, da v vseh policijskih enotah, kjer imajo z vidika varnosti možnost, da pridržani osebi omogočijo pravico do sprehoda, to tudi ponudijo, navedeno pa evidentirajo.

Pri pregledu naključno izbranih primerov posameznih letošnjih pridržanj smo ugotovili, da je dokumentacija pridržanj zgledno urejena. Nepravilnosti pri izpolnjevanju uradnih zaznamkov o pridržanju in sklepov oziroma odločb o pridržanju nismo ugotovili.

Natisni: