Varuh ДЌlovekovih pravic

Varuh

ČP

Predstavitev DPM poročila 2019, Državni svet RS

Spoštovane in spoštovani,

hvala za ponovno besedo.

 

Poročilo o izvajanju nalog in pooblastil državnega preventivnega mehanizma institucija Varuha človekovih pravic izvaja že dvanajst let na podlagi Zakona o ratifikaciji Opcijskega protokola h Konvenciji proti mučenju in drugim krutim, nečloveškim ali poniževalnim kaznim ali ravnanju.

Naša naloga v tem okviru je krepiti varstvo oseb, ki jim je bila odvzeta prostost, pred mučenjem in drugimi oblikami okrutnega, nečloveškega ali poniževalnega ravnanja ali kaznovanja.

V tem okviru  obiskujemo tiste kraje v Sloveniji, kjer so ali bi lahko bili nameščeni posamezniki, ki jim je z aktom oblastnega organa odvzeta prostost. Gre za preventivne obiske, katerih namen je preprečiti mučenje ali drugo slabo ravnanje, še preden se zgodi.

Na tem področju aktivno sodelujemo s predstavniki nevladnih organizacij, ki so registrirane v Republiki Sloveniji in organizacijami, ki so v naši državi pridobile status humanitarne organizacije. Te organizacije institucija Varuha človekovih pravic izbere na podlagi javnega razpisa, sodelovanje z njimi pa uredimo s pogodbami.

Kraje odvzema prostosti po Sloveniji torej obiskujemo skupaj s predstavniki izbranih nevladnih organizacij in preverjamo, kako je poskrbljeno za njihovo v posamezni instituciji in kako ravnajo z nastanjenimi osebami. Pri tem seveda tesno sodelujemo s pristojnimi organi, jim dajemo priporočila, da bi izboljšali razmere in ravnanje z osebami, ki jim je bila odvzeta prostost in kar je najpomembneje, zahtevamo dosledno spoštovanje človekovih pravic in temeljnih svoboščin v skladu z veljavnimi mednarodnimi standardi.

Naj povem, da smo v letu 2019 obiskali 63 krajev odvzema prostosti, in sicer:

  • 27 policijskih postaj in v tem okviru obiskali tudi Center za pridržanje v Ljubljani,
  • obiskali smo šest zavodov za prestajanje kazni zapora in Prevzgojni dom Radeče,
  • obiskali smo Center za tujce,
  • dve psihiatrični bolnišnici,
  • 19 socialnovarstvenih zavodov (domove starejših) in
  • 4 vzgojne zavode oziroma mladinske domove ter več stanovanjskih skupin, ki delujejo v okviru teh zavodov.

Velika večina teh obiskov je bila nenapovedanih. V 37 primerih je šlo za redne obiske, v 13 smo na kraju samem preverjali dejansko uresničevanje priporočil državnega preventivnega mehanizma s preteklih obiskov v praksi, v prav tako 13 primerih pa smo opravili t. i. tematski obisk, kar pomeni, da smo bili osredotočeni na določeno, vnaprej izbrano temo. Tako smo na primer v domovih za starejše preverjali obravnavo starostnikov v večernih urah, posebej smo bili pozorni na terapijo, ki jo stanovalci dobivajo, zlasti na uspavala.  V centru za usposabljanje, delo in varstvo smo preverjali svobodo gibanja uporabnikov in posamezne varovane ukrepe. V vzgojno- varstvenih zavodih pa smo preverjali izvajanje pravil in vzgojnih ukrepov.

O vsakem obisku smo pripravili izčrpno končno poročilo o ugotovitvah, ki je vsebovalo tudi predloge in priporočila za odpravo ugotovljenih nepravilnosti in izboljšanja stanja, vključno z ukrepi za zmanjšanje možnosti nepravilnega ravnanja v prihodnje. Kot je to običajno, smo vsako poročilo poslali tudi pristojnemu organu, to je nadrejenemu organu obiskane ustanove, da se v določenem roku odzove na naše navedbe in priporočila.

Državni preventivni mehanizem  je v letu 2019 skupaj podal kar 416 priporočil in sicer največ policijskim postajam in domovom za starejše, temu pa sledijo zapori, Prevzgojni dom Radeče, psihiatrične bolnišnice, Center za tujce in vzgojni zavodi. Glede na obravnavana področja se je največ priporočil nanašalo na  bivalne pogoje, nato na evidence in dokumentacijo, na obravnavo in oblike dela ter na pravno varstvo in pritožbene poti. Ostala priporočila se nanašajo na osebje, zdravstveno oskrbo, aktivnosti, obravnavo neželenega vedenja, stike z zunanjim svetom, prehrano, ter na splošna in druga vprašanja.

Vesel sem, ker lahko pohvalim  relativno dobre odzive pristojnih organov na naše ugotovitve in priporočila. Z njimi smo večinoma zadovoljni, saj se pogosto aktivno odzivajo na naša priporočila in izkazujejo pripravljenost za sodelovanje. Ugotavljam, da skušajo zlasti obiskane ustanove sprejeti vse potrebne ukrepe za izboljšave, ki so v njihovi pristojnosti, si pa želim še bolj tvornega sodelovanja s pristojnimi ministrstvi, še posebej, ko gre za problematiko, zaradi katere so potrebne sistemske spremembe. V tej smeri bomo zagotovo morali narediti še določene korake.

Vsekakor je spodbudno, da pri svojih obiskih v letu 2019 Državni preventivni mehanizem ni ugotovil primerov mučenja ali drugega krutega kaznovanja ali ravnanja.

S tem smo vsi lahko zadovoljni, saj govori o tem, da ima naše preventivno delovanje učinke. To menim tudi zaradi tega, ker so se v številnih obiskanih ustanovah v letu 2019 prav zaradi varuhovih priporočil izboljšale bivalne razmere in ravnanje z osebami, ki jim je odvzeta prostost.

Dovolite mi, da se dotaknem še izjemno aktualne problematike domov za starejše. Pri teh obiskih smo, kot že leta poprej, ugotavljali, da obstajajo velike težave s pridobivanjem pravne podlage za zadržanje v domovih, kjer varovanja stanovalcev ne izvajajo z zaklepanjem oddelka. Ugotovili smo še, da postopki za potrjevanje varovanih oddelkov na Ministrstvu za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti sicer potekajo, vendar zelo prepočasi, trajajo tudi 8 let.  Vsekakor je izjemno majhno število potrjenih varovanih oddelkov povzročilo razmere, ko so zaradi namestitev, ki jih določi sodišče, kljub negativnemu mnenju doma starejših, oddelki za dementne prezasedeni. Ugotovili smo celo primere, ko je bila oseba z demenco zaradi polnega oddelka nameščena v kopalnico, kar je absolutno nesprejemljivo.

Med drugim lahko povem, da smo žal tudi v letu 2019 še vedno pogosto opažali in opozarjali na kadrovsko stisko v domovih za starejše. Ta se kaže tudi v skromnem številu zaposlenih v nočnem času, ko na primer na varovanem oddelku pogosto ni neprekinjeno nikogar. V enem izmed domov smo celo ugotovili, da zaradi pomanjkanja osebja stanovalce še vedno kopajo v nerazumno dolgih razmikih, na vsakih 14 dni. Pomanjkanje osebja je nedvomno tudi razlog za zgodnje dajanje stanovalcev v posteljo v večernem času, zaradi česar se stanovalci ponoči pogosteje prebujajo, kar povečuje uporabo uspaval.

Zaskrbljeni pa smo glede uresničevanja priporočil v psihiatričnih bolnišnicah, saj se večina priporočil iz leta v leto ponavlja. V letu 2019 smo tako na primer morali znova opozarjati na zadostno zračenje oddelkov, na namestitev ustreznih nabiralnikov za pritožbe, pohvale in predloge. Ponovili smo priporočilo glede potrebne skrbnosti ob podaji soglasja pacienta za namestitev na oddelek pod posebnim nadzorom in ob njegovem preklicu takšnega soglasja.

Ne želim pa smo grajati. Kot že lansko leto lahko tudi letos pohvalim sodelovanje z Ministrstvom za pravosodje oziroma z Upravo Republike Slovenije za izvrševanje kazenskih sankcij. Je pa dejstvo, da neodvisno od tega na tem področju glavna težava še naprej ostaja prezasedenost posameznih zavodov za prestajanje kazni zapora, tudi zaradi občutnega povečanja števila tujcev. Težave ostajajo pri pomanjkanju osebja na vseh področjih, zlasti primanjkuje pravosodnih policistov.

Že nekaj časa si pri Varuhu prizadevamo izboljšati položaj zaprtih oseb, ki zaradi starosti, invalidnosti ali bolezni potrebujejo dodatno pomoč pri zadovoljevanju osnovnih življenjskih potreb, to je nego ali socialno oskrbo v času prestajanja kazni zapora. Ugotavljamo tudi, da so razmere za prestajanje kazni zapora oziroma pripora za ženske zaprte osebe na nekaterih področjih, na primer glede sprejemanja obiskov, na slabšem v primerjavi z moškimi.

Ob obisku Prevzgojnega doma Radeče smo glede na videno stanje ocenili, da so nekateri deli doma neprimerni za bivanje in življenje oseb z izrečenim vzgojnim ukrepom. Prostori so otrokom izrazito neprijazni in ne prispevajo k njihovi uspešni rehabilitaciji. Za zagotovitev ustreznih minimalnih pogojev bivanja je potrebna večja prenova.

Sicer pa je bilo v letu 2019 zgledno sodelovanje tudi z Ministrstvom za notranje zadeve oziroma Policijo, ko gre za obravnavo ugotovitev z obiskov policijskih postaj. Naše lanske ugotovitve so se večinoma nanašale na opremljenost prostorov za pridržanje, evidentiranje pridržanja ter uveljavljanje pravic pridržanih oseb in možnosti za gibanje na prostem. Posebej pa opozarjamo na priporočila za izboljšanje dela pri obravnavi migrantov oziroma beguncev, zlasti mladoletnikov brez spremstva.

 

Gospe in gospodje,

poleg obiskov krajev odvzema prostosti Državni preventivni mehanizem opravlja tudi številne druge naloge:

  • Mojega namestnika in vodjo Državnega preventivnega mehanizma Ivana Šeliha kot mednarodno priznanega strokovnjaka s področja DPM, mnogi, ki šele vzpostavljajo preventivne mehanizme ali pa jih razvijajo, vabijo, da jim pomaga s svojimi bogatimi izkušnjami in znanjem. Namestnik Šelih tako s sodelavci dviguje ugled naše države v tujini in prispeva k razvoju dobrih praks.
  • Državni preventivni mehanizem med drugim drugim pripravlja predloge in pripombe k veljavnim ali predlaganim zakonom. Tako smo v letu 2019 sodelovali v delovni skupini Ministrstva za zdravje za pripravo sprememb Zakona o duševnem zdravju. Na potrebne spremembe in dopolnitve tega zakona opozarjamo že več let. Do sedaj smo s strani Ministrstva za zdravje dobili zgolj obljube, spremembe zakona pa še vedno ni. Nedopustno je, da zaradi neučinkovitega medresorskega sodelovanja novela zakona leži v predalu.
  • Prav tako smo podali pripombe in predloge na osnutek Zakona o obravnavanju mladoletnih storilcev kaznivih dejanj in Zakona o obravnavi otrok in mladostnikov s čustvenimi in vedenjskimi težavami in motnjami. Sodelovali smo tudi pri pripravi Pravilnika o izvrševanju kazni zapora in drugih predpisov.
  • Tudi drugi člani mehanizma so aktivni. Izvajajo predstavitve za tuje delegacije in obiskovalce, razrešujejo dileme številnih DPM-jev in aktivno sodelujejo v mrežah preventivnih mehanizmov in drugih mednarodnih organov.
  • Že vrsto let sodelujejo tudi pri izvajanju programa usposabljanja za novo sprejete pravosodne policiste.

 

Če zaključim. Z rednimi obiski krajev odvzema prostosti bomo aktivno nadaljevali tudi v prihodnje in seveda na podlagi svojih ugotovitev dajali priporočila za izboljšanje stanja, tam kjer bo to to potrebno. Ostajamo torej dejavni na

nacionalnem in tudi na mednarodnem področju.

O izvedenih aktivnostih vam bomo seveda z veseljem poročali.

 

Hvala!

Natisni: