Varuh ДЌlovekovih pravic

Varuh

ČP

Obisk Policijske postaje Ribnica in Policijske postaje Kočevje

Policijska postaja Ribnica

 

Policijska postaja Ribnica (v nadaljevanju: PP) poleg splošnih nalog opravlja tudi delo na dveh mejnih prehodih (meddržavni mejni prehod Podplanina, ki obratuje 24 ur dnevno ter maloobmejni prehod Novi kot, ki obratuje med 5. in 23. uro).

 

V letu 2009 je PP od 1. 1. 2009 do 8. 12. 2009 odredila 69 pridržanj. Od tega je bilo 58 oseb pridržanih na PP, ostale pa na drugih policijskih postajah oziroma v Centru za pridržanje Ljubljana. V istem obdobju ni bila zadržana nobena oseba.

 

PP ima dva prostora za krajše pridržanje (do 12 ur). V obeh prostorih je lahko pridržana po ena oseba. Če sta oba že zasedena, odpeljejo pridržano osebo v Center za pridržanje v Ljubljano. Prostora se nahajata v kleti PP. Dostop do njiju je mogoč skozi prednji vhod na PP, mimo dežurnega policista in nato po stopnicah, del le-teh pa je prav tako treba uporabiti,  če se pridržano osebo pripelje skozi vhod za vozila. Prostora sta bila oštevilčena, videonadzor in govorna naprava v obeh sta bila ustrezno označena (z nalepko). Na vratih obeh je bil nameščen (star) UNHCR plakat s pravicami.

 

V prostoru št. 1 ni dnevne svetlobe, jakosti umetne pa ni bilo mogoče regulirati. V tem pogledu je bilo nekoliko bolje v prostoru št. 2, kjer skozi srednje veliko okno v prostor prehaja vsaj nekaj dnevne svetlobe, umetna svetloba v njem pa se zagotavlja enako kot v prvem. Ministrstvo za notranje zadeve (v nadaljevanju: MNZ), je v odzivnem poročilu v tej smeri navedlo, da bodo najprej opravljene tozadevne meritve, nato pa bo poskrbelo za ureditev optimalne umetne razsvetljave v dnevnem in nočnem času.

 

Tekoča pitna voda v nobenem od obeh prostorov ni bila zagotovljena. Ob obisku nam je bilo pojasnjeno, da mora v ta namen pridržana oseba prek govorne naprave zaprositi dežurnega policista, ta pa ji vodo prinese v kozarcu. Predlagali smo, da naj, kolikor ne pride v poštev napeljava tekoče pitne vode v obeh prostorih, na PP pridržanim osebam pitno vodo zagotavljajo s polnjenimi plastenkami. Po zagotovilih MNZ bo temu tudi tako.

 

V nobenem od prostorov za pridržanje tudi nismo našli toaletnega  papirja. Role tega so se nahajale v omari v prostoru pred prostoroma za pridržanje. Predlagali smo, da naj bo v obeh prostorih vselej vsaj nekaj toaletnega papirja. MNZ je navedlo, da bo preučilo možnosti glede namestitve nosilcev za WC papir.

 

Ob našem obisku sta bila oba prostora ustrezno prezračena, ogreta in čista. V tej smeri smo predlagali le, da se prostor št. 1 prepleska. MNZ je zagotovilo, da so na PP ta prostor zdaj že prepleskali.

 

Razgovor z odvetnikom lahko pridržane osebe opravijo v sobi za stranke. Tudi v tej sobi je bil nameščen star UNHCR plakat s pravicami. Soba ni video ali govorno nadzorovana, je pa približno polovica stene sobe bila steklena in to omogoča vizualni nadzor. Navedena stena sicer meji na hodnik in ugotovili smo, da je tam brez težav slišati govor v sobi, tako da je vprašljivo zagotavljanje ustrezne zasebnosti (npr. ob razgovoru med odvetnikom in pridržano osebo). Ker so bile stene te sobe znotraj tudi umazane, smo prav tako predlagali, da se jih prepleska. MNZ se v svojem odzivnem poročilu ni posebej opredelilo do teh naših ugotovitev.

 

Seznam odvetnikov smo našli (le) pri dežurnem policistu, ki ga po potrebi tudi natisne. Tam se je nahajala tudi knjiga pohval in pritožb, s posebnim nabiralnikom za anonimno oddajanje pohval in pritožb pa PP ni razpolagala. Predlagali smo, da se vsaj en izvod seznama namesti tudi v predprostor prostorov za pridržanje, ki se uporablja za sprejem in razgovor s pridržanimi osebami. Po pojasnilu MNZ je bil tja sedaj tudi nameščen, v prostor za stranke pa je bila nameščen nabiralnik za anonimno oddajanje pohval in pritožb.

 

Pregled naključno izbranih primerov ni pokazal večjih nepravilnosti pri izpolnjevanju uradnih zaznamkov o pridržanju in sklepov ter odločb. Dokumentacija je bila zgledno urejena in pripombe policistov pod rubriko 'nadzor pridržane osebe in ugotovitve' ter 'druge ugotovitve in pripombe' so bile zgledno zabeležene. Posebej smo pozdravili, da se beleži, kaj se s pridržano osebo dogaja tudi v primeru, da se ta odpelje na drugo policijsko postajo ali k preiskovalnemu sodniku. Predlagali pa smo, da se v uradne zaznamke beleži tudi podatek ali je pridržana oseba odklonila oziroma sprejela  hrano oziroma vodo.

 

Pomočnik komandirja je pojasnil, da izvod sklepa o pridržanju izročajo pridržani osebi, ali pa ga dajo med začasno odvzete predmete, odvisno pač od vsakega policista posebej. Predlagali smo, da se v bodoče sklep izroča pridržani osebi in to tudi zabeleži pod rubriko 'druge ugotovitve in pripombe'.

 

 

 

Policijska postaja Kočevje

 

Policijska postaja Kočevje (v nadaljevanju: PP) se zdaj približno eno leto nahaja v novi zgradbi. Tam so omogočeni bistveno boljši delovni pogoji za zaposlene kot prej. PP tudi pokriva 55 km državne meje.

 

V letu 2009 je PP od 1. 1. 2009 do 8. 12. 2009 odredila 115 pridržanj. Od tega je bilo 21 oseb pridržanih v Centru za pridržanje, ostale pa na PP. V istem obdobju je bila na PP zadržana zgolj ena oseba.

 

V času našega obiska je bila pridržana ena oseba. Ob našem razgovoru z njo, na sam postopek, ravnanje policistov, ali razmere, ni imela nobenih pripomb.

 

PP ima dva prostora za krajše pridržanje (do 12 ur) in dva prostora za daljše pridržanje (do 48 ur). Dostop do teh prostorov je mogoč mimo dežurnega policista ali pa neposredno skozi garažo, kamor so osebe pripeljane z interventnim vozilom. Prostora za daljše pridržanje sta bila označena s številkama 1 in 2. Namenjena sta pridržanju ene osebe. Prostora za krajše pridržanje sta bila označena s številkama 3 in 4, namenjena pa sta pridržanju do dveh oseb.  

 

Vsi prostori za pridržanje so bili pod videonadzorom in opremljeni z govorno napravo, kar je bilo vse ustrezno označeno (z nalepko). Pri dežurnemu policistu smo med preverjanjem polja, ki ga video nadzorna kamera pokriva, opazili, da v prostorih za krajše pridržanje, ne sega na celoten del ležišča. Kolikor bi se pridržana oseba namestila na posteljo proti vhodu v prostor za pridržanje, bi moral dežurni policist nadzor pridržane osebe opraviti neposredno. To pomeni, da bi moral pogosto in za dalj časa zapustiti mesto v sobi dežurnega. Predlagali smo, da se videonadzorni sistem na PP uredi tako, da bo pokrival celoten prostor za pridržanje, seveda z izjemo toaletnega dela. MNZ je zagotovilo, da bodo na PP videonadzorne kamere nameščene tako, da bodo pokrivale celoten bivalni del.

 

Prostori za pridržanje so bili ob našem obisku primerno urejeni, čisti in prezračeni. Dnevna svetloba v njih je bila zadovoljiva, umetne pa ni bilo moč regulirati. V tej zvezi je MNZ podalo enako pojasnilo kot pri Policijski postaji Ribnica (glej zgoraj). Opazili pa smo tudi, da je za toaletni papir predvidena vdolbina v steni, ki se nahaja neposredno pod oknom. To smo označili za ne najbolj primerno, saj tako pridržana oseba lahko z nogo stopi v to vdolbino in se povzpne do okna. Prišlo je že do tega, da je pridržana oseba odstranila vodovodno armaturo iz umivalnika, z njo razbila okno, nato pa poskušala pobegniti. Predlagali smo, da se toaletni papir v prostorih namešča drugam, odprtino v steni pa zapolni. MNZ je zagotovilo, da bo možnosti v tej smeri preučilo.    

 

Prostor za sprejem in razgovor s pridržanimi osebami je bil videonadzorovan, kar je bilo ustrezno označeno (z nalepko). V sobi sicer ni bilo izobešenega UNHCR plakata, so pa bila v njej izobešena natisnjena obvestila o pravicah oseb, ki jim je bila odvzeta prostost, v različnih jezikih (iz brošure MNZ, ki se nahaja tudi na spletu). Ta obvestila so nova in med drugim obsegajo tudi obvestilo o pravici pridržane osebe, da ji zdravniško pomoč nudi oseba, ki ga izbere sama pridržana oseba. Osebam, ki jim je odvzeta prostost, na PP tako natisnjen  izvod obvestila s pravicami pridržane osebe izročijo tudi njej sami. PP ob pridržanju prav tako za vsako pridržano osebo izpolni še poseben obrazec 'varnostna ocena – opomnik', ki natančno opredeljuje, na katera vprašanja mora policist, ki je odredil pridržanje, dobiti odgovore od pridržane osebe (npr. ali je poškodovana, ali jemlje kakšna zdravila in čemu služijo, ali poteka kakšna druga vrsta zdravljenja,…). Tako prakso smo pozdravili in priporočili, da se o njeni uporabi razmisli tudi glede drugih policijskih postaj.

 

PP ima na razpolago eno interventno vozilo. Ob pregledu prostora za prevoz oseb smo ugotovili, da je čist in da se v steni na hrbtni strani sedišča, nahaja tudi reža, ki omogoča oprijem med vožnjo.

 

Pri dežurnemu policistu se je nahajala knjiga pohval in pritožb, z nabiralnikom za anonimno oddajanje pohval in pritožb pa PP ni razpolagala.

 

Pregled naključno izbranih primerov ni pokazal večjih nepravilnosti pri pisnem dokumentiranju. Pri pregledu uradnega zaznamka ter odločbe o pridržanju ene izmed oseb smo ugotovili nepravilnost pri beleženju oziroma zapisu dneva vročene odločbe o pridržanju in dejanskim dnevom vročitve odločbe o pridržanju. Prav tako je bila v uradnem zaznamku o pridržanju napačno navedena številka kaznivega dejanja (K946696, čeprav je bila pravilna številka kaznivega dejanja K 946669). Predlagali smo bolj skrbno beleženje tovrstnih podatkov in da se v uradne zaznamke beležijo podatki o tem, ali je pridržana oseba odklonila oziroma sprejela hrano oziroma vodo.

 

Sklep o pridržanju na PP izročajo pridržanim osebam. Tovrstno prakso smo pozdravili, hkrati pa priporočili, da se pod rubriko 'druge ugotovitve in pripombe' skrbno beleži ali je bil pridržani osebi sklep o pridržanju vročen ter ali ga je pridržana oseba sprejela ali ne.

Natisni: