Varuh ДЌlovekovih pravic

Varuh

ČP

Dijaki in študenti – POZOR!

Varuh človekovih pravic RS (Varuh) je v letu 2012 prejel več pobud ogorčenih študentov, ki jim z odločbo o štipendiji (državni in Zoisovi) ni bil priznan dodatek za izobraževanje zunaj stalnega prebivališča za šolsko / študijsko leto 2012/2013. Vlagatelji namreč vlogi za štipendijo niso priložili potrdila o prijavi začasnega prebivališča v kraju študija, saj niso vedeli, da ga štipenditor zahteva.  

Za pojasnila smo zaprosili Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti (ministrstvo).

Ministrstvo je odgovorilo, da sta ministrstvo in Javni sklad za razvoj kadrov in štipendije (Sklad) na svojih spletnih straneh pravočasno pojasnila vpliv sprememb, ki jih je uvedel Zakon o spremembah in dopolnitvah zakona o prevozih v cestnem prometu (ZPCP-2D), ter da je natančnejšo razlago glede upoštevanja omenjenega dodatka na svoji spletni strani objavilo decembra 2012, takoj po tem, ko so začele prihajati pritožbe dijakov in študentov zaradi zavrnjenega dodatka. Če bi predvideli, da bo to dijakom / študentom povzročilo toliko težav, bi obvestilo glede prijave začasnega prebivališča objavili že prej. Sicer pa je ministrstvo še pojasnilo, da so imeli vlagatelji dovolj časa za ureditev prijave prebivališča.

Ministrstvo se je dalje sklicevalo na nujnost doslednega spoštovanja zakonodaje s področja prijave začasnega prebivališča in na dolžnost prijave začasnega prebivališča. Po navedbah študentov pa štipenditor v preteklih letih potrdila o prijavi prebivališča ni zahteval in kandidatom kljub temu dodelil omenjeni dodatek.
 
Ministrstvo je s tem v zvezi pojasnilo, da v preteklosti potrebe po doslednem upoštevanju zakonodaje ni bilo, saj so imeli vlagatelji možnost izbire med dodatkom za prevoz in dodatkom za izobraževanje zunaj kraja stalnega prebivališča. Zaradi možnosti takojšnjega vpogleda v posameznikovo situacijo in s tem takojšnjo kontrolo, je bilo mogoče preprečiti hkratno (neupravičeno) izplačevanje obeh dodatkov. V šolskem / študijskem letu 2012/2013 pa hkratna povezava obeh informacijskih sistemov, s čimer bi lahko preprečili zlorabo istočasnega koriščenja obeh pravic ter posledično neracionalne porabe javnih sredstev, ni bila pravočasno omogočena.

Ministrstvo je pri obravnavi vloge za štipendije kot ustrezno sprejelo potrdilo o prijavi začasnega prebivališča, ki je bilo datirano najkasneje do 04. 10. 2012, pa čeprav je bil rok za oddajo vlog do 10. 10. 2012.

Menimo, da bi štipenditor vlagatelje moral pravočasno opozoriti, da morajo vlogi za štipendijo v šolskem / študijskem letu 2012/2013 priložiti potrdilo o prijavljenem začasnem prebivališču v kraju izobraževanja, če želijo prejemati tudi omenjeni dodatek.

Glede roka prijave začasnega prebivališča pa menimo, da je ministrstvo izenačilo dejanski začetek študijskega leta (1. oktober) tudi kot dan, ko začne teči 3 dnevni rok za prijavo začasnega prebivališča skladno z 2. odstavkom 12. člena ZPPreb. Ministrstvo očitno ni upoštevalo dinamike naseljevanja v študentskih domovih in drugje, ko je na primer študent dobil pravico za bivanje v študentskem domu, pa se vanj ni mogel vseliti 01. 10. 2012, ker soba še ni bila prosta, ampak se je lahko nastanil šele na primer 04. 10. 2012 ter bi tako študent skladno z dikcijo določbe ZPPreb začasno prebivališče moral prijaviti do vključno 07. 10. 2012. Poleg tega predčasen najem stanovanja za študente pomeni dodatne stroške in vprašljivo je, ali imajo res vsi študentje možnost sklenitve najemne pogodbe in s tem prijave začasnega prebivališča s 1. oktobrom.

Glede obravnavanega dodatka je ministrstvo še pojasnilo, da je dodatek za izobraževanje zunaj kraja stalnega prebivališča zgolj dodatek k štipendiji, ki vpliva na višino štipendije in ne na štipendijsko razmerje, in ki ga ni možno uveljavljati samostojno in naknadno.  

Če torej želi dijak / študent pridobiti pravico do omenjenega dodatka, jo mora uveljavljati ob začetku šolskega / študijskega leta in jo lahko nato ohranja tudi neupravičeno, če se npr. v drugem semestru zaradi manj študijskih obveznosti preseli nazaj v kraj stalnega prebivališča. To je po mnenju Varuha krivično v odnosu do štipendista, ki se iz kraja stalnega prebivališča preseli v kraj študija med študijskim letom, ker pred tem za selitev dejansko ni imel razloga, in pravice do omenjenega dodatka sploh ne more uveljavljati.      

Ministrstvu smo predlagali, da ob naslednjem razpisu pravočasno in nedvoumno navede vse potrebne pogoje za pridobitev štipendije oziroma dodatkov. Ministrstvo je ta predlog upoštevalo in je v rednem junijskem javnem pozivu za dodelitev Zoisove štipendije za šolsko / študijsko leto 2013/2014 vlagatelje ustrezno obvestilo o pravočasni pridobitvi ustreznega dokazila o začasnem prebivališču. Velja torej, da morajo dijaki in študenti, ki želijo pridobiti dodatek za izobraževanje izven kraja stalnega prebivanja, začasno prebivališče urediti najkasneje v treh dnevih po začetku novega šolskega oziroma študijskega leta.

Pobude so bile utemeljene. 5.8-21/2013

Natisni: