Varuh ДЌlovekovih pravic

Varuh

ČP

1.4.1. Enotna vstopna točka

Delež klicev, ki se je nanašal na problematiko covid-19, je zanašal 17 odstotkov.
Graf prikazuje prejete telefonske klice v EVT po področjih dela Varuha, pri čemer so pri vsakem področju dela Varuha posebej označeni klici, povezani z epidemijo covid-19.
Graf prikazuje prejete pobude v EVT po področjih dela Varuha, pri čemer so pri vsakem področju dela Varuha posebej označene pobude, povezane z epidemijo covid-19.
 

OBRAVNAVANE ZADEVE NA EVT

REŠENE ZADEVE NA EVT

ODSTOTEK REŠENIH ZADEV NA EVT

POGOVORI NA EVT

(OSEBNO ALI PREKO

TELEFONSKIH POGOVOROV)

1.  Enakost pred zakonom in prepoved diskriminacije

33

31

93,94

68

2.  Varstvo dostojanstva, osebnostnih pravic ter varnosti in zasebnosti

80

74

92,5

106

3. Svoboda vesti in verske skupnosti

3

3

100

0

4.1  Svoboda izražanja 

0

0

0

2

5.  Zbiranje in združevanje ter sodelovanje pri upravljanju javnih zadev

3

3

100

3

6.  Nacionalne in etnične skupnosti

6

6

100

22

7.  Tujci

13

13

100

34

8. Omejitev osebne svobode

12

11

91,67

228

Pokojninsko in invalidsko zavarovanje

13

11

84,62

49

Zdravstveno varstvo in zdravstveno zavarovanje

126

116

92,06

208

9. Socialna varnost

112

103

91,96

271

10. Delovnopravne zadeve

103

89

86,41

120

11. Brezposelnost

8

8

100

20

14  Druge upravne zadeve

64

59

92,19

97

15  Pravosodje

140

124

88,57

279

16  Policijski postopki, zasebno varovanje, detektivi in redarji

40

38

95

73

17  Okolje in prostor

39

35

89,74

42

18  Regulirane dejavnosti

37

33

89,19

48

19  Družbene dejavnosti

43

43

100

50

20  Stanovanjske zadeve

31

28

90,32

64

21  Varstvo otrokovih pravic

38

37

97,37

162

22. Ostalo

115

107

93,04

874

23. Državni preventivni mehanizem

1

1

100

0

24. Zagovorništvo otrok

0

0

0

99

SKUPAJ

1085

994

2831

 

Uvod

Posamezniki se k Varuhu obračajo s pobudami, povezanimi z zatrjevanimi kršitvami človekovih pravic in svoboščin, pa tudi s splošnimi vprašanji ali težavami, ki zahtevajo le pojasnila oziroma napotitev k drugemu (pristojnemu) organu, kar predstavlja velik del nalog strokovnih sodelavcev in sodelavcev generalnega sekretariata.

Z namenom nasloviti tovrstna vprašanja in težave in obenem optimizirati delo v celotni instituciji je v letu 2020 pri Varuhu pričela delovati t. i. enotna vstopna točka (EVT), ki stremi tudi k dvigu kakovosti dela in zagotovitvi še večje odprtosti in dostopnosti Varuha. Za cilj smo si zadali tudi izboljšanje mehanizmov sledljivosti, preglednosti in enotnosti za vse interakcije pobudnikov z Varuhom, torej za vse klice, vse osebne pogovore ter vsa pisna pojasnila, ki jih pobudniki prejmejo.

Delo enotne vstopne točke obsega:

  • klasifikacijo pobud,
  • sprejemanje vseh telefonskih klicev za strokovno službo (v času epidemije tudi za službo generalnega sekretarja),
  • dnevno sprejemanje vseh predhodno najavljenih in nenajavljenih posameznikov, ki se osebno oglasijo pri Varuhu,
  • pisanje odgovorov na pobude, prejete v vednost, pojasnila in anonimne pobude.

 

Uvrščanje pobud na področja dela

Z uvedbo enotne vstopne točke je bilo optimizirano tudi klasificiranje pobud (uvrščanje prispelih pobud na področja dela), ki jih pobudniki posredujejo Varuhu po klasični ali elektronski pošti, saj se praviloma klasificirajo in dodelijo strokovnim sodelavcem še isti dan, kot so bile prejete.

Izoblikovali so se tudi enotni kriteriji za delitev pobud, ki ostanejo v enotni vstopni točki, in tistih, ki jih Varuh podrobneje obravnava na posameznih vsebinskih področjih dela. ž

Prejete pobude se uvrstijo v enotno vstopno točko:

  • če je prejeto sporočilo poslano Varuhu le v vednost in ne gre za zadevo, ki terja kakršnokoli posredovanje Varuha,
  • če gre za anonimno vlogo in ne gre za zadevo, ki terja kakršnokoli posredovanje Varuha,
  • če gre za očitno nepristojnost Varuha,
  • če je iz pobude razvidno, da se pobudnik še ni obrnil na pristojne organe,
  • če pobudnik prosi le za nasvet,
  • če gre za hipotetična vprašanja,
  • če gre za nejasne pobude,
  • če gre za poizvedbo o stališču Varuha (npr. kaj ste v zadnjih letih naredili na tem področju ipd.),
  • kadar ima Varuh na določenem področju že sprejeto stališče.


Telefonski in osebni pogovori

EVT v telefonskih in osebnih pogovorih poda pojasnila o pristojnostih Varuha, načinu vložitve pobude ter tudi splošna pojasnila o možnostih, ki jih ima posameznik na voljo v zvezi s problematiko, glede katere je klical oziroma nas obiskal. O vseh telefonskih in osebnih pogovorih se beležijo uradni zaznamki, s katerimi je seznanjeno tudi vodstvo Varuha.

EVT je v letu 2020 sprejela 2930 klicev, od tega je bilo 487 klicev povezanih s problematiko covid-19. Poudariti je treba tudi, da so bili v času epidemije na brezplačno številko usmerjeni vsi klici, kar pomeni, da je bilo sprejetih klicev še bistveno več.

Daleč največji delež klicev predstavlja rubrika ostalo, ki zajema splošna pojasnila o delu Varuha in usmeritve na pristojne organe. Pri klicih, ki se nanašajo na posamezna področja dela Varuha, izstopajo področja omejitev osebne svobode, socialne varnosti, zdravstvenega varstva in pravosodja. To gre pripisati sprejetim interventnim ukrepom in s tem povezanimi vprašanji in domnevnimi kršitvami. Klici na področju socialne varnosti so se nanašali zlasti na problematiko omejitev v domovih starejših občanov, socialnih transferjev in drugih ukrepov, ki jih je predvidela t. i. protikoronska zakonodaja. Na področju omejitve osebne svobode se je vsebina klicev nanašala na omejitev gibanja in odrejanje karantene. Na področju zdravstvenega varstva in zdravstvenega zavarovanja pa je večji delež klicev predstavljaj vprašanja, ki se nanašajo na predlog Zakona o nalezljivih boleznih (ZNB) in z njim povezane problematike. Odgovarjali smo predvsem na vprašanja o cepljenju in testiranju na covid-19. Klicatelji so izpostavljali tudi problematiko čakalnih dob, nedostopnost osebnih zdravnikov in težave, povezane z bolniškimi staleži. Velik delež dela EVT predstavljajo tudi klici, ki so se nanašali na delo sodišč, vendar med temi skorajda ni bilo klicev, ki bi se nanašali na problematiko, povezano z epidemijo covid-19. Klicatelji so namreč želeli predvsem pravni nasvet ali pomoč ali pa so imeli vprašanja, ki so se nanašala na zadržanja teka rokov v sodnih postopkih v času sprejetih ukrepov.

 

Odprtost institucije

EVT zagotavlja odprtost institucije, saj strokovni sodelavci v EVT vsak dan sprejemajo (razen v času epidemije, ko strank nismo sprejemali) vsakega najavljenega ali nenajavljenega posameznika in mu podajo pojasnila o pristojnostih Varuha, načinu vložitve pobude ter splošna pojasnila o pravnih možnostih, ki jih ima posameznik na voljo, pri čemer je potrebno poudariti, da je Varuh dostopen za pobudnike vsak dan med 9. in 15. uro, razen ob petkih, ko pobudnike sprejemamo do 14.30. Odprtost za stranke je bila zagotovljena tudi pred uvedbo EVT, vendar z uvedbo EVT pobudnike sprejemamo strokovni sodelavci iz EVT, kar pomeni razbremenitev dela drugih strokovnih sodelavcev pa tudi sodelavcev generalnega sekretariata.

V enotni vstopni točki prejmejo pobudniki pisna pojasnila na zadeve, ki jih posredujejo Varuhu v vednost, zaprosijo za pojasnila, nasvete in stališča. Vsi v enotni vstopni točki pripravljeni odgovori imajo tudi enotno predhodno dogovorjeno strukturo, v kateri najprej povzamemo navedbe pobudnika in pojasnimo relevantne pristojnosti Varuha, ki v konkretni zadevi ne dajejo podlage za nadaljnjo obravnavo. Kljub temu skladno z ZVarCP vsakemu pobudniku pojasnimo možnosti, ki jih ima posameznik na voljo za zaščito svojih pravic.

 

Vsebinska obravnava pobud

Vsebinska obravnava pobud se bistveno ne razlikuje od zgoraj opisanega trenda pri telefonskih klicih. Na področju zdravstvenega varstva smo zaznali večje število hipotetičnih vprašanj; pobudnike je npr. zanimalo, ali lahko obvezno cepljenje proti covidu-19 predstavlja kršitev človekovih pravic. Tovrstna vprašanja so se pojavljala tudi na drugih področjih dela Varuha, kar je mogoče pripisati hitro spreminjajočim se ukrepom. Kot pričakovano je EVT obravnavala tudi večje število pobud s področja socialne varnosti. Na tem področju smo pobudnike seznanjali predvsem z že oblikovanimi stališči Varuha, ki so podrobneje predstavljena v posameznih poglavjih letnega poročila, in jih usmerjali na pristojne organe. Na delovnopravnem področju, na katerem ima Varuh sicer omejene pristojnosti, so pobudniki izražali predvsem zaskrbljenost v zvezi z ukrepi s področja varnosti in zdravja pri delu, strah pred izgubo službe in možnostmi, ki jih ima posameznik ob morebitni izgubi službe. Največ pobud smo sicer obravnavali na področju pravosodja, kamor sodijo tudi civilnopravna razmerja v najširšem smislu. Tovrstne pobude so terjale predvsem splošna pojasnila o pravnih možnostih uveljavljanja interesov posameznikov v različnih sodnih postopkih.