Varuh ДЌlovekovih pravic

Varuh

ČP

Policijska postaja Trbovlje in Policijska postaja Litija

Varuh človekovih pravic Republike Slovenije (v nadaljevanju: Varuh) je na podlagi nalog in pooblastil državnega preventivnega mehanizma (v nadaljevanju: DPM) po Opcijskem protokolu h Konvenciji proti mučenju in drugim krutim, nečloveškim ali poniževalnim kaznim ali ravnanju, po dveh svojih predstavnikih in skupaj s predstavnico pogodbene nevladne organizacije Pravno-informacijskega centra nevladnih organizacij – PIC, brez predhodne najave, 12. 10. 2010, obiskal in opravil pregled  prostorov za pridržanje na Policijski postaji (PP) Trbovlje in postopkov o pridržanjih na PP Litija.

 

PP Trbovlje

 

V letu 2010 je do dneva našega obiska PP Trbovlje odredila 96 pridržanj in ni izvedla nobenega postopka zadržanja po Zakonu o nadzoru državne meje. PP Trbovlje sicer omogoča izvrševanje odrejenih pridržanj tudi za PP Zagorje in PP Hrastnik. Ker PP Trbovlje ne razpolaga s prostorom za izvajanje daljših pridržanj (do 48 ur) se vsa odrejena pridržanja po Zakonu kazenskem postopku izvršijo v Centru za pridržanje Moste v Ljubljani.

 

V času obiska ni bilo na PP Trbovlje nobene pridržane osebe.

 

PP Trbovlje ima dva prostora za krajša pridržanja (do 12 ur), v vsakem je možno pridržanje do dveh oseb. Nahajata se v kletnih prostorih, dostop do njiju pa je mogoč mimo dežurnega ali neposredno preko garaže. Ustrezno sta bila označena, s številko »1« in »2«. Oba sta videonadzorovana in imata govorno napravo, kar je bilo tudi ustrezno označeno, z nalepko.

 

Za veliko pomanjkljivost smo šteli, da prostora nimata dnevne svetlobe (umetna pa je bila dobra, čeprav je resda ni bilo mogoče regulirati in smo zato predlagali tudi zagotovitev slednje možnosti) in tudi ne tekoče vode. MNZ je v odzivnem poročilu zagotovilo, da bodo zagotovili tekočo vodo in proučili možnost zagotovitve dnevne svetlobe v okviru načrtovanih večjih investicijsko vzdrževalnih del; do takrat bo pridržanim osebam pravica dostopa do pitne vode zagotavljana z vodo v plastenkah. Prav tako naj bi proučili možnost namestitve stikal, ki bi omogočala regulacijo jakosti svetlobe ali pa svetlobnih teles z manjšo močjo osvetlitve, ki je primerna za nočni počitek in še omogoča kvaliteten video nadzor pridržane osebe. To DPM pozdravlja. 

 

Nadalje smo ugotovili, da je PP Trbovlje ena redkih enot, ki ne razpolaga z ustrezno posteljnino (klasično ali za enkratno uporabo) za pridržane osebe. Prav tako niso razpolagali z vzglavniki, ki so potrebni, če gre za pridržanje preko noči. DPM je zato predlagal, da se PP Trbovlje v čim krajšem času dostavi ustrezna posteljnina in vzglavniki za potrebe pridržanja oseb preko noči. MNZ nam je sporočilo, da bo oboje tudi zagotovljeno.

 

V prostorih za pridržanje tudi nismo našli ustreznega prostora za namestitev toaletnega papirja. Komandir nam je sicer pojasnil, da se ta pridržanim osebam zagotovi, ko pridržana oseba zanj zaprosi dežurnega policista preko klicnega zvonca. DPM meni, da je takšna praksa razdeljevanja toaletnega papirja pridržanim osebam ni primerna. Zato smo tudi v konkretnem primeru predlagali, da naj se vsaki pridržani osebi že ob namestitvi v prostor izroči vsaj manjša količina toaletnega papirja. Že ob obisku se je z nami strinjal komandir, MNZ pa je v odzivnem poročilu še navedlo, da bodo tudi proučili možnost namestitve nosilcev za WC papir v prostora za pridržanje.

 

Na hodniku pred prostori za pridržanje je bil sicer nameščen star plakat s pravicami pridržane osebe v več jezikih (ki še ne vsebuje pravice do zdravnika), vendar smo lahko pozdravili prakso PP Trbovlje, ki je nanj sama dodatno namestila obvestilo, da ima pridržana oseba tudi pravico do zdravnika. Na mizi na koncu hodnika smo našli brošuro MNZ s pravicami pridržane osebe ter natisnjen seznam odvetnikov z dne 1. 11. 2009.  V smeri slednjega smo zato predlagali, da se zagotovi ažuriran seznam odvetnikov in da se v prihodnje ta seznam osvežuje bolj redno, vsaj dvakrat letno. MNZ nam je v odzivnem poročilu sporočilo, da so na podlagi našega opozorila še istega dne natisnili nov seznam odvetnikov.

 

Knjiga pohval in pritožb je bila na vidnem mestu pri dežurnem policistu. PP Trbovlje pa ni razpolagala tudi z nabiralnikom za anonimno oddajanje pohval in pritožb, zato je DPM predlagal, da se prouči možnosti za njegovo namestitev. Kot je navedlo MNZ v odzivnem poročilu, bodo v vseh policijskih enotah, kjer še nimajo nameščenih nabiralnikov za anonimno oddajanje pohval in pritožb, proučili možnost za njihovo namestitev. Takšen odziv pristojnih DPM pozdravlja, seveda ob pričakovanju, da bo res prišlo tudi do uresničitve napovedanega.

 

Pri pregledu naključno izbranih primerov posameznih letošnjih pridržanj smo ugotovili, da je dokumentacija pridržanj zgledno urejena. Pohvalili in tudi za v prihodnje priporočili smo lahko prakso, po kateri PP Trbovlje v uradnih zaznamkih pod rubriko »drugo« zelo dosledno in izčrpno zapisuje podatke o ponujeni vodi in brošuri MNZ s pravicami pridržane osebe.

 

Le v enem primeru smo ugotovili pomanjkljivosti, in sicer da v uradnem zaznamku rubrika »pridržanje odrejeno« ni izpolnjena oziroma ni naveden podatek, po katerem zakonu in členu je bila oseba pridržana. Neupravičeno tudi ni bila izpolnjena rubrika »obveščanje svojcev«, saj je bilo s pregledom odločbe o pridržanju ugotovljeno, da je bila o pridržanju navedene osebe po telefonu obveščena mati. DPM je zato predlagal, da naj se pri izpolnjevanju obrazcev, ki se nanašajo na odrejena pridržanja, vselej posveti potrebna pozornost in da naj se na doslednost v zvezi s tem ponovno opozori vse policiste. Kot nam je sporočilo MNZ, je vodstvo PP Trbovlje na delovnih sestankih tudi res policiste opozorilo na doslednost pri izpolnjevanju uradnih dokumentov; MNZ pa naj bi na navedeno tudi še posebej opozorilo vse policijske enote.

 

Izpostaviti še velja, da smo ob prihodu na PP Trbovlje opazili, da ima pred vhodom več parkirnih prostorov za stranke in službena vozila, vendar pa ni nobeno parkirno mesto namenjeno posebej invalidom. DPM je zato predlagal, da se po možnosti vsaj eno parkirno mesto pred PP Trbovlje označi kot namenjeno parkiranju invalidov. V tej zvezi nas je MNZ seznanilo, da bodo ob prvih rekonstrukcijah tistih objektov policije, kjer to do sedaj še ni bilo upoštevano, prilagodili dostopnost tudi invalidom (označenost parkirnih prostorov, postavitev ustrezne klančine v enotah kjer ni enonivojskega dostopa do objekta). Dodalo je še, da tovrstni problematiki namenjajo posebno pozornost, saj je bilo navedeno upoštevano pri vseh novogradnjah objektov policije in večjih investicijsko vzdrževalnih delih, ki so jih izvedli v zadnjih desetih letih.

 

 

PP Litija

 

V letu 2010 je PP Litija do dneva našega obiska odredila 60 pridržanj, obenem pa ni izvedla nobenega postopka zadržanja po Zakonu o nadzoru državne meje. Ker ne razpolagajo s prostori za pridržanje, se vsa odrejena pridržanja izvršijo v Centru za pridržanje v ljubljanskih Mostah.

 

Za zaslišanja se uporabi pisarna, ki jo sicer uporablja vodja pisarne in je v prvem nadstropju. V primerih odrejenih pridržanj se pridržano osebo za čas izpolnjevanja potrebnih obrazcev namesti v prostor za stranke. Ta prostor je poleg prostora dežurnega policista in je tako pridržana oseba pod njegovim stalnim nadzorom.

 

Ob obisku nismo našli na vidnem mestu brošure MNZ s pravicami pridržane osebe in tudi dežurni policist ni vedel kje se sploh nahaja. Dva izvoda je našel komandir šele po daljšem iskanju. DPM je na to pomanjkljivost opozoril že ob samem obisku in je bila omenjena brošura že takrat nameščena na vidno mesto pri dežurnem policistu. Predlagali pa smo še, da se tako brošuro in natisnjen seznam odvetnikov namesti tudi v prostor za stranke, kjer se zadržujejo osebe, ki jim je odrejeno pridržanje. Po zagotovilih MNZ so na PP Litija brošuro tja res tudi namestili.

 

Knjiga pohval in pritožb je bila na vidnem mestu pri dežurnem policistu, podali pa smo predlog za preučitev možnosti o namestitvi še nabiralnika za anonimno oddajanje pohval in pritožb. Kot je navedlo MNZ v odzivnem poročilu, bodo v vseh policijskih enotah, kjer še nimajo nameščenih nabiralnikov za anonimno oddajanje pohval in pritožb, proučili možnost za njihovo namestitev. Takšen odziv pristojnih DPM pozdravlja, seveda ob pričakovanju, da bo res prišlo tudi do uresničitve napovedanega.

 

Ogledali smo si tudi interventno vozilo. Prostor za prevoz pridržanih oseb je bil umazan, zato smo predlagali, da se ga počisti in tudi v prihodnje bolj redno skrbi za čistočo. Kot je sporočilo MNZ, so na PP Litija nato takoj tudi očistili prostor za prevoz pridržanih oseb intervencijskega vozila, vodstvo enote pa naj bi zagotovilo doslednost izvajanja navedenega ukrepa prav tako v bodoče.

 

Pregled naključno izbranih primerov je pokazal nekaj nepravilnosti pri pisnem dokumentiranju – izpolnjevanju uradnih zaznamkov o pridržanju in sklepov oziroma odločb o pridržanju.

 

Pri pregledu treh primerov odrejenih pridržanj so bile v dveh ugotovljene napake pri izpolnjevanju obrazcev o pridržanju. V enem primeru pridržanja osebe je bilo ugotovljeno, da sta bila s strani policista, ki je odredil pridržanje, popravljena tako uradni zaznamek o pridržanju, kot tudi sklep o pridržanju. Na obeh obrazcih je bila popravljena ura začetka pridržanja, pri čemer nobeden izmed popravkov ni bil ustrezno evidentiran s podpisom policista, ki je popravek opravil. Prav tako so bili popravki ure začetka pridržanja opravljeni tako, da se je poskušalo spodnji podatek zakriti. V drugem primeru pridržanja osebe na obrazcu uradnega zaznamka v rubriki »zaključek pridržanja« ni bilo vnesenega podatka, kdaj je bilo pridržanje zaključeno. Pri pregledu odločbe o pridržanju, ki so jo policisti pridržani osebi vročili, pa smo tudi ugotovili, da so v njej trije različni datumi, ki se nanašajo na mesece maj, junij in julij. Sklepati je bilo moč, da so policisti z navedeno osebo začeli izvajati postopek 27. 7. 2010, odločbo pa naj bi bila pridržani osebi vročena 25. 5. 2010.

 

DPM je izrazil stališče, da gre v navedenih primerih za pomembne podatke v uradnih dokumentih, ki so lahko podlaga tudi za odškodninske zahtevke. Nadalje smo tudi še predlagali, da naj se v ugotovljenih primerih napake zato ustrezno popravi, tako da bodo podatki ustrezali dejanskemu stanju. Prav tako je DPM predlagal, da naj se vse policiste PP Litija opozori na pomembnost po navedbah točnih podatkov o času odrejenega pridržanja in s tem tudi k bolj doslednemu izpolnjevanju uradnih dokumentov. MNZ je tudi v tem primeru zagotovilo, da je PP Litija na delovnem sestanku opozorilo na doslednost pri izpolnjevanju uradnih dokumentov.  

 

Ob obisku PP Litija smo tudi ugotovili, da nima ustreznega dostopa za invalidne osebe. V primeru, če bi želela invalidna oseba podati prijavo oziroma se pogovoriti z dežurnim policistom, bi moral tako slednji tudi zapustiti svoje delovno mesto. Na podlagi navedenega smo predlagali, da se prouči možnost drugačne ureditve dostopa, ki bo prijazen tudi za invalide. . V tej zvezi nas je MNZ seznanilo, da bodo ob prvih rekonstrukcijah tistih objektov policije, kjer to do sedaj še ni bilo upoštevano, prilagodili dostopnost tudi invalidom (označenost parkirnih prostorov, postavitev ustrezne klančine v enotah, kjer ni enonivojskega dostopa do objekta). Dodalo je še, da tovrstni problematiki namenjajo posebno pozornost, saj je bilo navedeno upoštevano pri vseh novogradnjah objektov policije in večjih investicijsko vzdrževalnih delih, ki so jih izvedli v zadnjih desetih letih.

Natisni: