Varuh človekovih pravic RS je v okviru prizadevanj za strpno družbo oziroma prizadevanj za širjenje vedenja o človekovih pravicah ob dnevu človekovih pravic 10. decembru 2005 razpisal filmski natečaj za osnovnošolce in srednješolce z naslovom (Ne)strpnost v drugačnosti. Natečaj se je zaključil 22. septembra letos, nanj pa se je odzvalo 16 avtorjev in poslalo 13 filmov.
Mladi so ali pod okriljem šol ali v obliki posameznih oziroma skupinskih iniciativ zunaj šol so skozi izdelavo filmčkov prispevali k razmišljanju o človekovih pravicah, različnosti in drugačnosti in o (ne)strpnem sobivanju v naši družbi in s svojo aktivnostjo pripomogli k širjenju vedenja o človekovih pravicah. Filmčki vseh sodelujočih so namreč na ogled prav na teh spletnih straneh.
Osnovni namen natečaja je bil delovni proces nastajanja vizualnega produkta, ki zaradi forme sporočanja njuno vključuje poglobljen razmislek o temi, zato je Varuh skušal izmed prispelih filmov izbrati pet enakovrednih filmov, ki so glede na postavljene kriterije najbolj izstopali, vsi sodelujoči pa so že s svojim sodelovanjem na natečaju postali prejemniki priznanj za promocijo človekovih pravic.
Na razpis je prispelo 13 filmov (8 igranih, 4 dokumentarni, 1 animiran). Člani strokovne žirije Miha Peče, Nataša Kuzmič in Barbara Samaluk so si filme ogledali 5.10.2006 v prostorih ZRC SAZU. Žirija je v skladu s pravilnikom o žiriranju soglasno izbrala Natašo Kuzmič za predsednico žirije.
Prispele filme je ocenjevala:
• glede na avtonomnost avtorjev pri posredovanju zgodbe,
• glede na ustvarjalni proces nastajanja filma
• vizualno formo in učinek filmskega jezika
• glede na njihovo skladnost z razpisano temo
Ugotovili smo, da so bile glede na število prijavljenih igranih filmov zahteve razpisa očitno preozke, zato smo v ocenjevanje umestili tudi igrane filme in film, ki je s svojo formo presegel časovni okvir.
Žirija je na podlagi pravilnika žiriranja soglasno izbrala pet enakovrednih filmov:
1. Bilka (eksperimentalni) - Sara Kern, Monika Račevič
2. Strpnost (animirani) - Rok Anžlovar
3. Drugačnost (dokumentarni) – Martin Sonc, Viki Twrdy
4. Tarina zgodba (igrani) – Bojana Petkovič
5. Touch of hope - Dotik upanja – Dotik Upanja (igrani) – Nina Tomšič, Gašper Bregar
Bilka izkazuje veliko avtonomnost avtoric in iskriv ustvarjalni proces. Zgodba, iztrgana iz dejanskega življenja mladih, teče in nakazuje na tiste manj očitne različnosti, ki nam v vsakdanjem življenju onemogočajo sproščeno sobivanje (nezmožnost navezovati stike). Gre pa tudi korak naprej, ko pokaže, da je sobivanje mogoče in da celo omogoča nadgradnjo naših ravnanj (nova prijateljica omogoča spremembo samopodobe in posledično ravnanja). Tudi v formalnem pogledu film kaže željo po kreativni nadgradnji, vendar pa je končni učinek zgolj dekorativen in ne kaže nujne zveze s samo vsebino filma. Žirija je film prekategorizirala v eksperimentalno zvrst, ker računalniško obdelana slika še ne pomeni, da je film animiran.
Edini prispeli animirani film Strpnost nastavlja jedrnat razmislek o v kapitalizmu mnogo bolj očitnih pojavih razlikovanja in diskriminacije na podlagi socialnega porekla in statusa in uči, da je te razlike treba (!) premostiti. Animacijski nastavki omogočajo še bolj poglobljene razmisleke o načinih preseganja teh razlik. S prepogosto uporabo besedila, ki je komentiralo dogajanje, je avtor, žal, razvrednotil risbo in ji podelil zgolj položaj ilustracije.
Drugačnost je edini film, pri katerem so se avtorji odpravili med ljudi in drugim - drugačnim - dali možnost, da sami spregovorijo o sebi. Kmalu spoznamo, da so nam drugačni podobni in da so hkrati različni - kot smo si mi vsi, ki ne spadamo med t. i. drugačne, hkrati različni in podobni. Prikažejo pa tudi, da so tisti, ki jih (ne)drugačni označujemo za drugačne, ponavadi izolirani, »nekam spravljeni«. Drugačnost je dober nastavek za dejansko iskanje tistih značilnosti drugačnih, s katerimi lahko bogatijo življenje (ne)drugačnih. Namesto reportaže bi bila bolj ustrezna dokumentarna forma.
Tarina zgodba z zgodbo o najstnici, ki misli, da je predebela, in zaradi domnevnega zavračanja okolice postane anoreksična. Ta primer kaže na našo različnost in posledice nesprejemanja te različnosti. Zgodba filma je dovolj povedna, da se brez škode odreče dodatnim pisnim podukom. Brez njih je bogatejša in prepričljivejša! Film kaže na izredno aktivistično naravnanost avtorice.
Tudi Touch of hope s finalnim dotikom upanja presega zgolj ugotavljanje, da smo različni, pač pa nakazuje, da je tako mogoče tudi sobivati. Dotik upanja v formi stereotipov nastavlja osnove za iskanje načinov, kako lahko različnosti strpno sobivajo. Moti le nekoliko togo in shematično podajanje zgodbe, ki je preveč predvidljivo.
Vsi prispeli filmi so enkratni prispevek k razmisleku o drugačnosti, podobnosti in različnosti, strpnosti in nestrpnosti in medsebojnih odnosih, zato se je žirija odločila, da jih vse postavi na ogled na spletno stran Varuha www.varuh-rs.si" www.varuh-rs.si in jim podeli priznanje Varuha za prispevek k varovanju človekovih pravic. Avtorji izbranih pet filmov prejmejo praktično nagrado.
*Za ogled filmov kliknite na naslov filma pod tabelo (xvid format). Če na svojem računalniku nimate ustreznega kodeka, si ga lahko namestite s tega spletnega mesta).
*Zaradi gledljivosti filma smo bili primorani konvertirati filme in s tem zmanjšati resolucijo slike.
Originalni naslov | Tarina zgodba | Avtor / Režiser | |
---|---|---|---|
Produkcija |
| Drugi pomembni sodelujoči | scenarij, montaža - Bojana Petkovič, kamera - Darja Petkovič |
Kategorija | Dokumentarni – igrani film | Šola | Srednja šola |
Čas trajanja | 8 minut 48 sekund | Datum produkcije | Marec 2006 |
Kratek sinopsis filma | |||
Nekaj študentov najame večjo hišo, kjer živijo med študijem. Med njimi je tudi študentka Tara, ki se sreča z boleznijo anoreksijo. Prikazana je zgodba ene izmed deklet, ki se sreča z navideznim nesprejemanjem okolice in njena odločitev, da shujša za vsako ceno. | |||
Kratka predstavitev avtorja(-ev) / režiserja(-ev) | |||
S kratkimi filmi se ukvarjam ljubiteljsko že od 12 leta, ko sem s sestrama odkupila staro kamero. Nastalo je kar nekaj družinskih filmov. Letos januarja sem se začela ukvarjati še z montažo in nastala sta 2 filma v dveh mesecih: Nestrpnost v drugačnosti in Tarina zgodba |
Originalni naslov | Nestrpnost v drugačnosti | Avtor / Režiser | |
---|---|---|---|
Produkcija |
| Drugi pomembni sodelujoči | scenarij - Katarina Kurtjak, montaža - Darja in Bojana Petkovič |
Kategorija | Dokumentarni – igrani film | Šola | Srednja šola |
Čas trajanja | 10 minut 19 sekund | Datum produkcije | Januar 2006 |
Kratek sinopsis filma | |||
Nina se je vračala s prijatelji iz zabave. Zaradi alkohola ji postane slabo in obsedi na polici ulične svetilke. Mimo pride neki piflar iz njene šole in ji pomaga domov. Nina ga povabi v šoli, da se pridruži njeni klapi po šoli na pijači. Njena družba ga ne sprejme, zato se tudi Nina odloči, da ga ne želi več videti. | |||
Kratka predstavitev avtorja(-ev) / režiserja(-ev) | |||
S kratkimi filmi se ukvarjam ljubiteljsko že od 12 leta, ko sem s sestrama odkupila staro kamero. Nastalo je kar nekaj družinskih filmov. Letos januarja sem se začela ukvarjati še z montažo in nastala sta 2 filma v dveh mesecih: Nestrpnost v drugačnosti in Tarina zgodba. |
Originalni naslov | Nistagmus | Avtor / Režiser | |
---|---|---|---|
Produkcija | Producenta: Drago Pinterič in Manja Petelin, Produkcija: KUD Pozitiv in Dijaški dom IC | Drugi pomembni sodelujoči | Mentor: B. Matjašič, Kamera: S Gnezda, M. Hohnec, S.Malačič, B.Matjašič, A.Požar Montaža: B Matjašič, A.Požar, Maska: M.Krušlin, Luč: R.Jaušovec, Glasba: B.Lock, igralci (na prijavnici) |
Kategorija | Dokumentarni – igrani film | Šola | Srednja šola |
Čas trajanja | 10 minut | Datum produkcije | Junij 2006 |
Kratek sinopsis filma | |||
Film je produkt Video delavnice Pozitiv, ki je potekala v Dijaškem domu Ivana Cankarja v šolskem letu 2005/06. Priprave za snemanje so potekale celo šolsko leto, snemanje pa 13. in 14. maja v Lj., na lokacijah na Poljanah, na ljubljanskem gradu in v Sostru. Film prikazuje izsek iz življenja dijaka Tineta, ki mu usodo dneva poleg zagrenjenega očeta in uličnih nasilnežev krojita tudi srhljiv namišljeni prijatelj in dekle, ki ga hočeta speljati vsak na svojo stran. | |||
Kratka predstavitev avtorja(-ev) / režiserja(-ev) | |||
Avtorici sta dijakinji Dic-a in sta se v šolskem letu 2005/06 vključili v video delavnico Pozitiv, ki jo je v Dic-u vodil mentor Bojan Matjašič. Za realizacijo je bil izbran njun sinopsis, ki sta ga v okviru delavnice razvile v scenarij. Realizirale sta ga pod mentorskim vodstvom in s pomočjo mlade v delavnici formirane filmske ekipe. |
Originalni naslov | Tudi ptice so si med seboj različne | Avtor / Režiser | |
---|---|---|---|
Produkcija | Šolski studio OŠ Dušana Muniha, Most na Soči | Drugi pomembni sodelujoči | Žiga Laharnar- snemalec, Miro Kavčič- mentor |
Kategorija | Dokumentarni film | Šola | Osnovna šola |
Čas trajanja | 3 minute 17 sekund | Datum produkcije | September 2006 |
Kratek sinopsis filma | |||
Film prikazuje drugačnost med pticami, ki so posnete v šolskem okolišu. Ptice so si med sabo tako kot ljudje različne, vendar složno delijo okolje v katerem živijo. | |||
Kratka predstavitev avtorja(-ev) / režiserja(-ev) | |||
Gregor Blažon, učenec 8.a. in Patrik Drole, učenec 7.b. razreda: oba že dve leti obiskujeva filmski krožek, kjer spoznavava umetnost izdelave filma in se v njej kar dobro spoznava. |
Originalni naslov | Têma drugačnosti | Avtor / Režiser | |
---|---|---|---|
Produkcija | Video delavnica SŠER, NG productions | Drugi pomembni sodelujoči | Igor Gospodarič- mentor, Gašper Bregar- producent in kamerman, K. Žgajnar, L. Avsec, N. Prelovšek - gl.igralke |
Kategorija | Dokumentarni film | Šola | Srednja šola |
Čas trajanja | 5 minut 3 sekunde | Datum produkcije | September 2006 |
Kratek sinopsis filma | |||
Film prikazuje tri zelo različna dekleta, ki imajo eno skupno lastnost. Ta jih ločuje od vrstnikov – vsaka je na svoj način drugačna. | |||
Kratka predstavitev avtorja(-ev) / režiserja(-ev) | |||
Nina Tomšič obiskuje tretji letnik SŠ za Elektrotehniko in Računalništvo Ljubljana, s snemanjem filmov se ukvarja že več let. |
Originalni naslov | Touch of hope – Dotik upanja | Avtor / Režiser | |
---|---|---|---|
Produkcija | Video delavnica SŠER, NG productions | Drugi pomembni sodelujoči | Igor Gospodarič- mentor, Gašper Bregar- kamerman, Teja Gortnar in Maša Bračič – glavni igralki |
Kategorija | Dokumentarni film | Šola | Srednja šola |
Čas trajanja | 5 minut 56 sekund | Datum produkcije | December 2005 |
Kratek sinopsis filma | |||
Touch of hope – Dotik upanja govori o dveh dekletih, ki sta popolnoma različni; eno dekle izhaja iz srečne, urejene družine in tako je tudi njeno življenje. Drugo dekle pa živi razdrto, nemirno življenje. | |||
Kratka predstavitev avtorja(-ev) / režiserja(-ev) | |||
Nina Tomšič obiskuje tretji letnik, Gašper Bregar pa četrti letnik SŠ za Elektrotehniko in Računalništvo Ljubljana, s snemanjem filmov se ukvarjata že več let. |
Originalni naslov | Drugačnost | Avtor / Režiser | |
---|---|---|---|
Produkcija | OŠ Toneta Čufarja | Drugi pomembni sodelujoči | Snemalec, montažer: Jaka Šmid, mentor: Marija Reichman |
Kategorija | Dokumentarni film | Šola | Osnovna šola |
Čas trajanja | 3 minute 30 sekund | Datum produkcije | Junij 2006 |
Kratek sinopsis filma | |||
V filmu se prikaže učenko s svojim vedenjem, oblačenjem, odnosom do drugih izstopa v razredu. Srečanje z učenko na igrišču pa prinese pozitivo v njeno življenje. | |||
Kratka predstavitev avtorja(-ev) / režiserja(-ev) | |||
Učenka Leja Mikiæ iz 5.r.9. je dobila idejo sama, kako naj predstavi to temo. Pridobila je še igralce in se predstavila v vlogi učiteljice in režiserke. |
Originalni naslov | Drugačnost | Avtor / Režiser | |
---|---|---|---|
Produkcija | OŠ Toneta Čufarja | Drugi pomembni sodelujoči | Snemalec, montažer: Anže Čarni, mentor: Marija Reichman |
Kategorija | Dokumentarni film | Šola | Osnovna šola |
Čas trajanja | 2 minuti 30 sekund | Datum produkcije | September 2006 |
Kratek sinopsis filma | |||
Film na različne način prikaže drugačnost med ljudmi. Pozitivni poziv obravnavanja drugačnosti pa je vodilo tega filma. | |||
Kratka predstavitev avtorja(-ev) / režiserja(-ev) | |||
Učenka Laura Pivaæ je pripravila scenarij, izbrala igralce, sceno, snemalca in montažerja ter ponovno dokazala svojo ustvarjalno drugačnost, enako Anže Čarni. |
Originalni naslov | Drugačnost | Avtor / Režiser | |
---|---|---|---|
Produkcija | OŠ Toneta Čufarja | Drugi pomembni sodelujoči | Snemalka: Simona Demšar, montaža: Viki Twrdy, mentor: Marija Reichman |
Kategorija | Dokumentarni film | Šola | Osnovna šola |
Čas trajanja | 20 minut | Datum produkcije | Junij 2006 |
Kratek sinopsis filma | |||
Učenci, ki so delali film, so ga razdelili v 3 sklope, ki se smiselno dopolnjujejo. V primeru upoštevanja dolžine filma, ne bi vsebina filma bila popolna, zato je dolžina filma morala ostati. | |||
Kratka predstavitev avtorja(-ev) / režiserja(-ev) | |||
Učenca Martin Sonc in Viki Twrdy sta kot avtorja filma pokazala vzorno ustvarjalnost, domiselnost, to tudi ostali sodelujoči. Projekt je nastal pod naslovom »Veveričke zaresne sorte« v organizaciji »Sonček«. |
Originalni naslov | Bilka | Avtor / Režiser | |
---|---|---|---|
Produkcija | Sara Kern, Monika Rajčevič | Drugi pomembni sodelujoči | Scenarij: Sara Kern |
Kategorija | Animirani film | Šola | Osnovna in srednja šola |
Čas trajanja | 9 minut 16 sekund | Datum produkcije | Julij 2006 |
Kratek sinopsis filma | |||
Neja se odpravi risat ob reko. Na poti sreča neznano punco, ki se ji hoče približati na dokaj čuden način. Neja je sprva jezna, nato pa punco povabi na pogovor. Na koncu odkrijeta, da se imata lahko celo fino skupaj. | |||
Kratka predstavitev avtorja(-ev) / režiserja(-ev) | |||
Sara Kern, stara 17 let, 3 letnik Waldorfske gimnazije v Ljubljani, Monika Rajčevič, stara 13 let, 8 r./9 OŠ Jožeta Kranjca Rakek. |
Originalni naslov | Človeška pomlad pride le enkrat | Avtor / Režiser | |
---|---|---|---|
Produkcija | Simon Zupan | Drugi pomembni sodelujoči | Katja Jekovec: igralka |
Kategorija | Dokumentarni film | Šola | Srednja šola |
Čas trajanja | 47 sekund | Datum produkcije | September 2006 |
Kratek sinopsis filma | |||
Ta kratek film je poizkus prikaza problema o nasilju do drugačnih. | |||
Kratka predstavitev avtorja(-ev) / režiserja(-ev) | |||
Simon Zupan, dijak 4 letnika Srednje poklicne in strokovne šole v Kranju, smeri ekonomski tehnik. Zanima me filmska režija in cilj imam narediti svoj lasten celovečerec. Sodeloval sem že na nekaj natečajih. |
Originalni naslov | Strpnost | Avtor / Režiser | |
---|---|---|---|
Produkcija |
| Drugi pomembni sodelujoči | Pomoč pri montaži: Žiga Anžlovar |
Kategorija | Animirani film | Šola | Srednja šola |
Čas trajanja | 3 minute 5 sekund | Datum produkcije | April 2006 |
Kratek sinopsis filma | |||
Čisto običajen najstnik Matej, ki ima probleme s sovrstniki, ker ni oblečen ravno po zadnji modi. Po pogovoru, ki je edina prava rešitev, sošolci ugotovijo, da je Matej pravzaprav odličen fant. | |||
Kratka predstavitev avtorja(-ev) / režiserja(-ev) | |||
Rok Anžlovar, rojen 27 oktobra 1991, v Novem mestu, vedno poln idej, se je ob dnevu strpnosti, ki ga je organizirala osnovna šola, odločil narediti ta film. Sedaj obiskuje 1 letnik Splošne gimnazije v Novem mestu. |
Originalni naslov | Karikatura tudi spodbuja nestrpnost | Avtor / Režiser | |
---|---|---|---|
Produkcija | Matej Vodopivc | Drugi pomembni sodelujoči | Matej Vodopivc |
Kategorija | Dokumentarni film | Šola | Srednja šola |
Čas trajanja | 4 minute 21 sekund | Datum produkcije | Junij 2006 |
Kratek sinopsis filma | |||
Nameni in cilji političnih karikatur so znani. Do kakšnih posledic lahko pripeljejo? V današnjem času smo priče zlorabe karikatur. Objava karikatur preroka Mohameda je sprožila viharne demonstracije v islamskih državah. Izbruhnilo je nasilje, tekla je kri, padale so žrtve. Izvajajo se akcije, ki spodbujajo nestrpnost, sovraštvo in netijo medcivilizacijski spopad. Ali bomo lahko rekli, da so bile karikature povod za tretjo svetovno vojno. | |||
Kratka predstavitev avtorja(-ev) / režiserja(-ev) | |||
Matej Vodopivc, rojen 9.3. 1988 je dijak ŠC Novo mesto, Srednje elektro šole in tehniške gimnazije, smer elektrotehnik računalništva. Zanima ga vse, kar zanima mlade. Največ časa posveti delovanju in uporabi IKT ter oblikovanju spletnih strani. Pri pouku zgodovine je dobil idejo, da v praksi uporabi IKT in izdelek/nalogo predstavi sošolcem. Tovrstno delo mu je izziv. Matej si je postavil tudi cilj in sicer študij informatike. |